logo F1online.skF1online.sk

Strategický ťahák Niké: Mercedes si kvôli maximálke môže privodiť ďalšiu porážku

Silverstone, Veľká Británia
© Twitter/Silverstone
Milan Kubala
Milan Kubala18. 7. 2021

Po piatku zavládla v tábore Mercedesu obrovská radosť, no tá v sobotu vyprchala. Max Verstappen ovládol kvalifikačný šprint a do dnešných pretekov odštartuje z pole position. Pre Mercedes je to veľký problém, ktorý nemusí odstrániť ani strategická výhoda.

V doterajšom priebehu VC Veľkej Británie sme si mohli všimnúť, že sa Mercedesu poradilo spraviť výrazný krok vpred. V rýchlosti na jedno kolo Mercedes kraľoval, ba čo je ešte zaujímavejšie, kraľoval na silverstonských rovinkách.

Doposiaľ to bolo presne naopak; Red Bull svojou maximálnou rýchlosťou Mercedesu naháňal strach. Inžinieri sa preto pri príprave nového balíka komponentov koncentrovali na jeden konkrétny cieľ: vylepšenie maximálky. Podarilo sa im to.

Prehľad maximálnych rýchlostí z kvalifikácie:

Už v sobotňajšom šprinte sme videli, že Mercedes získaval pri jazde na plný plyn, Red Bull mal navrch len v zákrutách. Ak si to rozmeníme na drobné, tak zistíme, že v prvom sektore bol Lewis Hamilton o tri desatiny rýchlejší ako Verstappen. Holanďan kontroval v prostrednom sektore a výhodu strhol na svoju stranu v záverečnej sekcii, kde získal desatinu k dobru.

Nasadiť konfiguráciu s menším množstvom prítlaku môže byť v krátkom šprinte či v kvalifikácii výhodné. Pilot totižto na jednej strane získa na rovinkách, no na druhej strane nestratí tak veľa v zákrutách; v nich ho podržia čerstvé pneumatiky.

V 305-kilometrových pretekoch sa však situácia mení a pneumatiky treba šetriť. Nuž a neprekvapí, že auto s menším množstvom prítlaku bude mať v zákrutách tendenciu sa viac šmýkať. V tom momente začne hroziť riziko prehrievania pneumatík. Ak pilot nechce riskovať tvorbu pľuzgierov, ktoré sme v piatok videli v Hamiltonovom a dokonca i Verstappenovom prípade, musí spomaliť.

Aj z tohto dôvodu sa Red Bull rozhodol v závere šprintu zvoľniť. Verstappen sa mal z preventívnych dôvodov vyhýbať obrubníkom a jeho náskok, ktorý v istej chvíli dosiahol tri sekundy, sa zmenšil na polovicu.

Podľa Hamiltona sa s ním Verstappen len hral. “Max neukázal všetko. Na druhej strane ja som jazdil na limite,” vyhlásil britský jazdec, ktorého šéf Toto Wolff však nesúhlasil. “Z pohľadu rýchlosti sme si vyrovnaní. Ak by Lewis vyhral ten štart, odohrali by sa presne rovnaké preteky, len obrátene.”

A Lewis Hamilton vie, že ak chce dnes vyhrať, bezpodmienečne musí odštartovať lepšie ako Red Bull. Jazdiť s menším prítlakom, a stratiť ho ešte viac jazdou za Verstappenom, Britovým nádejám nijako nepomôže.

“Ak chceme vyhrať, musíme sa nejako dostať pred Red Bull,” uvedomuje si Hamilton, ktorý tiež poznamenal, že maximálku by jeho tím nemal hľadať len vďaka rozdielnym nastaveniam aerodynamiky. “Honda má veľmi veľký výkon, videli sme to na štarte. Nevyhnutne potrebujeme, aby nám motor toho poskytol viac.”

Napokon však štart nie je jediná príležitosť, ktorú môže Mercedes využiť. Sergio Pérez totižto v dnešných pretekoch nebude môcť chrániť svojho kolegu, stratégovia strieborných šípov majú voľné ruky a môžu svojim jazdcom rozdeliť stratégie rovnako ako v šprinte, do ktorého Bottas vyštartoval na mäkkej zmesi.

V tomto momente je zrejmé, že Bottas bude vo zvyšku ročníka Hamiltonovi už len pomáhať. Napokon v piatok Hamiltonovi rád rozrážal vzduch a v sobotu ani neprotestoval proti rozhodnutiu nasadiť mäkkú zmes. “Takticky máme jasnú výhodu, môžeme sa rozhodnúť pre undercut aj overcut,” mädlí si ruky Wolff.

