logo F1online.skF1online.sk

Corriere dello Sport: Trik Mercedesu prezradil jeho inžinier, Red Bull sa ho pokúsil napodobniť

Toto Wolff
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:09

Udržať vo Formule 1 niečo v tajnosti je poriadna fuška. Svoje by o tom vedel hovoriť aj Mercedes, ktorého motorový trik sa dostal do centra diania. Podľa talianskych médií sa o to postaral jeho bývalý inžinier, ktorý prestúpil do Red Bullu.

Prvé špekulácie o obchádzaní kompresného pomeru sa objavili na verejnosti už v piatok. Odvtedy ich nikto nevyvrátil. Medzinárodná automobilová federácia len sucho skonštatovala, že situáciu monitoruje a v prípade potreby zváži zmenu pravidiel. Vzhľadom na možné dôsledky však ide o mimoriadne citlivú tému, ktorá môže mať obrovský dopad na výkonnosť všetkých zákazníkov Mercedesu. Zatiaľ však nie je jasné, či v pozitívnom, alebo v negatívnom zmysle. Závisieť to bude od toho, či FIA pritvrdí.

Zdá sa, akoby sa všetko dialo na poslednú chvíľu. Momentálne však nevieme povedať, kedy sa o pohnútkach Mercedesu dozvedela FIA a či mohla zasiahnuť, kým nebolo neskoro. V tejto chvíli je už taký výrazný zásah do pohonných jednotiek prakticky vylúčený.

Aj keď verejnosť sa o hrách s pravidlami dozvedela v piatok, motorári mali viac než len tušenie už niekoľko mesiacov. Denník Corriere dello Sport v pondelok prišiel s informáciou, ako sa trik dostal “do rúk” konkurencie. “Približne pred siedmimi mesiacmi odhalil tajomstvo bývalý inžinier Mercedesu, ktorého zamestnal Red Bull Powertrains, a Red Bull sa pokúsil tento systém napodobniť.”

Červení býci však podľa tohto zdroja nešli “all-in”. Zatiaľ čo Mercedes svoje riešenie vylepšoval viac ako rok a dnes už vraj nie je schopný v časovej tiesni prerobiť motor tak, aby spĺňal prísnejší kompresný limit, v Red Bulle je iná situácia. Rakúska stajňa je takpovediac pripravená na oba varianty. Výhodnejšie by azda bolo odstrániť konkurenciu z Mercedesu a jeho zákazníkov ako sa tešiť z toho, že motorové oddelenie Red Bullu bude o krok pred Ferrari, Hondou a Audi.

S touto informáciou začína dávať väčší zmysel aj konštatovanie francúzskeho L’Équipe. “Red Bull, ktorý na budúci rok vyvíja vlastnú pohonnú jednotku s pomocou Fordu, mlčí a jednoducho žiada o objasnenie pravidiel,” napísal cez víkend francúzsky denník. “Špekuluje sa, že v Milton Keynes takisto pracujú na tomto skrytom zvýšení kompresného pomeru — aby boli pripravení pre každý prípad.”

Rozhodujú desatiny milimetra? Trik sa zdá byť o čosi reálnejší

Vo všeobecnosti platí, že ak sú zachované všetky ostatné parametre, tak je výhodnejšie pracovať s vyšším kompresným pomerom. Čím je totiž tento pomer vyšší, tým viac sa stláča zmes vzduchu a paliva, čo vedie k zvýšeniu efektivity. Formula 1 chce však od roku 2026 dosiahnuť približnú rovnováhu medzi výkonom spaľovacieho motora a elektrickej časti, nuž musela nájsť spôsob, ako spaľovací motor “priškrtiť”.

