logo F1online.skF1online.sk

Zmluvu v F1 viete dať dokopy za deň. Prečo to Hamiltonovi a Mercedesu trvá mesiace?

Lewis Hamilton
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 2. 2021

Kontrakty sú ťažiskom sveta športu. Nie je to len Formula 1, každý šport stojí a padá na zmluvách. Dve základné premenné tejto problematiky sú dĺžka a plat. Reálie športových zmlúv sú však omnoho zložitejšie a spravidla platí, že čím väčšia hviezda, tým zložitejší kontrakt. Ale je to skutočne tak?

Každá zmluva má v zásade rovnaké náležitosti: označenie strán, predmet plnenia, príp. protiplnenie a podpisy. Aj takto jednoduchá osnova sa však (nielen) v prípade Formuly 1 vie natiahnuť na stovky strán. Aj zmluva nováčika v F1 vie svojou dĺžkou presiahnuť sto strán. Najpodstatnejšou zložkou každého kontraktu sú tzv. práva a povinnosti strán. Jazdca zaväzujú k marketingovým a mediálnym povinnostiam, dbať na vzťah s verejnosťou a médiami a tá hádam najdôležitejšia, byť dobrým ambasádorom tímu, ktorý ho väčšinou vlastne ani neplatí, pretože pilot so sebou prinesie sponzora, ktorý stajni vyplatí násobne väčšiu sumu, než jazdcovi pristane na účte. Okrem platu a bonusov bývajú súčasťou kontraktu vo Formule 1 aj ďalšie peniazmi oceniteľné hodnoty, ako služobné auto, cestovné náhrady alebo tzv. padok pasy, čo je v prenesenom význame vlastne VIP vstupenka na preteky.

„Počas môjho 25-ročného pôsobenia vo Formule 1 som bol priamo či nepriamo zapojený do rokovaní o troch jazdeckých zmluvách. Napriek tomu, že sa týkali troch rôznych tímov, ich štruktúra a žargón boli veľmi podobné a očividne stiahnuté z nejakej šablóny. Právnikom v podstate stačilo len systémom copy and paste vyplniť chýbajúce políčka,“ píše novinár Dieter Rencken z portálu RaceFans.

Jazdecká a vo všeobecnosti športová zmluva sa napriek svojej dĺžke v zásade nerodí ťažko. Podobne ako drvivá väčšina ostatných zmlúv sa rodí na základe vzoru alebo šablóny. Tá má svoje prázdne políčka, ktoré tím v spolupráci s manažérom jazdca vyplní jednoduchým systémom „copy and paste“ podľa požiadaviek strán. V prípade, že sa jedná o predĺženie zmluvy s tým istým celkom, je tým vzorom pochopiteľne predchádzajúci kontrakt.

Keďže tím môže zmeniť nielen jazdec, ale prakticky akýkoľvek zamestnanec, stali sa zmluvy v podstate štandardizovanými. Aj preto mnohé veľké športové súťaže k tomuto kroku napokon pristúpili aj formálne.

Takto jednoducho je možné uzavrieť zmluvu v zásade za pár hodín, možno dní. Napríklad v kanadsko-americkej NHL sa tento proces vie skrátiť dokonca na minúty. Liga totiž na obsah zmlúv nekompromisne dohliada a klubom zakazuje akékoľvek ďalšie „výhody“ majetkového charakteru (napr. služobné auto, byt a pod.), zmluvy sú tak v podstate štandardizované a rovnaké pre všetky kluby. Rozhodujúce je teda len vyplnenie políčok o plate, bonusoch a prípadnej klauzule o nevymeniteľnosti hráča do iného tímu.

