logo F1online.sk

Podľa Hornera pitstopy nebudú bezpečnejšie: Len nás chcú spomaliť

Výmena pneumatík, pištoľ, boxy
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala25. 6. 2021

Od Veľkej ceny Maďarska začne platiť nová technická direktíva, ktorá má podľa vysvetlenia Medzinárodnej automobilovej federácie za úlohu zvýšiť bezpečnosť pri zastávkach v boxoch a zabezpečiť, že monoposty budú od svojich mechanikov odchádzať so správne utiahnutými kolesami. Christian Horner však nie je presvedčený, že novinka zvýši bezpečnosť, v skutočnosti len spomalí najlepšie tímy.

Podľa novej direktívy bude musieť od momentu utiahnutia kolesa až po odoslanie signálu o tom, že výmena pneumatiky bola hotová, uplynúť aspoň 0,15 sekundy. Okrem toho od chvíle, keď všetci štyria mechanici s pištoľami signalizujú, že svoju úlohu skončili, musia uplynúť ďalšie aspoň dve desatiny, kým na semafore zasvieti zelená.

FIA tým chce dosiahnuť, aby mechanici nešpekulovali s tým, že odošlú signál o čosi skôr ako je matica skutočne utiahnutá. Tým teoreticky vedia získať čas k dobru, no riskujú, že sa v takomto prípade pilot rozbehne s nedotiahnutým kolesom.

Najviac sa pri tejto novinke hovorí o Red Bulle, no pravdou je, že nie je ľahké spomenúť si na nejakú zbabranú zastávku v boxoch v podaní rakúskej stajne, ktorá pri zastávkach aplikuje všakovaké triky.

Podľa Hornera preto zastávky bezpečnejšie nebudú. “Myslím si, že teraz, keď budeme musieť auto zdržať o ďalšie dve desatiny, môžeme argumentovať, že to bude až nebezpečné, pretože sa snažíte nájsť medzeru,” vysvetľuje šéf Red Bullu narážajúc na moment vypustenia auta. “Chlapík, ktorý púšťa auto, to bude musieť vyhodnotiť. Myslím si, že to nie je celkom domyslené.”

“Formula 1 je o inováciách, o súťažení. Vidieť zastávky v boxoch pod dve sekundy je pozoruhodný výkon a mali by sme to podporovať, nie snažiť sa to kontrolovať. V opačnom prípade kde skončíme? Asi nám budú hovoriť, ako máme prichádzať do garáže, kde si máme sadnúť na boxovom múriku a ktoré tlačidlá máme stláčať,” vyhlásil 47-ročný Brit.

Hornerovi tiež nejde do hlavy, prečo sa FIA tak horlivo snaží meniť pravidlá pri pitstopoch, keď sú tresty za pochybenie pri zastávke také vysoké. “Ja som z toho trochu sklamaný. Je povinnosťou súťažiaceho zabezpečiť, aby auto bolo v bezpečí. Penalizácia za nedotiahnuté koleso je, že okamžite musíte zastaviť. Ak ste bezpečne nedotiahli všetky štyri kolesá, tak je to brutálny trest.”

“Nie je mi teda celkom jasné, čo sa tou technickou direktívou snažia dosiahnuť,” čuduje sa Horner, no vzápätí prichádza s jednou odpoveďou: “Samozrejme, keď ste uprostred súťaže, keď vás nevedia poraziť, tak logickým krokom je pre vašich súperov pokúsiť sa vás spomaliť. Je zrejmé, že presne toto sa teraz deje.”

Súvisiace články