logo F1online.sk

Vasseur opäť skritizoval FIA: Dostávame viac technických direktív ako tlačových správ

Frédéric Vasseur
© Alfa Romeo
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 6. 2021

FIA v tomto roku vydala celý rad technických direktív, pričom minimálne tri z nich sú veľmi dôležité pre Formulu 1 a majstrovský boj v tejto sezóne. Riadiaci orgán nimi riešil flexibilné krídla, pneumatiky aj zastávky v boxoch. Podľa mnohých je však takéto počínanie FIA neprijateľné a s bezpečnosťou príliš nesúvisí. Pripomínajú pritom, že pravidlá sa nemajú meniť prostredníctvom technických direktív, ktorých účel je celkom iný.

Mnohí šéfovia tímov zostávajú správaním FIA zaskočení. Technické direktívy prichádzajú každý pondelok a nepredchádzajú im žiadne diskusie s jednotlivými tímami. Najzaujímavejšie na tom však je, že riadiaci orgán cez zimu mlčal a direktívy začal zavádzať priamo uprostred sezóny.

„Prišlo to ako blesk z jasného neba,“ povedal pretekový riaditeľ Ferrari Laurent Mekies. „Podľa mňa je lepším spôsobom ako sa posunúť vpred diskusia. Radšej si sadnime s FIA a jednotlivými tímami, miesto toho sme však všetci zaskočení, že uprostred sezóny vstúpi do platnosti nová technická direktíva.“

„Určite rozumieme tomu, prečo to prišlo, ale bolo by pekné, keby sme si spolu najprv sadli a riešili to,“ dodal Mekies, ktorého podporil aj športový riaditeľ Alpinu Alan Permane.

„Čítal som slová Laurenta Mekiesa a hovoril, že by bol radšej, keby sme si najprv sadli a diskutovali o tom. S tým do určitej miery súhlasím. Niet pochýb, že táto cesta by pre nás bola lepšia. Na druhej strane, tieto systémy sú nesmierne sofistikované. Tímy na to majú doslova armádu ľudí,“ hovorí Permane.

Omnoho razantnejší bol vo svojich vyjadreniach šéf Alfy Romeo Frédéric Vasseur. Ten FIA podrobil kritike už pri kauze flexibilných krídel a nešetril ju ani tentoraz. Riadiaci orgán vraj celú zimu spal a zmeny začal zavádzať uprostred sezóny, pričom svojim konaním zaťažuje logistiku jednotlivých tímov. Okrem toho, FIA podľa šéfa Alfy Romeo nemá meniť pravidlá prostredníctvom technických direktív, pretože tie majú úplne iný účel.

„Nie je správne riadiť Formulu 1 tým, že uprostred sezóny vydávate technické direktívy,“ prehlásil Vasseur. „Mali sme celú zimu na to, aby sa všetko pripravilo. V porovnaní s minulou sezónou sa pitstopy nijako nezmenili a ak niečo chceli zmeniť, mali to urobiť cez zimu. Teraz narýchlo meníme veci z bezpečnostných dôvodov, ale musíme to urobiť medzi pretekmi v Británii a Maďarsku. Nie som si istý, či to je z pohľadu bezpečnosti krok vpred.“

„Napríklad náš tím nebude mať možnosť vrátiť sa do továrne medzi týmito podujatiami, pretože vo Švajčiarsku platia karanténne opatrenia, ktoré nám to znemožňujú,“ hovorí Vasseur.

„Okrem toho, v tomto období nám v pondelky chodí viac technických direktív než tlačových správ. Skutočne, každý pondelok dostávame zoznam technických direktív. Je to nový spôsob, akým vedú Formulu 1 a podľa mňa to nie je správne.“

„Ďalšou témou bude ohýbanie predných krídel, o ktorom musíme hovoriť,“ dodal šéf Alfy Romeo.

Ten tak jasne naznačil, čo bude predmetom diskusií v nasledujúcich týždňoch. Po flexibilných krídlach, tlakoch v pneumatikách, zastávkach boxoch či motore Honda, budú zrejme novou témou predné krídla. Už sa hovorilo o tom, ako sa to z dielne Mercedesu ohýba. Hovorí sa aj o neštandardnom tvare predného krídla Red Bullu.