Zvyšok sveta na tri autá na čele zrejme nebude stíhať, veď Charles Leclerc už v šprinte stratil viac ako jedenásť sekúnd na víťaza Maxa Verstappena. Monačan sa dnes bude zrejme viac pozerať do zrkadiel, v ktorých sa mu budú ukazovať Lando Norris a Daniel Ricciardo, ktorých v sobotu výrazne spomalil Fernando Alonso vďaka svojmu fenomenálnemu štartu na mäkkej zmesi.

Štartový rošt a stratégie

Dnes štartujeme podľa výsledok šprintových pretekoch, no s dvomi zmenami. George Russell sa na rošte nepostaví na deviatu priečku, ale kvôli trestu príde o tri priečky a odštartuje až dvanásty.

Sergio Pérez je uvádzaný ako dvadsiaty pilot na štarte, no podľa slov Helmuta Marka by mal štartovať z boxovej uličky, čo znamená, že ani na štarte nezíska žiadnu pozíciu k dobru. Mexičana čaká dlhá nedeľa, no v minulosti už ukázal, že aj z takejto pozície sa vie dostať dopredu, veď po prvom kole na VC Sachíru bol beznádejne posledný, a napokon vyhral.

https://pbs.twimg.com/media/E6hlohgXsAAnYWm?format=png&name=large

Pripomeňme tiež, že na štarte dnešných pretekov si piloti môžu slobodne vybrať zmes pneumatík. Pirelli preto predpovedá najmä jednozastávkové stratégie pozostávajúce z jedného stintu na tvrdej sade a druhého buď na mäkkej alebo stredne tvrdej.

Ak však v prípade Hamiltona či Verstappena uvidíme podobné problémy s pľuzgiermi ako v sobotu, nedá sa vylúčiť ani dvojzastávková stratégia, veď v šprinte piloti odjazdili na žltých pneumatikách len sedemnásť kôl.

Alternatívna stratégia, ktorá je podľa Pirelli pomalšia, pozostáva z jedného stintu na softoch a dvoch na stredne tvrdej zmesi.

https://pbs.twimg.com/media/E6kb2oWWEAU2hho?format=jpg&name=large

Prvá trojka si na štarte môže vybrať novú tvrdú aj stredne tvrdú zmes a má dostatok pneumatík na to, aby s prehľadom nasadila najvýhodnejšiu stratégiu od Pirelli.

https://pbs.twimg.com/media/E6kbY1cWUAA_yo4?format=jpg&name=large

Poznamenajme tiež, že mäkká zmes je na kolo o 0,6 sekundy rýchlejšia ako stredne tvrdá a o 1,2 sekundy lepšia ako tvrdá. Hlavne na štarte môže pilota vystreliť poriadne vysoko, čo sme včera videli v prípade Fernanda Alonsa.

https://pbs.twimg.com/media/E6cJ7KpWEAMV8Xk?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sedemnásť pretekových kôl už máme za sebou, a tieto kolá nám dosť jasne naznačili, ako sa autá zoradia i v nedeľu. Štarty už tradične zvláda lepšie Max Verstappen ako Lewis Hamilton a preto dnes získa štvrtý triumf za sebou.

Charles Leclerc i Carlos Sainz v sobotu ukázali, že majú dobré tempo. Nebyť Russellovho kontaktu so Sainzom, Španiel mohol určite skončiť v prvej osmičke. Dnes štartuje z desiateho miesta a na Alpiny a Sebastiana Vettela urćite môže mať.

Valtteri Bottas už včera ukázal, že v prvej zákrute nechce nikoho ohroziť, hoci odštartoval lepšie ako Hamilton. Aj dnes sa teda zaradí na tretiu priečku, kde bude operovať prakticky až do konca pretekov. Avšak vďaka tomu, že Leclerc nebude na líderské trio stíhať, pomôže svojmu tímu aspoň jedným extra bodom za najrýchlejšie kolo.

Matúš Pavlík

Sergia Péreza dnes čaká náročná úloha minimalizovať straty. Ak by sa však Mexičanovi podarilo dostať do najlepšej štvorky, mohol by líder Pohára konštruktérov (v prípade víťazstva Verstappena) svoje vedenie dokonca navýšiť. Niečo také však nepredpokladám. Mexičan nemá v Silverstone dostatok sebadôvery ani rýchlosti. Tím mu však zmenil nastavenie, aby mohol v nedeľu útočiť. Najlepšia šestka podľa mňa reálna je.