Jedným z opatrení je zníženie kompresného pomeru z 18:1 na 16:1. Aj keď už od piatku počúvame, že Mercedes našiel spôsob, ako sa dostať na úroveň starého pomeru, stále nebolo jasné, o akých hodnotách sa vlastne bavíme. Viac svetla do tohto prípadu vniesol expert na techniku F1 Mário Keszeli na svojom blogu techF1LES, keď ukázal, že v skutočnosti ide o desatiny milimetra.

Ak pracujeme s teóriou, že Mercedes sa počas prevádzky motora snaží tepelnou rozťažnosťou predĺžiť ojnicu (ružová na obrázku nižšie) a prípadne aj piest, jeho cieľom je zmenšiť objem kompresného priestoru v hornej úvrati. “Kompresný pomer je pomer objemov valca v polohe piesta v dolnej úvrati [zelená] a v polohe piesta v hornej úvrati [červená],” píše Mario Keszeli.

V súčasnosti majú šesťvalcové spaľovacie motory vo Formule 1 objem 1600 cm3, takže na jeden valec pripadá zdvihový objem 266,67 cm3 (modrá). Z tohto údaju si vieme vypočítať, aký je rozdiel vo výške piestu v dolnej a hornej úvrati (h) — počítajme v milimetroch.

Za predpokladu, že polomer komory valca je 40 milimetrov, vieme vypočítať, o koľko je nutné predĺžiť ojnicu, aby došlo k zvýšeniu kompresného pomeru (CR) zo 16:1 na 18:1.

Z výpočtu nám vyšlo, že pri kompresnom pomere 16:1 by mal mať kompresný priestor výšku 3,5368 milimetra, nuž a pri pomere 18:1 by táto výška mala byť len 3,1207 milimetra. Z toho vyplýva, že stačí predĺžiť ojnicu o 0,4 milimetra, aby sme dosiahli želaný efekt.

“Takže na to, aby sme zvýšili kompresný pomer zo 16 na 18, potrebujeme znížiť objem kompresného priestoru o „plátok“ s priemerom 80 mm a hrúbkou približne štyroch listov bežného kancelárskeho papiera,” pokračuje Mário Keszeli vo svojej úvahe.

“Podľa pravidiel sa kompresný pomer meria pri „okolitej teplote“. To samo osebe nie je úplne najšťastnejšia formulácia, keďže pravidlá nijak bližšie nedefinujú, aká má byť hodnota okolitej teploty pri takomto meraní, no bez ohľadu na to je isté, že prevádzková teplota motora bude vždy niekoľkonásobne vyššia.”

“Teraz už len stačí nájsť tú správnu zliatinu na výrobu ojnice a piestu, ktorá má takú tepelnú rozťažnosť, aby sa pri prevádzkovej teplote motora ojnica s piestom predĺžili o 416 mikrometrov. Podľa pravidiel, piest môže byť vyrobený z nasledujúcich zliatin na báze železa: AMS 6487, 15cdv6, 42CrMo4, X38CrMoV5-3 a ojnica zas zo zliatiny na báze železa alebo titánu,” podotýka.

Na prvý pohľad sa môžu zdať zanedbateľné, ale vo Formule 1 skutočne rozhodujú desatiny a stotiny milimetra. Ak sa naplnia katastrofické scenáre zo zákulisia, podľa ktorých už Mercedes pred štartom sezóny nedokáže “opraviť” svoj motor, aby plne vyhovoval pravidlám, až štyrom tímom hrozí, že nebudú môcť nastúpiť do šampionátu. Týka sa to aj obhajcov majstrovských titulov z McLarenu.

Každý si uvedomuje, že takú blamáž si Formula 1 nemôže dovoliť. Talianske médiá však tvrdia, že v zákulisí sa môže zrodiť veľmi trpký kompromis, ktorý by takéto fiasko odvrátil: Tímy s pohonnými jednotkami Mercedesu budú môcť pretekať aj so súčasnými motormi, no FIA bude trvať na tom, aby v roku 2027 všetko stopercentne zodpovedalo technickým predpisom.

Súvisiace články

Diskusia