logo F1online.skF1online.sk

Prvá technická kauza novej éry je na svete. Súperom sa nepáči motorový trik Mercedesu

Pohonná jednotka Mercedesu
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 16:56

Budúcoročné monoposty neodjazdili ani jedno inštalačné kolo, ba dokonca sme ich reálnu podobu ešte ani nevideli, a už je na svete prvá technická kauza novej formulovej éry. Týka sa Mercedesu a jeho pohonnej jednotky, ktorá by mala využívať šikovný trik. Vďaka šedej zóne v pravidlách dokáže zo spaľovacieho motora získať približne o 15 koní viac než konkurenční výrobcovia.

Verejnosť má o nových pohonných jednotkách len strohé informácie, no tímy v padoku majú nastražené uši pri akýchkoľvek špekuláciách a zákulisných klebetách, ktorých očividne nie je málo. Len tak si totiž môžeme vysvetliť novú kauzu okolo Mercedesu, ktorého súperi podozrievajú z obchádzania pravidiel pri kompresnom pomere spaľovacieho motora.

Pravidlá spaľovacích motorov sa síce od roku 2025 dramaticky nezmenili, ale niekoľko podstatných rozdielov v nich predsa len nájdeme. Jeden z týchto rozdielov sa týka spomínaného kompresného pomeru, ktorý sa znižuje z 18:1 na 16:1. Výpočet tohto pomeru je špecifikovaný v dodatku Technických pravidiel, no má to háčik.

Podľa nemeckého portálu motorsport-magazin.com Ferrari, Honda a Audi ukazujú prstom na Mercedes — a podľa zdroja potenciálne aj na Red Bull Powertrains — a žiadajú, aby FIA odstránila trik strieborných šípov, vďaka ktorému dokáže obísť pravidlá a vrátiť svoj kompresný pomer na staré hodnoty 18:1. Podľa dostupných informácií to môže motorom Mercedesu priniesť až 15 koní, čo by v takom Albert Parku predstavovalo výhodu takmer troch desatín sekundy.

Ako to Mercedes dokázal?

V tomto prípade vraj nastáva podobná situácia ako pri flexibilných krídlach či zväčšovaní štrbiny DRS na autách McLarenu, ktoré sme mohli sledovať na VC Azerbajdžanu 2024.

Pri statických meraniach, ktoré sa vykonávajú pri bežnej vonkajšej teplote, je totiž kompresný pomer skutočne 16:1, no počas prevádzky motora ho vraj Mercedes dokáže navýšiť.

Nastáva teda situácia ako pri flexibilite; statické merania neodhalili nadmerné ohýbanie komponentov či nadmerne veľkú štrbinu v DRS, no počas jazdy sa štrbina predsa len zväčšila. FIA však nemala žiadny mechanizmus, ako ju zmerať, a rovnako nemá mechanizmus na to, ako bude kontrolovať kompresný pomer počas jazdy.

Ako presne sa Mercedesu má dariť zvyšovať pomer, v tejto chvíli nie je celkom jasné, no trik má súvisieť s rozťažnosťou materiálu pri vysokých teplotách. V preklade to znamená, že niektoré komponenty sú navrhnuté tak, aby sa roztiahli počas jazdy, keď je motor zohriaty, a tým umožnili zvýšenie kompresného pomeru nad hranicu 16:1.

Stačí, aby motor splnil pravidlá počas fyzickej kontroly? Ferrari, Honda a Audi poukazujú na článok C1.5 Technických pravidiel F1, ktorý jasne uvádza: “Monoposty Formuly 1 musia plne vyhovovať týmto pravidlám počas celého trvania súťaže.” Počas celého trvania súťaže znamená aj počas jazdy, nielen počas kontroly pred garážou FIA.

FIA pripúšťa, že ide o šedú zónu. “Tepelná rozťažnosť môže mať pri prevádzkových teplotách vplyv na rozmery, ale súčasné pravidlá nepožadujú vykonanie meraní pri vysokých teplotách,” uviedol hovorca FIA. “O tomto probléme sa bude ďalej diskutovať na technických fórach s výrobcami motorov.”

“FIA neustále prehodnocuje tieto témy, aby zabezpečila férovosť a jednoznačnosť. V budúcnosti môžu prísť do úvahy úpravy pravidiel alebo procedúr merania,” odkázala federácia.

Čo bude nasledovať?

Nech už FIA rozhodne akokoľvek, aspoň pre jednu stranu to bude obrovský problém. Ak sa bude situácii len prizerať a Mercedesu “neklepne po prstoch”, v podstate tým na dlhý čas zamrazí jeho výhodu 15 koní. Do Veľkej ceny Austrálie už totiž nie je v silách konkurenčných výrobcov prispôsobiť tomu svoje motory a navrhnúť také komponenty, ktoré svojou rozťažnosťou dokážu počas jazdy zvýšiť kompresný pomer.

Nejde totiž len o tieto komponenty, ale o celé valce a všetky súvisiace súčiastky, ktoré musia byť odolnejšie, aby zvládli vyšší tlak. Takáto zmena by si vyžiadala mesiace tvrdej práce, len aby sa súperi dotiahli na Mercedes, zatiaľ čo nemecký tím by mohol svoj trik ešte vylepšovať a pracovať v iných oblastiach.

Jednoduchšie by bolo trik zakázať, no je otázne, ako by FIA upravila svoje kontrolné mechanizmy, aby zabezpečila, že motory neprekročia kompresný pomer ani počas jazdy? Akékoľvek nasadenie ďalšieho monitorovacieho systému by si takisto vyžiadalo zásah do motora. Novinky by bolo treba navrhnúť, zakomponovať a napokon aj otestovať.

Najschodnejšie by bolo upraviť statické testy, no presnú procedúru musia vymyslieť technici FIA. Jedno je isté; táto kauza nie je v súvislosti s novými pravidlami posledná. Čakajú nás zaujímavé mesiace.

Súvisiace články

Diskusia