logo F1online.sk

Simulátor Mercedesu v plnej permanencii: Už ani neviem, koľko sme toho vyskúšali

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala15. 4. 2021

Mercedes z Bahrajnu odchádzal dvakrát taký vysmiaty ako obyčajne. Jednak preto, že vyhral veľkú cenu, v ktorej nemal najlepšie auto, jednak preto, že si uvedomoval, že má pred sebou takmer tri celé týždne, ktoré môže stráviť hľadaním riešení na problémy. A tento čas naplno využil, Bottas sa na simulátore takmer nezastavil.

Strieborné šípy bojujú najmä s nestabilnou zadnou časťou monopostu, ktorú pred pretekmi v Bahrajne síce stihli zmierniť, no v porovnaní s Red Bullom to stále nebolo ono. Rakúska stajňa sa navyše zastrája, že na tratiach s rýchlymi zákrutami vynikne ich koncept ešte viac a na Mercedes získa ešte ďalšie desatinky k dobru.

Mercedes preto nelenil a do simulátora posadil Valtteriho Bottasa, ktorý k nemu nemá taký odpor ako jeho britský kolega. “Medzi pretekmi som zašiel do Brackley na simulátor. Snažil som sa zapracovať na nastaveniach, pokúsiť sa nájsť odpovede, tímu čo najviac pomôcť a odomknúť ten výkon,” vysvetlil vo štvrtok pred víkendom v Imole. “Už som prestal počítať, koľko rôznych vecí sme ohľadom nastavení na tom simulátore vyskúšali.”

“Aspoň budeme mať dobrú zásobu nástrojov, z ktorých si budeme môcť vybrať. Ale teraz to už nie je ako pred pár rokmi, keď ste mohli na tom pracovať celý čas, niekoľko dní vkuse a podobne. V rámci obmedzení a dnešnej situácie sa snažíme z toho vyťažiť maximum, čo je pre všetkých rovnaké. Teraz majú tímy poriadne obmedzený priestor na vývoj. Efektivita a plánovanie sú naozaj kľúčové. Ja som naozaj zvedavý na to, čo nám tento rok prinesie a ako to celé skončí. Máme pred sebou vzrušujúcu sezónu,” avizuje fínsky pretekár.

Obmedzenia vo vývoji sa netýkajú len zavedenia rozpočtového stropu, počtu hodín strávených vo veternom tuneli či simuláciami CFD, ale aj pohybom osôb v súvislosti s pandémiou. Toto všetko bude brzdiť progres Mercedesu v aktuálnej sezóne a hrať do karát Red Bullu.

Bottas však verí, že Mercedes W12 má v sebe skrytý veľký potenciál, ktorý je možné dostať von. “Vo veternom tuneli môžeme stráviť menej času, máme menej času i na dynamometroch, vlastne všetkého je menej. Niektoré veci sú viac postavené na simuláciách.”

“Ale stále verím tomu, že ich môžeme dostihnúť. Na základe mojich pocitov v aute verím, že v ňom je toho ešte veľa, čo sa dá nájsť. Ak sa nám podarí trafiť balans, ak spravíme auto lepšie ovládateľným, ak bude v zákrute lepšie, myslím si, že ešte toho vieme dosť získať už aj s lepším pochopením vecí a dotiahnutím nastavení.”

“A 23 pretekov, to je veľa času na to, aby ste sa naučili o vašom balíku a vyvíjali ho dokonca aj s tými obmedzeniami. Musíme byť proste efektívnejší ako iné tímy. Vieme, že Red Bully majú obyčajne dobrý sezónny vývoj, ale my sa ich musíme pokúsiť nejako predbehnúť. Naozaj tomu verím, keď vidím tu motiváciu v našom tíme,” nechal sa počuť Bottas.

V Imole sa ukáže, aké ovocie prinesie práca z posledných dní a týždňov. Význam rýchlych zákrut tu je totižto vyšší ako v Bahrajne. Ukáže sa tiež schopnosť monopostov prispôsobiť sa iným podmienkam, keďže v Bahrajne bolo vždy teplo, no v Imole budú mať teploty problém sa vyšplhať k pätnástim stupňom.

A také pochybenie, akým bola Bottasova zastávka v boxoch v Bahrajne, si už Mercedes nemôže dovoliť. “Tak to rozhodne neboli perfektné preteky a nebolo to to, čo sme v Bahrajne chceli dosiahnuť. Je to škoda, pretože sme mali celkom dobrú rýchlosť. Stále nebola taká ako Red Bullu, ale s tým pomalým pitstopom sme prišli aj o poslednú šancu bojovať o víťazstvo.”

“Na tú chybu sme zareagovali rýchlo a dobre. Analýza ukázala, čo sa stalo. Teraz sa pokúsime postarať sa o to, aby sa to už nikdy nezopakovalo. Žijeme a učíme sa, robíme chyby, no tento rok môže byť životne dôležité žiadne nerobiť. Pracujeme na tom,” dodal.