logo F1online.sk

Zlá sobota McLarenu nemá konca kraja: Norris s penalizáciou

Lando Norris
© Twitter/McLaren
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl5. 6. 2021

McLaren nemal pred Baku príliš veľké oči, no očakávalo sa, že táto trať by mu mala sedieť lepšie než konkurenčnému Ferrari. Po sobote sú všetky tieto predpoklady roztrhané na franforce. Kým Scuderia sa teší z pole position, McLaren počíta straty a ľutuje Norrisovu penalizáciu.

McLaren v tejto sezóne prakticky nezažil skutočne vydarenú kvalifikáciu. Tá dnešná v Baku bola najhoršia od minuloročného Turecka, keď ani jeden z jazdcov nepostúpil do Q3.

Udalosti nabrali zlý spád už v Q1, keď prvé dva merané pokusy Norrisa a Ricciarda zastavili červené vlajky. V Q2 zase Ricciardo havaroval a je otázne, či zostane v platnosti jeho trináste miesto, alebo si tvrdý náraz vyžiada výmenu komponentov. Ak si spomenieme, ako dopadol Charles Leclerc po podobne tvrdej rane v Monaku, tak si nemyslíme, že bude Andreas Seidl čokoľvek riskovať.

Ďalšia rana prišla po kvalifikácii. Lando Norris síce v Q3 obsadil slušné šieste miesto, no pre porušenie procedúr pri červenej vlajke od komisárov dostal penalizáciu v podobe straty troch miest na štarte. Do pretekov tak odštartuje deviaty.

Lando Norris dokončoval svoje merané kolo v Q1 v čase, keď Antonio Giovinazzi havaroval v pätnástej zákrute. Do rádia nedostal žiadnu informáciu o tom, že hrozia potenciálne červené vlajky, a tak išiel na rovinke naplno.

Na svetelnom paneli i na volante však ešte v čase, keď mohol zahnúť do boxov, videl svietiť červené vlajky. Aj spomalil, ale namiesto toho, aby išiel do boxov, zostal na cieľovej rovinke.

Prinášame prepis komunikácie s jeho inžinierom Willom Josephom. Ak záznam zvuku na F1TV časovo korešponduje s realitou, táto komunikácia sa odohrala približne v čase, keď už bol Norris takmer pri boxovom múre a stále na cieľovej rovinke.

Joseph: Červená vlajka, červená vlajka.
Norris: Mám ísť do boxov alebo pokračovať?
Joseph: Ak môžeš, tak poď do boxov. Ak môžeš, poď do boxov.
Norris: Už nemôžem.
Joseph: Neboj sa, máme veľa času, aby sme vyšli na trať znovu.

Podľa Anthonyho Davidsona mohlo byť problémom, že Norris následne zrýchlil a úplne zvoľnil až po prejdení cieľovej čiary. Otázne je, čo mohlo byť pre komisárov závažnejšie – zrýchlenie pri fáze červenej vlajky, alebo napríklad športová výhoda v tom, že by Norris vďaka tomuto „extra kolu“ mohol dobiť batériu, ktorú využíval počas nedokončeného ostrého pokusu.

„Komisári si vypočuli Landa Norrisa a zástupcov tímu, vzhliadli videozáznam a časové záznamy. Norris bol na ľavej strane cieľovej rovinky, keď boli červené vlajky zobrazené. Červené vlajky blikali na svetelnom paneli naľavo i na jazdcovom volante. Počas vypočúvania jazdec priznal, že ubral plyn, zabrzdil a plánoval zahnúť do boxovej uličky. V tom momente si však nebol istý, čo presne má spraviť, preto sa spýtal svojho tímu do rádia. Aj keď mu tím nariadil ísť okamžite do boxov, bolo už neskoro a Norris ešte raz prešiel cieľovú čiaru,“ stojí v stanovisku komisárov, ktorí však boli voči Norrisovi predsa len zhovievaví.

„Za nerešpektovanie procedúry červenej vlajky počas kvalifikácie je penalizácia v podobe straty piatich miest na štarte. Avšak, pri zvážení toho, že jazdec mal veľmi krátky čas na reakciu vzhľadom na jeho pozíciu na trati, je adekvátna strata troch pozícií,“ doplnili komisári.

Norris zároveň dostal tri trestné body, momentálne ich má na konte už osem.