Aj simulácie F1 TV ukazujú, že Verstappen mal zostať na trati. Podľa Palmera mohol vyhrať


Max Verstappen predviedol v Brazílii nielen jeden zo svojich najlepších výkonov, ale jeden z najlepších jazdeckých výkonov vôbec. Napriek fenomenálnej jazde zostala po nedeľných pretekoch visieť vo vzduchu otázka, či Red Bull urobil dobre, keď ho povolal na záverečnú zastávku v boxoch a prezul na softy. Podľa Jolyona Palmera nie.
Už sa to nikdy nedozvieme, ale napriek tomu sa vydáme do hypotetickej roviny a položíme si jednu z najpálčivejších otázok v dohre po brazílskom víkende. Mal by Max Verstappen bez posledného pit stopu realistickú šancu na víťazstvo? A keby nezastavil, skončil by lepšie ako tretí?
Mnohí poukazujú na to, že Red Bull bol v záverečnej štvrtine pretekov nezvyčajne konzervatívny. Také rozhodnutie by ste určite neočakávali od tímu, ktorý sa snaží zubami-nechtami udržať v boji o titul a víťazstvo je jeho jedinou nádejou. Prečo to nerisknúť, aj keď máte len malú šancu?
Verstappen by musel na jednej sade mediumiek vydržať 37 kôl a podľa tímu nemal šancu na víťazstvo. Je tu však aj opačný názor. Podľa simulácií Mercedesu, ktorého inžinieri sa bavili s reportérmi magazínu Auto Motor und Sport, bol Max v čase pred poslednou zastávkou v boxoch najväčším favoritom na víťazstvo. Podobný obraz ukazujú aj dáta F1 TV.
„Aj ja si myslím, že mohol finišovať preteky na stredne tvrdých pneumatikách,“ vyhlásil expert F1 TV Jolyon Palmer, ktorý následne predplatiteľom tejto platformy ukázal dáta a porovnanie jednotlivých stintov. Poukázal aj na Liama Lawsona, ktorý zvládol na mediumkách 52 kôl a ešte sa dokázal ubrániť pred celým vláčikom pilotov.
Jolyon ukázal aj predpoklad vychádzajúci z dát, podľa ktorých by Norris dostihol a možno aj predstihol Maxa, ale ten by si komfortne udržal druhú priečku pred Kimim Antonellim. „Toto by sa stalo, keby znovu nezastavil,“ povedal Palmer ukazujúc grafiku.

„Max by musel odjazdiť podobný stint ako Oscar v prvej časti pretekov a na týchto pneumatikách by to pohodlne zvládol do cieľa. Podľa našich simulácií by to bolo dosť tesné medzi ním a Landom, ktorý by sa dotiahol a pravdepodobne ho aj predbehol v posledných piatich kolách, ale predstavte si, aké by to boli preteky, keby Max zostal na trati. Takto by mal väčšiu šancu na víťazstvo. Po zastávke v boxoch ho čakala herkulovská úloha a iste, dostal Kimiho Antonelliho pod tlak, ale nemal najmenšiu šancu na triumf,“ povedal Palmer.
Aj z diváckeho hľadiska by bitka o víťazstvo bola atraktívnejšia ako súboj o druhé miesto s Antonellim. Zvládol by to Lando? Zrejme áno, ale koľko rizika by bol ochotný podstúpiť?
„Zostať na trati a prinútiť Landa, aby si triumf vybojoval, by bolo odvážnejšie riešenie. Landovi by sa to pravdepodobne podarilo, keďže mal čerstvejšie pneumatiky, čo na konci pretekov mohlo rozhodnúť, ale stále je to Max, ktorého je ťažké predbehnúť a nikdy neviete, čo sa stane, keď je blízko k víťazstvu,“ pokračoval Palmer.
„Podľa mňa na brífingu Red Bullu zaznelo, že možno mali zostať na trati, možno sa mali radšej brániť, nie útočiť. Určite si myslím, že by dosiahli minimálne druhé miesto. Videli sme, že ostatní jazdci zvládli oveľa dlhšie stinty ako Max. Bol to z jeho strany neuveriteľný výkon, ale možno aj drobná premárnená príležitosť,“ dodal bývalý pretekár a dnes už aj skúsený komentátor.







