logo F1online.sk

Horner chce ručiace beštie, podľa Wolffa už zvuk motorov nie je dôležitý

Christian Horner
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala17. 7. 2021

Nová motorová éra sa blíži a v očiach fanúšikov vidieť nádej, že sa konečne vrátia pohonné jednotky, ktorých zvuk si nikto nedovolí prirovnávať k vysávačom. Christian Horner je za to, aby jedným zo znakov Formuly 1 sa opäť stali hlučné motory. Toto Wolff sa však tomu stavia na odpor, hluk vraj už novú generáciu nezaujíma.

V pozadí práve prebieha veľká motorová diskusia o tom, ako budú vyzerať agregáty v roku 2025. Každá strana má v tejto debate svoje vlastné záujmy, nuž nie je prekvapením, že sa bude musieť hľadať kompromis.

Podľa Christiana Hornera by sme mali v prvom rade staviť na motory, ktoré sa budú páčiť fanúšikom. “Myslím si, že spaľovacie motory majú budúcnosť. Prečo teda nezaviesť motory s vysokými otáčkami, ktoré by zneli fantasticky a ktoré by sa chovali spôsobom prijateľným k životnému prostrediu? Myslím si, že biopalivá a udržateľné palivá vám to umožnia.”

“Elektrifikácia je politicky veľmi pretláčaná, ale je to skutočne tá správna cesta na najbližších 25 alebo 30 rokov?” pýta sa šéf Red Bullu. “Ja si myslím, že Formula 1 by mohla hrať kľúčovú úlohu pri palivách, s palivovými partnermi pri udržateľnosti, nulových emisiách, a to s výkonnými, vysokootáčkovými a vzrušujúcimi motormi. Nebolo by to fantastické, keby sme sa vybrali touto cestou? Som si istý, že na každej veľkej cene by sme mali plno.”

Nuž a ako by to bolo, keby sa Toto Wolff s Christianom Hornerom na niečom zhodli. Šéf konkurenčného tímu vidí budúcnosť niekde úplne inde, trápenie ušných bubienkov fanúšikov na tribúnach tým určite nie je.

“S Christianom nebudem súhlasiť, pretože toto si síce my myslíme, ale my už nie sme cieľová generácia,” argumentuje Toto Wolff. “Keď sa opýtame niekoho, kto má 18 alebo 22 rokov na to, akú dôležitosť prikladá hluku, tak títo chlapci ho aj tak budú prijímať cez rôzne obrazovky, pri ktorých má hluk malú alebo žiadnu dôležitosť.”

“Mne osobne sa to páči a chcel by som mať dvanásťvalec, ktorý by ručal. Skutočnosť je však taká, že sme šport, ale aj biznis. Myslím si, že by sme stratili akúkoľvek relevanciu pre našich partnerov, sponzorov a akcionárov, ak by sme sa nepozerali na životné prostredie a náš vplyv naň,” zdôraznil rodák z Viedne.

Sledovať treba iné ciele. “Neboli by sme vôbec správne nastavení na to, kam sa uberá tento svet. Pravdepodobne by sme od Formuly 1 odohnali každého partnera, ak by sme sa pridržiavali spaľovacích motorov, ktoré by hučali, hoci nám sa môžu páčiť.”