Strategický ťahák Niké: Môže španielsku procesiu vyhrať Max Verstappen?
V Portugalsku to Red Bullom nevyšlo, červení preto spravia maximum a ešte viac, aby vyhrali aspoň druhú veľkú cenu z dvojičky na Pyrenejskom polostrove. Jednoduché to však nebude; Max Verstappen bude štartovať v zovretí dvojice strieborných šípov a opäť osamotený. Dokáže niečo vymyslieť? Na akú stratégiu môže staviť? Poďme sa pozrieť v dnešnom strategickom ťaháku Niké.
Všetci dobre vieme, že predbiehať v Barcelone nie je žiadna malina. Ako sme už pripomenuli v článku Technické zaujímavosti okruhu v Barcelone, vlani sme tu narátali len šesť predbiehacích manévrov bez asistencie DRS. A aj tých s DRS bolo napokon len 25.
Odhliadnuc od prvých dvoch kôl minuloročnej VC Španielska, až 90 percent predbiehacích manévrov bolo dokonaných v prvých štyroch zákrutách. Ten zvyšok môžeme pripísať tvrdému brzdeniu do desiatej zákruty, ktoré však počas zimy kompetentní odstránili, nuž môžeme očakávať, že cieľová rovinka bude jediným miestom, kde bude možné reálne pomýšľať na predbehnutie súpera.
K tomu poznamenajme, že z 30 veľkých cien, ktoré sa odjazdili na okruhu Catalunya, sa v až 22 prípadoch radoval z víťazstva držiteľ pole position. Lewis Hamilton má teda všetko vo svojich rukách a pred dnešnými pretekmi je aj vzhľadom na svoje postavenie na štarte jasným favoritom.
Kde bude mať Max Verstappen najväčšiu šancu prekonať svojho súpera? Jasnou odpoveďou je štart. Holanďanovi tento rok štarty i reštarty vychádzajú a do prvej zákruty je to celých 600 metrov.
Štart zo špinavšej časti štartového roštu mu výhodu neprinesie, no aspoň do prvej zákruty môže ísť po vnútrajšku. Čo sa stane potom bude závisieť od toho, či Hamiltona predbehne ešte pred prvou zákrutou alebo do nej pôjdu bok po boku. Trať sa totižto okamžite stáča doľava a plynule prechádza do dlhočiznej pravotočivej zákruty, na ktorú v Mercedese tak neradi spomínajú.
Red Bullu môže pomôcť výmena zadných krídel. V piatok Verstappen s Pérezom ešte jazdili s krídlami s rovnou spodnou hranou, no v sobotu ich vymenili za zahnutejšie verzie, ako ich nazval Lewis Hamilton. Podľa prepočtov Mercedesu tým býci na rovinkách získajú až tri desatiny, keďže tieto zadné krídla generujú menej prítlaku. To sa v Barcelone zíde a môže to na štarte rozhodnúť.
A čo undercuty? Tie sa na španielskom menu objavia ako najspoľahlivejší spôsob, ako predbehnúť súpera, ktorý je na cieľovej rovinke prirýchly. Pirelli dokonca predpokladá, že tieto príležitosti sa objavia až dve, keďže dvojzastávkové stratégie majú byť aj tie najvýhodnejšie.
Celá prvá desiatka si na štarte obuje mäkkú zmes. Po úvodnom stinte je podľa Pirelli najvhodnejšie prezuť na stredne tvrdé pneumatiky zároveň s prípadným pokusom o prvý undercut. Ak ten nevyjde, naskytne sa ešte aj druhá možnosť v prípade, že súper nevyužije pomalšiu jednozastávkovú stratégiu a neprezuje na hardy.
Prečo vlastne Pirelli predpokladá dvojzastávkové stratégie? Môžu za to najmä rozdiely medzi jednotlivými zmesami, ktoré vyšli prekvapivo veľké.
Podľa piatkových analýz je červená mäkká zmes o 0,8 sekundy rýchlejšia ako stredne tvrdá. Medzi stredne tvrdou a tvrdou zmesou je dokonca jedna celá sekunda!
Max Verstappen po sobote pridal zaujímavú poznámku: Na stredne tvrdej zmesi by sa vraj poľahky dostal do Q3, ale Red Bull to “nepovažoval za nutné”. Čo tým chcel povedať? Ráta Red Bull s dvomi zastávkami už od soboty?
