Kauza okolo motora Mercedesu sa rozbieha, v pondelok čaká motorárov dôležité stretnutie


Tohtoročná uhorková sezóna bude veľmi krátka. V padoku to opäť žije čulým ruchom po tom, čo sa objavili podozrenia z obchádzania pravidiel kompresného pomeru pri pohonných jednotkách Mercedesu a zrejme aj Red Bullu. K pôvodnému nemeckému zdroju sa pridávajú ďalšie, navyše v pondelok sa má uskutočniť dôležité stretnutie FIA s motorármi.
Ako prvý s čerstvými informáciami o potenciálnom triku v pohonných jednotkách Mercedesu prišiel nemecký motorsport-magazin.com. Sú to len špekulácie a zúfalá novinárska snaha vymyslieť niečo počas nudného obdobia, mohli ste si povedať. V priebehu piatka a soboty však tieto špekulácie začali aspoň čiastočne potvrdzovať aj ďalšie zdroje s odkazmi na svojich insiderov vrátane britského The Race, talianskej verzie motorsport.com či francúzskeho L’Équipe.
Ukazuje sa, že dostať túto správu do médií napokon nebol až taký problém. Spomínaný L’Équipe informuje o tom, že už v piatok sa konalo jedno stretnutie dodávateľov pohonných jednotiek a FIA, na ktorom sa rozoberala táto téma. Po stretnutí sa všetko dostalo na verejnosť.
Pokojne by však mohlo ísť len o snahu konkurencie aspoň politicky spomaliť vývoj Mercedesu, ktorého pohonná jednotka má byť o krok pred ostatnými. Ak Mercedes bude musieť technikov z FIA presviedčať, že ich motory sú v poriadku, aspoň trochu ich to môže zabrzdiť — lepšie niečo ako nič.
Prvá otázka preto znie, ako sa vlastne o tomto údajnom triku dozvedela konkurencia? Podľa talianskej verzie portálu motorsport.com je odpoveď celkom jednoduchá. V uplynulých mesiacoch sa viaceré tímy chválili, ako sa im podarilo získať do svojich radov inžinierov z motorových oddelení konkurencie. Nuž a práve s týmito prestupmi má súvisieť únik informácií. Celkom stačí, aby jeden z bývalých inžinierov Mercedesu so základnými znalosťami o vývoji vyzradil detaily svojmu novému zamestnávateľovi.
Snaží sa Mercedes predĺžiť ojnicu?
Podstata triku, ktorý má Mercedesu umožniť počas jazdy zvýšiť kompresný pomer nad povolenú hranicu 16:1, stále nie je jasná. Naďalej sa špekuluje o tom, že strieborné šípy využívajú rozťažnosť materiálov v spaľovacom motore, aby upravili efektívny objem spaľovacej komory.
Niektoré zdroje špekulujú, či Mercedes nedokáže zväčšiť jej objem tým, že sa jednotlivé súčiastky roztiahnu, no inžinieri zas upozorňujú na to, že prehriatie materiálu nemusí byť homogénne a môže viesť k netesnostiam či štrukturálnym komplikáciám, ktorým sa v motore treba vyhnúť.
Iné zdroje preto prišli s teóriou, že v skutočnosti sa počas prevádzky motora roztiahne, t.j. predĺži ojnica. Takéto predĺženie umožní piestu dostať sa bližšie k hornému okraju spaľovacej komory, čo zvýši kompresný pomer. V čase vykonávania kontroly je však motor pri pokojovej teplote, ojnica sa ochladí, skráti na pôvodnú dĺžku a pri výpočte bude motor spĺňať požiadavku maximálneho kompresného pomeru 16:1.
Ever wondered how a gasoline engine works?
— Dreams N Science (@dreamsNscience) December 12, 2025
The classic four-stroke engine (Otto cycle) runs in four steps:
1. Intake: Piston moves down, intake valve opens, drawing in air-fuel mixture.
2. Compression: Valves close, piston moves up, compressing the mixture.
3. Power: Spark… pic.twitter.com/eau1Ff49b8
Otázka znie, či na základe dostupných materiálov, ktorých okruh je pevne stanovený pravidlami, je možné vyrobiť takú konštrukciu ojnice, aby sa pomer počas jazdy zvýšil až na uvádzaných 18:1. Nedá sa preto vylúčiť, že v skutočnosti je tento pomer o čosi nižší, prípadne je v hre ešte nejaký iný trik.
V zákulisí sa o motoroch Mercedesu debatuje už niekoľko týždňov
V každom prípade sa zdá, že táto téma sa v skutočnosti neobjavila ako blesk z jasného neba. Môžeme sa domnievať, že v zákulisí sa rozoberá už niekoľko týždňov. Naznačujú to posledné aktualizácie technických pravidiel, v ktorých došlo k niekoľkým zmenám v predmetnom článku C5.4.3.