Prečo je teda taký problém vyplniť tieto „prázdne políčka“ u Lewisa Hamiltona? Odpredaj podielov Ineosu a predĺženie zmluvy s Totom Wolffom boli na svete ako lusknutím prsta. Tie pritom určite vyžadovali oveľa viac „právničiny“, než obyčajný jazdecký kontrakt. Navyše, Brit rokuje už o svojej štvrtej zmluve s týmto tímom, vzorov zmlúv teda má v kancelárii viac ako dosť. Podľa Renckena môže byť dôvod takýchto zásadných prieťahov jedine platový. V zásade platí, že čím väčší rozdiel v názore na platové ohodnotenie, tým dlhšie rokovania. Samozrejme si v tomto smere musíme odmyslieť scenár, podľa ktorého už Mercedes s Hamiltonom zmluvu uzavrel a teraz s nami hrá len mediálne hry, čo takisto nemožno úplne vylúčiť.

Poďme si teda určiť jednotlivé negociačné pozície. Hamilton môže so svojimi zástupcami argumentovať skutočnosťou, že dnes už prekonal väčšinu najvýznamnejších rekordov. Má sedem titulov, najviac pretekových i kvalifikačných víťazstiev. Reklamu Mercedesu teda bude robiť aj o 50 rokov, keď sa jeho meno bude vynímať v historických tabuľkách bok po boku so značkou Mercedes. Ďalšou je sila značky menom Lewis Hamilton. Síce by sa zdalo, že najväčšími súpermi Mercedesu sú Ferrari a Red Bull, v skutočnosti sú nimi však ďalší dvaja nemeckí giganti Audi a BMW. Ani jeden z nich takúto tvár nemá a Hamilton to samozrejme dobre vie. Tieto dva aspekty sú samozrejme čisto komerčné, tretím esom v rukáve britského pretekára sú samozrejme jeho športové kvality. Už navždy bude považovaný za jedného z najlepších pilotov histórie.

Na druhú stranu však Mercedes má po ruke asi ešte väčší kaliber. Koronavírus budeme navždy všetci preklínať, nemecká automobilka v tomto smere nie je výnimkou. No ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. V prvom rade postihol aj samotného Hamiltona, čo určite dobré nie je, no na Veľkej cene Sachíru ho musel nahradiť George Russell. Za tieto dve hodiny v nedeľu 6. decembra športová hodnota Lewisa Hamiltona značne utrpela a kvôli tomu zrejme utrpí i jeho peňaženka. Druhým faktorom sú samozrejme celosvetové dôsledky pandémie. Mercedes kvôli nej očakáva prepad predajov o 20 percent, logicky teda automobilka musí tých 20 percent niekde ušetriť a avizuje prepúšťanie 10 tisíc svojich zamestnancov.

Portál RaceFans ešte v októbri avizoval, že Hamilton prišiel pred tím s požiadavkou na astronomických 60 miliónov dolárov ročne, plus ďalšie výhody. Tomu sa zásadne postavil Ola Källenius, ktorý nechce platiť viac, ako 20 miliónov. Takýto rozdielny postoj by nekončiace rokovania dokázal vysvetliť.

„Skutočnosť, že ešte nebolo nič dohodnuté – ak teda strany dohodu nejako nepochopiteľne netaja –, poukazuje na značné rozdielnosti v predstavách medzi jazdcom na jednej strane a tímom a spoločnosťou na druhej,“ píše RaceFans. „Nedávne sviatky nie sú žiadnym ospravedlnením. Ako sme uviedli, zmluva môže byť za deň hotová a od skončenia sezóny tých dní uplynulo už naozaj mnoho.“

„Nikto zrejme nechce čakať do poslednej chvíle, to by obom stranám prinieslo veľké riziká. Mercedes sa môže napokon dozvedieť, že Hamilton si berie rok voľna, veď preteká nepretržite od svojich siedmich rokov. Na druhej strane môžu predstavenstvo Mercedesu unaviť nekonečné hry a nariadi Wolffovi, nech podpíše Russella za zlomok ceny Hamiltona.“

„Takéto neprimerane dlhé čakanie môže takisto naznačovať, že väzby medzi oboma stranami nie sú až také pevné, čo môže mať závažnejšie dôsledky nielen pre obe strany, ale aj pre F1 celkovo,“ dodal RaceFans.

Súvisiace články

Diskusia