Faktom je, že z prvej trojky si len Max Verstappen na preteky odložil jednu novú mäkkú zmes, ktorú by teoreticky mohol nasadiť v poslednom stinte, ako to predpovedá Pirelli pri papierovo najrýchlejšej stratégii.
Čo môže Maxa Verstappena zastaviť? Žlté obrubníky. Už v piatok sme videli, že najmä v dvojzákrute 7-8 okolo nich prechádzal veľmi opatrne. Koncová lišta predného krídla sa tu totižto až veľmi ľahko poškodila. Podľa Helmuta Marka sa to v piatok stalo v troch alebo štyroch prípadoch. Verstappen následne bedákal, že žltý obrubník bol osadený na mieste, kde ho vôbec nie je treba.
Ako vyzerá súboj Mercedesu s Red Bullom z pohľadu piatkových simulácií? Verstappen s Pérezom sa aj z časových dôvodov zamestnávali skôr jazdou na mäkkej zmesi. Pérezove časy len mierne strácali na Hamiltonove, konkrétne šlo o jednu desatinku. Max Verstappen zaostal o čosi viac, no v desiatom kole stintu zajazdil kolo na úrovni 1:22,928, ktoré naznačilo, že pneumatiky dosť šetril.
Bitka o pozíciu tretieho najlepšieho tímu bude tesná a všetko naznačuje tomu, že sa do nej zapoja Alpine a Ferrari. Leclerc bol síce vo svojich simuláciách o 0,5 sekundy rýchlejší ako Alonso, no zajazdil o desať kôl menej. Porovnávať tieto dva tímy na stredne tvrdej zmesi nie je ideálne, pretože Leclerc odjazdil stint na mediumkách s prázdnou nádržou na konci tréningu.
Čo McLaren? Britská stajňa zaznamenala problémy s novým predným krídlom a podlahou, ktorá ešte nefungovala podľa očakávaní. “Niečo nie je dobre. Inžinieri musia zistiť, ktoré súčiastky robia šarapatu. Keď popoludní vystúpili teploty vyššie, všetko sa to zhoršilo,” vysvetľoval Norris po piatku.
V kvalifikácii sme videli, že inžinierom sa do veľkej miery podarilo odstrániť tieto problémy. Zo straty troch desatín, ktorú Norris počas piatkových simulácií nabral na Leclerca na stredne tvrdej i mäkkej zmesi, by sme azda mali čosi odpočítať.
Kompletný prehľad piatkových simulácií dal dokopy Auto Motor und Sport:
Pilot | Čas | Stint |
---|---|---|
Stroll | 1:22,809 | soft(3) |
Hamilton | 1:23,207 | soft(9) |
Leclerc | 1:23,231 | soft(5) |
Bottas | 1:23,231 | soft(8) |
Pérez | 1:23,322 | soft(12) |
Verstappen | 1:23,615 | soft(11) |
Alonso | 1:23,775 | soft(16) |
Gasly | 1:24,000 | soft(14) |
Norris | 1:24,165 | soft(4) |
Cunoda | 1:24,176 | soft(10) |
Sainz | 1:24,234 | soft(13) |
Ricciardo | 1:24,500 | soft(9) |
Russell | 1:24,705 | soft(14) |
Giovinazzi | 1:24,781 | soft(13) |
Schumacher | 1:25,234 | soft(8) |
Mazepin | 1:26,089 | soft(7) |
Na stredne tvrdej zmesi zajazdilo aspoň trochu reprezentatívny stint štrnásť pilotov:
Pilot | Čas | Stint |
---|---|---|
Verstappen | 1:22,549 | medium(3) |
Hamilton | 1:22,735 | medium(9) |
Bottas | 1:22,952 | medium(9) |
Gasly | 1:23,104 | medium(3) |
Sainz | 1:23,133 | medium(3) |
Leclerc | 1:23,404 | medium(10) |
Norris | 1:23,786 | medium(13) |
Ocon | 1:24,040 | medium(16) |
Cunoda | 1:24,128 | medium(5) |
Vettel | 1:24,568 | medium(17) |
Stroll | 1:24,654 | medium(15) |
Latifi | 1:25,208 | medium(13) |
Schumacher | 1:25,301 | medium(8) |
Mazepin | 1:27,073 | medium(7) |
Tipy redakcie
Milan Kubala
Max Verstappen si po štarte z druhej priečky nesmie dovoliť skončiť horší ako druhý, hoci v porovnaní s Mercedesmi to bude mať ťažšie, keďže Sergio Pérez mu v úvode pretekov nebude mať ako pomôcť.
