Aston Martin, Alpine a McLaren majú problém, možno vynechajú tréningy v Silverstone
Veľká cena Veľkej Británie bude v mnohom špeciálna. Okrem avizovanej premiéry novej špecifikácie zadných pneumatík Pirelli, tiež po prvýkrát uvidíme nový formát súťažného víkendu. Veruže tak, dlho očakávané šprintové kvalifikácie budú mať v Silverstone premiéru, čo však spôsobuje niektorým tímom veľký bolehlav.
Myšlienka je prostá, jeden voľný tréning nahradí šprintová kvalifikácia o dĺžke 100 kilometrov. V piatok ráno bude na programe prvý tréning, popoludní kvalifikácia. V sobotu ráno príde tradične opäť voľný tréning a popoludní šprintová kvalifikácia. V nedeľu potom hlavné preteky.
Pre tímy to však prinesie ešte jednu zásadnú zmenu, pravidlo parc fermé sa presunie zo soboty na piatok. Tímy po skončení piatkovej kvalifikácie už nemôžu na auto siahnuť a meniť na ňom diely, výnimkou sú len brzdy, zapaľovanie, filtre a poškodené súčiastky. To predstavuje problém pre trojicu tímov Aston Martin, Alpine a McLaren. Tie totiž každý piatok po skončení druhého voľného tréningu menia na svojich autách spojky, ktoré sú navrhnuté tak, aby vydržali len 300 kilometrov a potom ich treba vymeniť. Počas jedného voľného tréningu pritom piloti odjazdia v priemere od 120 do 170 kilometrov.
Tento problém zatiaľ nikto nerieši a patrične naň nereagovala ani samotná FIA, avšak môže to zájsť až tak ďaleko, že spomínaná trojica úplne vynechá voľné tréningy. Ak FIA nerozšíri zoznam súčiastok o spojky alebo nepríde s inou výnimkou, potom nebudú mať inú možnosť.
„Tieto spojky na to neboli navrhnuté. Po odjazdení 300 kilometrov potrebujú servis a výmenu podložiek. Ak by sme to pred sezónou vedeli, tak ich navrhneme inak. Ak však budeme musieť odjazdiť celý víkend s jednou spojkou, nemôžeme garantovať, že vydrží,“ povedal naštvane športový riaditeľ Aston Martinu Andy Stevenson.
„Ak FIA nezasiahne, možno budeme musieť vynechať oba voľné tréningy,“ dodal.
Tímy sa ocitli v slepej uličke. V priebehu sezóny je totiž vývoj značne oklieštený a spojky patria k tým súčiastkam, ktoré musia zostať počas celého roka nezmenené. Na položené otázky dostali od FIA dosť absurdnú odpoveď: „Tak zredukujte počet tréningových štartov.“
Športový riaditeľ tímu Alpine Alan Permane nad tým len neveriacky krúti hlavou. „To predsa nemá nič spoločné s tým, koľko tréningových štartov urobíme. Spojka sa skrátka opotrebúva. Používa sa neustále, každé preradenie je problém, nie tréningové štarty.“
Nie každého sa však tento problém týka, napríklad Mercedes vyvinul spojku, ktorá dokáže zvládnuť až 700 kilometrov. Aston Martin už svojho technického partnera kontaktoval s tým, či si ju môže kúpiť a nasadiť na svoj monopost, avšak odpoveď bola odmietavá. Mercedes vraj nemá k dispozícii dostatok spojok pre dva tímy.