Strategický ťahák Niké: Vpredu bude ten, kto dokáže ísť pomaly čo najrýchlejšie | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Vpredu bude ten, kto dokáže ísť pomaly čo najrýchlejšie

Algarve, Portimao, Portugalsko, ilustračné
zdroj: Twitter/Ferrari

Bitka Mercedesov s Red Bullmi pokračuje. Z výhodnejších pozícií vyštartujú strieborné šípy, hoci Max Verstappen mal rýchlosť na to, aby po tej predchádzajúcej ukoristil i pole position v Imole. Môže v nedeľu opäť vyhrať z tretej priečky ako pred dvoma týždňami? Čo na to hovoria piatkové dlhé jazdy? Poďme sa pozrieť v dnešnom strategickom ťaháku Niké!

Jedno môžeme povedať už teraz: Jednoduché to nebude mať nik. Na juhozápadnom okraji Pyrenejského polostrova celý víkend fúka nepríjemný vietor, ktorého poryvy robili pilotom problémy už od prvého tréningu. Predpovedať ho je ťažké a piloti sa musia spoľahnúť aj na šťastie, že nezafúka práve počas toho, ako oni prechádzajú kľúčovými zákrutami.

To by samo o sebe takým problémom byť nemuselo, keby aspoň asfalt ponúkal dostatok priľnavosti. Okruh Algarve sa ho však pred minuloročnými pretekmi rozhodil vymeniť a stalo sa z neho malé klzisko. Na Turecko sa síce ešte nechytá, no na pekný hlavybôľ to bohato postačuje ešte aj po viac ako polroku. Priľnavosť tu proste chýba.

S tým je spojený ďalší problém, ktorý sme videli v kvalifikácii. Piloti majú vážne problémy dostať pneumatiky do optimálneho pracovného okna, čo môže narobiť šarapatu hlavne v úvodných kolách pretekov, po zastávkach v boxoch či počas jazdy za bezpečnostným vozidlom.

Uprostred stintov to budú mať jazdci ľahšie, no Daniel Ricciardo upozorňuje, že ani to nebude žiadna prechádzka ružovou záhradou. “Je nesmierne ťažké jazdiť v kolách konzistentne. Ak na to zatlačíte príliš, ujde vám zadná časť auta. Vpredu bude ten, kto dokáže ísť pomaly čo najrýchlejšie,” filozoficky zhodnotil Austrálčan.

Vlani sa preteky zaobišli bez výjazdu bezpečnostného vozidla, no pri dnešných podmienkach a rozložení štartového poľa, v ktorom sa budú miešať piloti na stredne tvrdých a mäkkých pneumatikách, je pravdepodobné, že nejaký uvidíme. V tom prípade budú mať stratégovia plné ruky práce.

Kto vlastne odštartuje na tvrdších gumách a bude mať po zhasnutí červených svetiel dočasný hendikep? Do Q3 postúpila na žltej zmesi pätica jazdcov. Mercedesy a Red Bully na čele, nuž a spolu s nimi i Charles Leclerc na ôsmej priečke. Piloti od jedenásteho miesta nižšie si pneumatiky môžu vybrať podľa svojej chuti.

https://pbs.twimg.com/media/E0UHhkfXEAAi5hF?format=png&name=large

Uvidíme na štarte bitku o čelo? V kvalifikácii sme boli svedkami toho, že Red Bully dokázali rýchlejšie zohriať svoje pneumatiky, čo bude Maxovi Verstappenovi určite hrať do karát. Na rozdiel od Mercedesov dokázal zajazdiť rýchle kolo okamžite, zatiaľ čo strieborné šípy sa rozbiehali až dve kolá.

Bude mať teda šancu zopakovať kúsok z Imoly, hoci Lewis Hamilton si podľa Nica Rosberga bude dávať obzvlášť pozor na to, aby sa nenechal prekabátiť mladým Holanďanom tak “brutálne” ako pred dvoma týždňami.

Verstappen s Pérezom budú chcieť útočiť, no veľký pozor si musia dať na Carlosa Sainza a Estebana Ocona. Táto dvojica bude chcieť využiť výhodu mäkších pneumatík a dostať medzi seba a Landa Norrisa aspoň jeden monopost, ktorý by tam inak nemal byť.

Štart bude mimoriadne dôležitý pre Charlesa Leclerca, piateho muža na žltej zmesi. Ak sa prepadne, výhoda lepších pneumatík sa neprejaví naplno, buď bude musieť vyčkať na zastávky súperov, alebo ich prácne popredbiehať.

Pirelli dnes ráta len s jednozastávkovými stratégiami, takže množstvo pokusov o undercuty či overcuty nečakáme. Za najlepšiu stratégiu dodávateľ gúm považuje štart na mäkkej zmesi a následné prezutie na stredne tvrdé pneumatiky. Takmer identicky rýchla je obrátená stratégia, ktorá má výhodu po stránke taktickej flexibility. Ak sa uprostred pretekov objaví na trati bezpečnostné vozidlo, piloti štartujúci na trvácnejších pneumatikách to azda ešte budú vedieť využiť, zatiaľ čo ich súperi budú stáť pred dilemou, či prezuť opäť alebo sa pokúsiť dôjsť až do cieľa brániac sa na ojazdených sadách.

https://pbs.twimg.com/media/E0XwVymWYAIMoLe?format=jpg&name=large

Vďaka tomu, že sa pôjde len na jednu zastávku, sa tímy nebudú obávať nedostatku pneumatík. Top tímy majú na preteky po dve sady stredne tvrdých gúm a dostatok červených softov, hoci Red Bullu už čerstvé nezostali.

https://pbs.twimg.com/media/E0XjnqzXEAIsAGo?format=jpg&name=large

Mimochodom, červená zmes je na jedno kolo rýchlejšia o 0,4 sekundy v porovnaní so stredne tvrdou, ale má až 1,2-sekundovú výhodu pred tvrdou.

https://pbs.twimg.com/media/E0SZGfGX0AEpBdt?format=jpg&name=large

A ako to vyzerá pri porovnaní piatkových dlhých jázd? Mercedes a Red Bull si na mäkkej zmesi porovnať opäť nevieme, pretože červení býci nezajazdili žiaden významne dlhší stint na týchto sadách.