Naproti tomu takého Valtteriho Bottasa dnes čakajú osamotené preteky. Pérez je ďaleko vzadu a Ferrari s McLarenom na Mercedes výkonnostne nemajú. Tretie miesto bude Valtteriho „psou povinnosťou“.

Pokiaľ ide Pierra Gaslyho, tak stávka naňho je rizikom. AlphaTauri sa v Silverstone z nejakého dôvodu príliš nedarí. Francúz však stále má dobré pretekové tempo, zdolať Ocona či Russella je určite reálne.

Verím aj Alonsovi, ktorý včera ukázal parádnu šou. Na opotrebovaných pneumatikách sa v sobotu relatívne s prehľadom udržal pred Sebastianom Vettelom. S lepšou stratégiou Alpine, zdá sa, môže vyzrieť na Aston Martiny.

Pokiaľ ide o víťazný náskok vyšší ako šesť sekúnd, premisa je jasná. Duo Verstappen-Hamilton (nech už bude ich poradie akékoľvek) nasadí strhujúce tempo, ktorému nebude stačiť ani Bottas. Dve kolá pred koncom bude ich náskok dostatočne veľký, aby si druhý v poradí mohol dovoliť „pitstop zadarmo“. Nehovoriac o tom, že ak bude druhý Hamilton, tak Mercedes skrátka nedovolí Bottasovi získať extra bod, ktorý si v danom prípade určite pripíše Hamilton.

Tomáš Schügerl

Sobotná prehra v kvalifikačnom šprinte môže hrať paradoxne do karát Lewisa Hamiltona. Ak by mu totiž takto nevyšiel štart v nedeľu, mohol by prehrať v pretekoch, takto stratil „len“ bod a pozíciu na štarte. Lewis je ohromne namotivovaný, na štarte bude po skúsenosti zo soboty lepší než v sobotu a taktiež, Mercedes má výhodu, že na čele môže zvoliť stratégiu dvoch proti jednému, a môže takticky vyšachovať Maxa Verstappena. Ak to strieborným šípom pomôže, môže byť paradoxne zlomovým momentom víkendu sobotňajšie zlyhanie Sergia Péreza…

Fernando Alonso aj v časoch, keď sedel v nekonkurencieschopnom McLarene, dokázal na Silverstone pozitívne prekvapiť. Španiel je po sobote výborne naladený a ak si udrží pozíciu, nebude ľahké sa cez neho dostať, keďže je známy svojou výbornou defenzívou. A na Silverstone sa nepredbieha tak ľahko, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Fernando by to mohol dnes dotiahnuť do prvej šestky.

Aj pri druhom domácom jazdcovi môže mať sobotňajšie negatívum paradoxne priaznivý dopad na preteky. George Russell po penalizácii štartuje dvanásty a obrovské očakávania po piatkovej kvalifikácii akosi utíchli. Dnes sa od neho neočakáva toľko ako v Rakúsku. Talentovaný Brit by to mohol využiť vo svoj prospech a ak podmienky na trati zase pôjdu „v ústrety“ Williamsu, môže získať svoje prvé body vo farbách tohto tradičného tímu.

V Rakúsku mal Max Verstappen v oboch pretekoch komfortný náskok. Dnes by sme mohli byť svedkami ďalšej klasickej bitky, ktorá by mohla byť otvorená až do záverečného kola. Svoje môže zohrať aj stratégia a to, či niekto z čela zvolí dve zastávky. Dnes by malo byť teplejšie než v sobotu a všetci si pamätáme, čo sa stalo pred rokom, keď sa všetci snažili ísť na jednu zastávku, a v závere na to doplatili defektami Bottas, Sainz i Hamilton, ktorý legendárne vyhral na troch kolesách…

Slavo Dzuričko

Kvalifikačný šprint nám čiastočne prezradil, aký priebeh môžu mať plnohodnotné nedeľné preteky v Silverstone. Očakávam, že Max Verstappen bude chcieť tieto preteky absolvovať systémom “štart – cieľ”.

Hneď za ním sa však nachádza silná dvojica Mercedesov, ktoré budú chcieť minimalizovať straty, a to vrátane bodu za najrýchlejšie kolo. Štvrtá a piata pozícia bude pravdepodobne patriť dvojici McLarenov, v ceste im stojí Charles Leclerc na Ferrari a otázny je tiež výkon Sergia Péreza po štarte z boxovej uličky.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia