logo F1online.skF1online.sk

Ricciardo o svojich problémoch: Keby som bol mladší, zložilo by ma to

Daniel Ricciardo
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala24. 8. 2021

Daniel Ricciardo si prechádza zrejme najnáročnejším obdobím v kariére. Psychicky sa vysporiadať s tým, že s monopostom nedokáže čarovať tak ako jeho kolega a hľadať motiváciu stále pokračovať, je vyčerpávajúce. Austrálčan však už vyspel a situáciu podľa svojich slov zvláda. Ak by sa mu však niečo podobné prihodilo v minulosti, mal by vraj väčšie problémy.

Ricciardov takmer nikdy nemiznúci úsmev v tejto sezóne niekoľkokrát predsa len zmizol. V niektorých pretekoch sa totižto zdalo, že už konečne chytil opraty svojho McLarenu MCL35M pevne do rúk, aby o pár dní neskôr zas spadol do priepasti priemernosti. Jazda na húsenkovej dráhe sa stále neskončila.

“Keď som bol mladší, pri všetkom som čakal zázraky. Ak by takto neprichádzali, teraz by som sa už zrejme poriadne zlostil. Psychicky by som to nezvládol,” priznáva Daniel Ricciardo, ktorého slová priniesol The Race.

Skúsenosti mu však pomáhajú. “Keďže som tu už nejaký ten čas, tak mi to pomáha nadýchnuť sa, udržať si od toho istý odstup, celé si to prebrať a pochopiť, že existuje dôvod, prečo veci nejdú úplne skvele. Potrebujem nájsť odpovede, nie rozhadzovať rukami a utekať pred všetkým.”

Azda najhorším víkendom pre Daniela Ricciarda bola Veľká cena Maďarska. Keď odstavil svoj monopost v parc fermé a chcel z neho vyskočiť, zarazil sa. Niekoľko sekúnd sedel bezradne v aute evidentne si v hlave premietajúc svoje problémy.

Už o necelú hodinu však v zóne pre novinárov pôsobil oveľa vyrovnanejším dojmom. “Mysľou vám behajú rôzne veci, musíte však čítať situáciu a prostredie okolo vás. Samozrejme, keď vyskočím z auta a mal som zlé preteky, tak som nahnevaný, nadávam si, ale potom začnem premýšľať: OK, ako čo najproduktívnejšie pomôžem tímu zostať vpredu?”

“Aj pri učení sa a kritike musíte byť efektívni. Premýšľam teda nad tým. Nie som človekom, ktorý by prišiel do kancelárie inžinierov a začal tam rozhadzovať stoličky. Nemyslím si, že to je dobré. Nemyslím si, že to by mi pomohlo vyslať ten správny odkaz,” uvedomuje si rodák z austrálskeho Perthu. “Aby ma tím aj naďalej podporoval, musím mu preukázať dôveru a aj ja ho musím podporovať.”

“Ak by som začal nadávať a rozhadzovať rukami, mysľou by mi prebehlo: OK, nezačnú ma teraz spochybňovať? Pomyslia si, že to nezvládam? Že už nesledujem situáciu a len obviňujem všetkých naokolo? Určite nie som ten, kto by veľa ukazoval prstom, ale snažím sa to robiť produktívne a možno pri tom využiť aj svoje skúsenosti. Napríklad poviem, že v tejto oblasti by sme podľa mňa mohli byť lepší, alebo by sme tu mohli niečo zmeniť, pretože som už v minulosti niečo také zažil. Možno toto je spôsob, ako to formulovať a vyslať ten odkaz,” myslí si Ricciardo.

Obviňovať z niečoho tím by koniec-koncov nebolo celkom v poriadku. Ako totižto ukazuje Lando Norris, Ricciardo má pod zadkom monopost, s ktorým sa dá hravo prebojovať do Q3 a v pretekoch útočiť občas až na pódium.

Ricciardo to uznáva. “Všetko v tíme momentálne funguje takmer až perfektne. Jediná vec, ktorá sa na trati nedostavuje, sú výsledky. Aspoň nie konzistentne. Ale toto prostredie, morálka, všetko, o čo sa snažia, aby mi pomohli, debrífingy, domáce úlohy, ktoré robíme mimo trate — úprimne, nemôžem od nich žiadať viac, než o čo sa snažia, aby mi pomohli.”

Austrálčan má pred sebou ešte dvanásť veľkých cien — za predpokladu, že sa podarí nahradiť zrušené podujatia —, v ktorých by sa mohol dať dokopy. Ak to nestihne, v budúcej sezóne sa budú karty rozdávať odznova, čo by Ricciardovi mohlo vyhovovať.

Ak sa tak stane, s McLarenom by mohol zotrvať aj po roku 2023, do ktorého má zmluvu. V opačnom prípade “budem uvoľňovať niekomu sedačku v roku 2024, a všetko to bude jeho”, žartuje. No presne to by sa mohlo stať, McLaren chce totižto v roku 2024 útočiť na titul. Dovtedy bude ešte pracovať s istým hendikepom napríklad v oblasti veterného tunela.

“Rozumiem tomu, že náš tím je na skvelej trajektórii, ale momentálne máme pred sebou nejaké prekážky, ktoré nám zrejme zabránia bojovať o titul v najbližších dvoch rokoch. Taká je realita; veterný tunel je skrátka veľkým kúskom tejto skladačky. Možno to bude posledný chýbajúci kúsok pre našu stajňu,” zamýšľa sa Ricciardo.

V tíme by chcel zotrvať čo najdlhšie, aby práve on zbieral ovocie terajšej práce. “V priebehu najbližších dvoch rokov sa skrátka musím snažiť budovať na tom, kde som teraz. Snáď sa dostanem do tej najlepšej pozície na sezónu 2024. Znie to šialene baviť sa o tak vzdialenej budúcnosti, ale niekedy proste musíte premýšľať takto,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia