Palmer kritizuje komisárov za penalizáciu pre Piastriho: Extrémny trest!

Diskusia, ktorá mala nastať, ale nenastala. S domácim víťazstvom Landa Norrisa, historickým pódiom pre Nica Hülkenberga a stredajším prepustením Christiana Hornera sme sa akosi nestihli porozprávať o tom, že v Silverstone nám o víťazstve v podstate rozhodli komisári. Incident pri druhom reštarte si však určite zaslúži väčšiu pozornosť, čo si myslí aj expert F1 TV Jolyon Palmer.
Keď komisári takto zasiahnu do výsledkov veľkej ceny, medzi fanúšikmi je to zväčša extrémne nepopulárne. V tomto prípade nám akosi nenasledovala patričná diskusia. Jolyon Palmer sa vo svojej popretekovej analýze zameral práve na tento incident a fanúšikom ukázal telemetriu. Ak ste anglicky znalí, určite vám odporúčame si pustiť toto desaťminútové video.
„Myslím si, že trest pre Oscara bol mimoriadne prísny,“ vyhlásil Palmer. Ten najprv ukázal video z incidentu. „V tejto chvíli stále svietia svetlá na safety care, čo znamená, že pilot musí zostať v rozmedzí desiatich dĺžok za ním a nekontroluje tempo. Oscar začína zrýchľovať, keď svetlá konečne zhasnú a on prudko zabrzdí. Vtedy sa Max dostane po jeho bok.“
Palmer si myslí, že Piastri skrátka spomalil, aby umožnil safety caru vrátiť sa do boxov a neriskoval, že ho pri reštarte dobehne. Jazdec to musí urobiť. „Formula 1 zrýchľuje oveľa rýchlejšie než safety car. Buď by ho musel predbehnúť, alebo spomaliť, čo by tiež bolo pomerne závažné porušenie pravidiel. Ak raz začnete zrýchľovať, už by ste nemali spomaliť,“ vysvetlil Palmer.
„Oscar videl, že svetlá na bezpečnostnom vozidle zhasli, takže zabrzdil a spomalil. Za to dostal desaťsekundový trest, čo je podľa mňa prinajmenšom extrémne,“ vyhlásil bývalý pilot Renaultu. „Je to úplne nevinné, preto si myslím, že Oscar dostal mimoriadne tvrdý trest.“
Jolyon následne ukazoval dáta. Videli sme, že Oscar urobil niečo veľmi podobné aj pri prvom reštarte, ale trest dostal len za druhý. Piastri zároveň brzdil na rovinke Hangar prakticky v každom kole za safety carom. „Oscar zabrzdil naozaj prudko a spomalil o asi 160 kilometrov za hodinu, čo je v takejto situácii dosť, ale Max nebrzdil nijak tvrdo. Myslím si, že to videl z dostatočnej diaľky a jednoducho sa rozhodol, že podíde po jeho bok,“ myslí si Palmer.
„Nevidíme žiadne zablokovanie kolies. Max ani zďaleka nebrzdí naplno. Dokazujú to aj dáta,“ uviedol Jolyon, ktorý vo videu následne ukazoval telemetriu. „Za toto dostal trest. Oscarova čiara je modrá a vidno, že brzdí, Max za ním taktiež brzdí. Max nebrzdí tak tvrdo ako Oscar. Brzdy drží zapnuté o čosi dlhšie a musí obísť McLaren. Nebrzdí však na maximum, aby zabránil kolízii, jednoducho sa ho rozhodol obísť, pričom Oscar nemení svoju stopu.“
Najlepšie je však porovnanie reštartov v 17. a 21. kole. Ako ukázali dáta, Piastri to v oboch prípadoch urobil v podstate rovnako. V druhom prípade si to však komisári všimli, pravdepodobne vďaka tomu, že Verstappen podišiel na jeho úroveň a následne sa posťažoval vo vysielačke, vďaka čomu bol incident omnoho viditeľnejší než v prvom prípade.
„Brzdenie je veľmi podobné, rýchlosti sú veľmi podobné a časť trate je veľmi podobná, ale v jednom prípade nevideli komisári žiadny problém. Pri prvom reštarte neudelili trest a neupozornili McLaren, čo by bol dobrý nápad, keby to považovali za vážny bezpečnostný problém,“ porovnal Palmer správanie Piastriho pri oboch reštartoch.
„V druhom prípade to bol trest, preto to Oscara tak rozrušilo. Prišiel o víťazstvo a s ním aj o kriticky dôležité body vo vyrovnanom šampionáte s Landom. Dokážem ho pochopiť a podľa mňa je to neuveriteľne prísne za taký nevinný okamih. Neviem si spomenúť, že by sa v minulosti udeľoval trest za takýto incident,“ dodal Palmer.