Pérezovi bude chvíľu trvať, kým sa z ôsmeho miesta dostane cez stred poľa. Tá chvíľa bude taká dlhá, že Red Bull už nebude mať ako využiť jeho služby, len zopakovať ťah z Portugalska a pokúsiť sa zabrzdiť lídrov tým, že natiahne svoj druhý stint a bude sa im na starých gumách pliesť popod nohy. Po splnení tejto úlohy zamieri do boxov po nové pneumatiky a zajazdí aspoň najrýchlejšie kolo pretekov.
Alpine v Portimau prekvapilo a Esteban Ocon nadviaže na dobré výkony umiestnením v prvej päťke.
Matúš Pavlík
Myslím si, že Charles Leclerc by dnes mohol vyťažiť z prípadných prekvapení alebo skutočnosti, že predbiehanie je v Barcelone veľmi náročné. Dobrý štart, prípadný zmätok v úvodnom kole by mu mohol pomôcť k umiestneniu na pódiu.
V prípade Carlosa Sainza mám trochu obavy o jeho pretekové tempo. Ocon štartuje pred ním a v Portugalsku ho navyše dokázal poraziť. Takto vysoký kurz na Estebana je podľa mňa trochu prekvapujúci. Pokiaľ ide o stávky na Micka a Daniela, sú pre mňa stávkami “na istotu”, ktoré optimalizujú a navýšia kurz.
Tomáš Schügerl
Opäť sú to preteky ako šité pre Lewisa Hamiltona. Trať v Barcelone mu sedí, štartuje prvý, dôležité bude dávať si pozor na pneumatiky, v čom je Brit tiež majster. Dnes si uháji pozíciu pred Maxom Verstappenom a zvýši náskok na čele šampionátu.
Carlos Sainz zatiaľ doma vždy bodoval a dokázal ísť nad možnosti svojho monopostu. Dnes by si mohol oproti pozícii na štarte polepšiť a preniknúť s Ferrari znovu do prvej päťky. Spomedzi jazdcov, ktorí v zime menili tímy, sa zatiaľ Sainz javí najlepšie, a dnes to doma môže potvrdiť.
Daniel Ricciardo v kvalifikácii zajazdil najrýchlejší prvý sektor, kde je potrebné veriť svojmu autu a tlačiť ho na limit. Austrálčan v kvalifikácii zdolal mladšieho tímového kolegu a dnes môže prvýkrát zdolať Landa Norrisa aj v pretekoch. Môže to však byť tesné, kľúčové je, ako si Ricciardo poradí s pneumatikami, ktoré dostanú zabrať.
Ak sa nestane nič neočakávané, tak predpokladám, že Valtteri Bottas si znovu príde po tretie miesto. A keďže bude strácať na dvojicu Hamilton – Verstappen, a zároveň Sergio Pérez sa na trati, kde sa ťažko predbieha, bude musieť prebojovať z ôsmeho miesta, bude si môcť Bottas v závere zastaviť a na mäkkej sade odjazdiť najrýchlejšie kolo.
Slavo Dzuričko
Dnes očakávam opäť bitku v pretekoch medzi Maxom Verstappenom na Red Bulle (druhý v priebežnom poradí) a Lewisom Hamiltonom na Mercedese (prvý v priebežnom poradí). Bude sa taktizovať a s určitým pomerom správnej taktiky a trochou šťastia môže túto veľkú cenu zvládnuť aj Max. Motivácia bude silná, jazdec Red Bullu bude chcieť vrátiť svoju minulotýždňovú prehru práve Lewisovi.
Naopak, neočakávam rýchle pretekové tempo tímu Alpine a otázny je tiež výkon Valtteriho Bottasa na Mercedese. Pri bezchybnom výkone to môže na pódiové umiestnenie dotiahnuť aj Charles Leclerc na Ferrari. Navyše, ak nás počasie neprekvapí, mohli by sme byť svedkami čistých pretekov bez výjazdu vozidla safety car.
A čo tvoje tipy?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?
Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri