Recenzia: Ako sa nakrúcalo Drive to Survive 3?

Valtteri Bottas – Drive to Survive
© Drive to Survive/screenshot
Števo Eisele
Števo Eisele23. 3. 2021

Špičková šou vs. hardcore fanúšikovia. Remíza, z ktorej profitujú všetci!

Hneď úvodom priznávam, že tieto riadky píšem v stave miernej rozpoltenosti. Na jednej strane je môj mozog poznačený rokmi v televíznej brandži a srdce zase spiritom pretekára. Na strane druhej je racionálny pohľad vyštudovaného marketéra. Vopred upozorňujem, že na rozdiel od veľkých cien budem hodnotiť prudko subjektívne, ale zároveň s nadšením, že projekt Drive to Survive odvysielal už tretiu sériu. A rovnako sa nebojím priznať, že pred prvou som mal nemalé pochybnosti. Dnes už však môžem s pokojom v duši povedať, že popri skvostoch ako “The Last Dance” alebo “Sunderland ‘Till I Die” sa Netflixu podarilo vytvoriť ďalšiu športovú chuťovku.

Poďme si však rozobrať zákulisie tvorby trošku detailnejšie a poodhaliť samotný proces. V živote pred aktívnym komentovaním F1 som totiž mal tú česť pôsobiť pri veľkých TV projektoch ako “Česko Slovenská Superstar” či “Lets Dance”. K tomu tisícky spravodajsko/publicistických reportáží i niekoľko dokumentov počas pôsobenia v TV Markíza. Moja manželka vám rada potvrdí moju divácku deformáciu, ako mi nikdy neunikne žiaden zlý strih alebo iná obrazovo-zvuková nedokonalosť. Toľko nutné intro, poďme na vec.

Drive to Survive si vychutnávam v prvom rade ako vášnivý divák bez pripraveného zápisníka chýb.

Existujú však 4 veci cez ktoré sa hardcore fanúšik prenáša len veľmi ťažko:

• umelo, resp. dodatočne vytvorená dráma
  • nepresne nakombinové/postrihané prejazdy kolom
  • úmyselne poprehadzované vysielačky pilotov
  • ignorovanie významných míľnikov

Mojím cieľom rozhodne nie je prvoplánovo kritizovať a vôbec sa nebránim vašim názorom. Z pohľadu tvorcov ide o masívny obsahovo-logistický projekt. Záverečné titulky hovoria jasnou rečou. Najprv si posvieťme na päť aspektov, ktoré podľa mňa robia seriál výnimočným:

• Drive to Survive nie je dokument, ale šou

Ešte skôr, ako padne prvá klapka, si samotný producent musí ujasniť, kto má byť cieľovým publikom. V tomto prípade bola obetovaná tá najfundovanejšia skupina na úkor masy. Netflix je globálny fenomén a či sa nám to páči alebo nie, vo finále je poctou, že Formula 1 sa dostala na shortlist “produktov” hodných sfilmovania. Pár popletených záberov, dodatočne dotvorený komentár a najmä respondenti vyjadrujúci sa k minulej i budúcej udalosti v rovnakom oblečení sú obety, ktoré si bežný divák jednoducho nevšimne. Manipulatívne prestrihy sú tolerovanou súčasťou väčšiny dokumentárnych diel s prívlastkom šou. Osobne z toho nie som nadšený a prvky inscenácie by podľa mňa mali patriť hlavne do oddelenia divadelnej či televíznej zábavy.

• Marketingové superlákadlo

Predstavte si, že stretnete človeka, ktorý nikdy nevidel žiadne preteky F1. Poviete mu, že si to určite musí pozrieť, lebo posledných sedem sezón dominuje jedna značka a vlastne len jeden jediný pilot… Určite tomu dá šancu 🙂

A pritom stačí v posledných rokoch odkázať na Drive to Survive a väčšina dá reálnej F1 aj reálnu šancu. Liberty Media ani Netflix síce nezverejnili oficiálne čísla, ale už podľa spôsobu nasadzovania ide o istý blockbuster. Najdôležitejší je však celospoločenský presah a konkrétne organizátori VC Mexika pred dvomi rokmi priznali, že pri nákupe vstupeniek zaznamenali vďaka Drive to Survive nárast ženského publika o 30%. A tomu sa teda povedia kvalitne investované prostriedky do proma.

• Dramaturgické ingrediencie

Poznáte to z vlastnej skúsenosti. Každý dobrý seriál potrebuje okrem kvalitných príbehov najmä mix postáv, ktoré nás bavia. Alebo musí nakrúcanie baviť ich. Max Verstappen a Kimi Räikkonen sa vôbec netaja tým, že im tento formát nevonia. A hardcore fanúšikom chýbajú. A potom je tu Daniel Ricciardo či Guenther Steiner. Sen každého režiséra! Charizmatický herec, exhibicionista, navonok usmievavý, ale vie byť aj drsný a dokonca aj nadávať ako pohonič. Pridajte k tomu dvoch dokonalých oportunistov dnešnej doby – Christiana Hornera a Tota Wolffa. Nesmú chýbať “popolušky” – Pierre Gasly, Sergio Pérez a nakoniec aj Romain Grosjean. Popritom všetky známe ikonické značky. Už stačí len pridať dramatickú hudbu a servírovať na striebornom podnose.

• Obsahová dynamika

Samozrejme, že by som si rád pozrel zákulisie VC Sachíru z pohľadu Georga Russella, ale v tomto mám s produkčným tímom celkom pochopenie. Nedá sa byť jednoducho všade, pri dvadsiatich pilotoch a desiatich tímoch. Zoberte si, že len samotná F1, resp. FOM zabezpečujúca prenosy disponuje na každých pretekoch približne 90 kamerami a 130 rôznymi zvukovými výstupmi. Pripojte k tomu štáb Netflixu, ktorý musí svoj predbežný scenár epizód dať dokopy ešte pred samotným štartom sezóny. Iste, v niektorých prípadoch to celkom nevyjde a rozprávaný príbeh pre nás hardcore fanúšikov vyznieva dosť silene (Interný “boj” v McLarene, Ricciardovo štvrté miesto v Silverstone). Ale potom dostaneme priam dokonalú zákulisnú sondu na situáciu v Mercedese alebo Ferrari. Spôsob, akým Vettel hádzal po bezradnom Binottovi nenápadné granáty; to všetko boli veľmi cenné fragmenty, ktoré laik možno až tak neocení. Rovnako ako dávno zabudnutá odplata Valtteriho Bottasa v Rusku. Stavím sa, že keby nebol Mercedes taký suverénny a náhodou by sa ocitol v majstrovskom boji s viacerými tímami, tak by sa to Bottasovi len tak hravo neprepieklo.

• Zrozumiteľnosť posolstva

Bude to znieť možno nepríjemne, ale napriek rôznym proklamáciám je sloboda prejavu v dnešnej dobe čoraz ohrozenejšia. V korporátnom svete kontroly totiž musí byť každé slovo pod drobnohľadom. Aj preto som nadšený, že v Drive to Surive zostáva priestor aj na ostrovy skutočnej, miestami až nečakanej úprimnosti. Na jednej strane vidíme, ako poctivo sa všetky tímy po mediálnej stránke pripravujú na každý súťažný víkend. Každý pilot so svojim PR pracovníkom dostane niekoľko strán zakázaných slov či odporúčaných formulácií. A potom zrazu počujeme Vettela, ako vysmeje zákaz srandovania vo Ferrari. Príjemne prekvapilo aj potvrdenie mediálnych hier Haasu pri výmene pilotov či viaceré autentické hlášky mechanikov počas veľkých cien. Áno, niektoré boli umelo zahrané.

Zároveň nebolo režisérovi čo závidieť pri vysvetľovaní pomerne zložitých vzťahov, často odkazujúcich na dávne hriechy alebo ťažko zrozumiteľné technické direktívy. Napriek komplikovanosti viacerých tém dokázali aj bežnému divákovi ponúknuť zrozumiteľnú interpretáciu “ružového Mercedesu” či pofidérneho motora Ferrari. Výsledkom je ohurujúce divácke hodnotenie:

ČSFD – 95% a celosvetové IMDb – 86%.

Záver alias prudko osobný názor

“Ak ste spokojný s tým, čo máte, tak ste mŕtvy.” – zadelil šéf Alfa Romeo Fred Vasseur a s touto perlou sa plne stotožňujem. K Drive to Survive si sadáme spolu s manželkou so zvedavosťou a očakávaním zábavy. Občas škripnem zubami, občas niečo dovysvetlím, ale aj tretiu sériu sme dopozerali spokojne. Iste, ignorovanie viacerých top udalostí ako príbeh Georga Russella, šialená nehoda v Mugelle, Hamiltonove víťazstvo na troch kolesách, šibnuté preteky v Turecku či comeback Hülkenberga sa zvlášť po jeho poprave v druhej sérii priam núkali. Ale tieto kompromisy producentom vôbec nezávidím. Rešpektujem, že každá epizóda potrebuje ucelený obraz v predpísanej dĺžke. Ako televízny človek si neviem ani predstaviť koľko stoviek, resp. tisícok hodín materiálov mali k dispozícii… Strižne museli horieť dňom i nocou a komunikačne to zvládnuť chcelo špičkový manažment výroby. A hlavne, čo si budeme klamať, nám hardcore fanúšikom nie je úplne ľahké ulahodiť 🙂

Rád by som vyzdvihol ešte zopár detailov ako názvy epizód: Cash is King, We Need to Talk About Ferrari, Comeback Kid, Man on Fire, Guenther’s Choice parafrázujúc slávnu knihu Soffina voľba. Veľmi ma prekvapilo pozadie Valtteriho Bottasa a teraz myslím skutočne len to, čo si dovolil v kvalifikácii pred VC Ruska. Popritom bolo cítiť ako pevne a miestami až diktátorsky riadia svoje tímy Wolff s Hornerom. Presne opačne pôsobila štvrtá epizóda o Ferrari, ktorá v tifosi asi len prehĺbila pocit bezradnosti. Bolo mi veľmi príjemné retrospektívne si opäť vychutnať to šialené víťazstvo Gaslyho s Pérezom, nuž a pri Grosjeanovcoch nám veru doma aj slza vyhrkla…

Formula 1 môže byť na tento produkt hrdá a nepochybne mnohé ďalšie športy budú chcieť úspech Drive to Survive napodobniť. Príjemne ma prekvapilo, že tvorcovia rozhodne nepodliezajú latku. Napríklad v prvej sérii nám ponúkali “strhujúce” boje Alonsa so Sainzom o dvanástu priečku, minulý rok zase viaceré epizódy trochu “plávali” po povrchu a nereflektovali reálne dianie. Na udalosti bohatá sezóna 2020 však ponúkla dostatok príbehov, ktoré napriek všetkým obmedzeniam dokázal spracovať Netflix výborne a už teraz sa neviem dočkať série číslo 4.

Števo Eisele