Do 10. októbra mala táto časť pravidiel pomerne krátke znenie. “Kompresný pomer žiadneho valca motora nesmie presiahnuť 16,0. Procedúra, podľa ktorej sa bude táto hodnota merať, sa nachádza v dokumente FIA-F1-DOC-C042.” Už v októbri však k poslednej vete pribudol dodatok “a bude vykonaná pri vonkajšej teplote”.
V decembri sa článok upravoval zas. “Kompresný pomer žiadneho valca motora nesmie presiahnuť 16,0. Každý výrobca pohonných jednotiek podrobne stanoví postup merania tejto hodnoty v súlade s usmerňovacím dokumentom FIA-F1-DOC-C042 a vykoná sa pri vonkajšej teplote. Tento postup musí schváliť Technické oddelenie FIA a musí byť zahrnutý v homologačnej dokumentácii výrobcu pohonnej jednotky.”
Sú tieto zmeny len náhodné? Azda sa v pondelok dozvieme viac. Tak či onak, Frédéric Vasseur už v stredu poskytol rozhovor francúzskemu denníku L’Équipe, v ktorom akoby naznačoval, čo bude témou nasledujúcich dní.
“Predstavte si, že dostanete brilantný nápad v súvislosti s vaším predným krídlom,” rozhovoril sa Frédéric Vasseur. .”Tak sa doň zamilujete, že vás celkom zaslepí a hovoríte si, že všetko bude v poriadku. Celé auto postavíte okolo toho predného krídla a na tomto nápade. V decembri sa však objavia chlapci z FIA a povedia vám: ‘Nie, toto nie je povolené! Zabudli ste na tretí odstavec v článku 56.B.'”
“Vaše auto je zrazu len kopou šrotu, nuž a to isté platí aj pre motory. Keď vám vzkrsne nejaká myšlienka, musíte mať istotu, že je legálna,” takmer vizionársky rečnil šéf Scuderie Ferrari.
Ako sa zachová FIA?
Nikolas Tombazis po letnej prestávke upozorňoval tímy, aby zbytočne neriskovali pri hľadaní šedých zón v pravidlách. “Ak niektorý tím vyrukuje s riešením, ktoré vychádza z diery v pravidlách, bude to preň katastrofa,” vyhlásil šéf FIA pre monoposty v septembri.
“Pristúpime k tomu inak ako v minulosti,” pokračoval 57-ročný Grék. “Tímy sme informovali o tom, že nebudeme tolerovať žiadne využívanie skrytých dier v pravidlách.”
Ak má tím podozrenie, že FIA by mohla jeho riešenie vnímať ako na hrane, mal by sa vopred o veci poradiť. Bez predbežného schválenia bude totiž veľmi riskovať. “Ak tím vyvinie riešenie postavené na interpretácii, ktorá bude na hrane, pre danú stajňu to bude samovražda.”
Zostane len pri rečiach? Aj to sa má riešiť v pondelok. Avšak, ak je trik Mercedesu skutočný, je pochopiteľné, že konkurencia zúri. Zatiaľ čo jej inžinieri sa držali ducha a písmena pravidiel, Mercedes ho vraj obchádza. FIA sa namiesto drakonického prístupu zatiaľ zmohla len na kozmetickú úpravu článku C5.4.3.
Zakázanie triku takto neskoro by bolo skutočne vážnym škrtom cez rozpočet Mercedesu a problém pre jeho troch zákazníkov (McLaren, Williams a Alpine). Ak je celý spaľovací motor postavený na tom, že kompresný pomer sa priblíži k hranici 1:18, sporné komponenty by bolo treba nahradiť.
V ešte horšej situácii by sa však ocitli súperi Mercedesu, keby bol trik akceptovaný. Pohonné jednotky si už totiž prešli homologačným procesom, nuž a ďalšie vylepšenia konštrukcie spaľovacej komory, piestov, ojníc či ventilov sú povolené až v roku 2027. Aj keby FIA upravila harmonogram a umožnila skoršie nasadenie vylepšení, motorári na svojich agregátoch pracovali dlhé roky. Dokázal by niekto dobehnúť Mercedes a nájsť avizovaných 15 koní skôr ako o pár mesiacov?
Na druhej strane ak FIA trik jasne nezakáže, resp. nepodnikne kroky k jeho lepšiemu monitorovaniu, tímy budú mať stále možnosť napadnúť výsledky Veľkej ceny Austrálie. O všetkom by v tom prípade rozhodovali komisári, ktorí budú mať “službu” počas prvého súťažného víkendu. Nikto sa však neodváži predpovedať, ako by vyzeral verdikt.