Na stredne tvrdej zmesi to je medzi Bottasom a Verstappenom veľmi vyrovnané. Ich priemerné časy sa líšili len o päť stotín, hoci treba poznamenať, že Holanďan zajazdil o päť kôl dlhší stint.

Všetky priemery z piatkových tréningoch zozbieral nemecký Auto Motor und Sport:

Pilot Čas Stint
Bottas 1:23,395 soft (7)
Hamilton 1:23,415 soft (7)
Räikkönen 1:23,916 soft (8)
Stroll 1:24,186 soft (6)
Sainz 1:24,240 soft (7)
Leclerc 1:24,323 soft (11)
Norris 1:24,450 soft (9)
Ricciardo 1:24,536 soft (4)
Ocon 1:24,611 soft (16)
Gasly 1:24,703 soft (12)
Russell 1:24,741 soft (14)
Schumacher 1:25,059 soft (10)
Mazepin 1:26,388 soft (4)

Nuž a toto sú časy k stredne tvrdej a tvrdej sade:

Pilot Čas Stint
Gasly 1:22,982 medium (4)
Bottas 1:23,062 medium (7)
Verstappen 1:23,116 medium (12)
Leclerc 1:23,192 medium (5)
Pérez 1:23,455 medium (10)
Sainz 1:23,547 medium (9)
Ricciardo 1:23,679 medium (8)
Hamilton 1:23,802 medium (10)
Alonso 1:23,953 medium (16)
Stroll 1:24,305 medium (10)
Cunoda 1:24,416 medium (10)
Vettel 1:24,504 medium (16)
Giovinazzi 1:24,799 medium (16)
Latifi 1:24,999 medium (15)
Mazepin 1:26,264 medium (10)
Schumacher 1:25,264 hard (5)

Tipy redakcie

V Imole sme pohoreli, tip vyšiel len Slavovi. Ale teraz nám to už isto vyjde!

Milan Kubala

Valtteri Bottas sa síce v sobotu zastrájal, že sa mu podarilo odstrániť problémy s manažmentom pneumatík, najmä ich teplôt, no dnes sa opäť môže ukázať, že Red Bull vie s nimi pracovať lepšie. Max Verstappen bude mať minimálne dve príležitosti na to, aby sa cez strieborných dostal; na štarte a pri zastávkach. Sergio Pérez mu bude zdatne sekundovať a získa prvé pódium v kombinéze červených býkov.

Matúš Pavlík

Môj tip vychádza z jasného predpokladu, že Valtterimu sa v pretekoch opäť niečo prihodí, zlý štart, nehoda v úvode, jazdecká chyba, porucha, pneumatiky a podobne. Leclerc je pritom so svojimi stredne tvrdými pneumatikami ideálnym adeptom na najlepšieho zo “zvyšku sveta” v nedeľných pretekoch.

Tip na Georga je rovnaký ako pred dvoma týždňami. Až do jeho nehody s Bottasom mi to vychádzalo pekne, preto to skúsim opäť. Williams ukazuje tento víkend solídne tempo a Russell má pri voľbe pneumatík voľnú ruku, čo by mu mohlo pomôcť.

Mirec Somoši

Ferrari malo počas piatkových voľných tréningov veľmi solídne tempo v pretekových simuláciách, Leclerc štartuje na stredne tvrdej zmesi pneumatík a bude chcieť napraviť nevydarenú kvalifikáciu.

Pérez pravdepodobne ešte neudrží tempo s najrýchlejšími jazdcami a v závere pretekov by sa mohol snažiť o zisk dodatočného bodu. Dúfam, že uvidíme nádherné preteky s veľkým množstvom predbiehacích manévrov a bezpečnostné vozidlo sa na trati neobjaví.

Tomáš Schügerl

Aj keď Lewis Hamilton v kvalifikácii tesne nestačil na Valtteriho Bottasa, tak očakávam, že v pretekovom tempe bude jednoznačne lepší než Bottas. V Portimau je dôležitá práca s pneumatikami, a vieme, že práve toto je Hamiltonova devíza oproti tímovému kolegovi.

V nevyspytateľných podmienkach sa môžu zrodiť nepredvídateľné incidenty. Profitovať by z nich mohol Charles Leclerc, ktorý má oproti iným pilotom zo „stredu poľa“ strategickú výhodu v podobe štartu na strednej zmesi.

Carlos Sainz je v Portimau v dobrej forme. V kvalifikácii získal skalp Charlesa Leclerca, v tejto sezóne však ani v kvalifikácii a ani v pretekoch nezdolal svojho minuloročného tímového kolegu a kamaráta Landa Norrisa. Medzi touto dvojicou sa dá očakávať tesný súboj. McLarenu však nesedí silný vietor najmä v poslednom sektore, preto by teraz mohol mať navrch Sainz.

George Russell má skvelú pozíciu v podobe 11. miesta a voľného výberu pneumatík, čo mu dáva strategickú výhodu oproti desiatemu Vettelovi či deviatemu Gaslymu. Williams postavil auto, ktoré je citlivé na vietor, a podmienky v Portugalsku mu zatiaľ sedia, zvlášť na rovinkách. Russell by sa mohol rehabilitovať za Imolu a získať prvé body vo farbách Williamsu v F1.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme