logo F1online.skF1online.sk

Ako prišiel, tak aj odišiel. Hornera vykopli podobne nemilosrdne ako jeho predchodcu

Christian Horner
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:42

V Milton Keynes skončila po dvadsiatich rokoch jedna veľká éra. Christian Horner bol s Red Bullom v dobrom aj v zlom, videl všetky jeho úspechy i sklamania, vraj nevynechal jedinú veľkú cenu svojho tímu a každý víkend poctivo sedel na boxovom múre. Teraz je preč. Aj keď bol historicky prvým a donedávna jediným šéfom Red Bullu, s tímom nebol od jeho prvého dňa.

Christian Horner bol považovaný za historicky jediného šéfa Red Bull Racing. Niektorí znalci formulovej histórie by však mohli namietnuť, že mal predchodcu. Ak za začiatok novodobej histórie stajne z Milton Keynes považujeme 15. november 2004, keď výrobca energetických nápojov oznámil kúpu tímu Jaguar Racing, tak bol historicky prvým šéfom Red Bull Racing muž menom Tony Purnell.

Ten však vo funkcii nevydržal ani dva mesiace. Už 7. januára spoločnosť oznámila, že Purnella vyhodila a nahradí ho mladý zakladateľ a šéf tímu Arden v F3000, Christian Horner. Tak začala éra, ktorá skončila až 9. júla 2025. Ak ste v posledných hodinách sledovali dianie okolo jeho odchodu, tak zistíte, že Angličan skutočne prišiel do Red Bullu tak, ako odišiel.

„Dohodli sme sa, že počkám na parkovisku, kým zástupca Red Bullu Dany Bahar zájde do kancelárie, vyhodí Purnella a Pitchfortha a povie im, aby okamžite opustili budovu,“ spomínal Horner na svoj prvý deň v novej práci v knihe Na krídlach úspechu autora Bena Hunta.

„Sedel som na parkovisku a videl som ich, ako vychádzajú z budovy s kartónovou škatuľou s  vecami. Pomyslel som si, že F1 je dosť brutálna. Potom ma priviedli dnu a postavili ma pred všetkých zamestnancov. Dany povedal: ‚Ach, a máme zmenu vo vedení. Tu je váš nový šéf!‘ Ole Schack bol jediný človek v tíme, ktorého som poznal pri svojom príchode. Pracoval vo Formule 3000 a dnes je mechanikom Maxovej posádky. Myslím si, že ako jediný sa tešil, že ma vidí!“ spomínal Horner.

Podľa medializovaných informácií dostal Christian tento týždeň padáka úplne znenazdajky. Podľa Martina Brundla mu vraj neuviedli ani dôvod. Purnell na tom bol podobne, hoci aj on, podobne ako Horner, mohol tušiť, že sa k tomu schyľuje.

Tom sa napríklad často hádal s vyšším vedením Red Bullu aj s Helmutom Markom. Napríklad sa mu nepáčilo, že firma kúpila drahý a luxusný motorhome, keď tímu chýbali peniaze na dôležitejších miestach. Nesmieme zabúdať, že Jaguar bol v tom čase len tieňom toho, aký kolos sa z neho napokon vyvinul. Purnell zároveň nesúhlasil s Markom v jazdeckých otázkach. Ako dnes vieme, všetky tieto témy sú pre Red Bull nesmierne dôležité.

Purnellovi sa však musí nechať, že odviedol vynikajúcu prácu so všetkým, čo mal v rukách. Sám Horner neskôr pre High Performance Podcast spomínal: „Dietrich povedal: ‚Pozri, dám ti šancu, ale keďže si mladý, zaplatím ti len toľko a za každý získaný bod ti vyplatím férový bonus. Jaguar minulý rok získal deväť bodov, takže ak sa ti podarí tím priviesť k desiatim alebo jedenástim bodom, bude to považované za úspech.‘ V prvých pretekoch sme vybojovali deväť bodov a v celej sezóne sme ich pozbierali dokopy tridsaťštyri, chvalabohu, lebo inak by som nedokázal platiť hypotéku.“

To všetko sa podarilo vďaka Purnellovi a jeho rozpadajúcemu sa technickému tímu v Jaguare. Monopost RB1, ktorý vznikal ešte pod vlajkou starého tímu, sa na začiatku sezóny 2005 ukázal ako veľmi konkurencieschopný. Po 34 bodoch v roku 2005 nasledovalo 16 bodov v roku 2006, 24 bodov v roku 2007 a 29 bodov v roku 2008.

Viacerí komentátori v roku 2025 pripomínajú, že Horner bol v začiatkoch veľmi neskúsený a uvítal delenie zodpovednosti. V tom čase delegoval právomoci na Günthera Steinera, Helmuta Marka a neskôr Adriana Neweyho, aby sa udržal pri kormidle. To mu v tom čase pravdepodobne zachránilo krk, ale v posledných rokoch sa doslova zabarikádoval pri moci a viacerí pozorovatelia mu pri odchode pripomenuli, že pracoval ako šéf tímu a generálny riaditeľ v jednej osobe – podobne to má Toto Wolff v Mercedese, ale v takom McLarene sú tieto úlohy rozdelené medzi Andreu Stellu a Zaka Browna.

Vieme, že v Red Bulle panovala v posledných rokoch veľká mocenská nerovnováha. Hornera podržali pri moci thajskí majitelia, ale tí zjavne svoju ochrannú ruku stiahli, a tak Oliver Mintzlaff a spol. tento týždeň definitívne detronizovali Hornera, ktorý sa rozlúčil podobne náhle ako Purnell.

„Zamestnanci boli ako obarení,“ spomína Horner v knihe Na krídlach úspechu na rok 2005. „Prešli si mnohými zmenami. Uistil som ich, že v prvých týždňoch som tu na to, aby som ich počúval a učil sa od nich, ale dal som im jasne najavo, že cieľom tímu sú víťazstvá. Bolo to pomerne jednoduché.“

„Ľudia Red Bullu išli na letisko, kým ja som smeroval hore do kancelárie. Stále sa nachádza na rovnakom mieste, kde som našiel sekretárku v slzách, keďže práve vyhodili jej starého šéfa. Sadol som si za stôl, na ktorom ležali polootvorené vianočné pohľadnice a poloprázdny pohár s kávou. Pomyslel som si: Kde mám začať? Požiadal som teda o stretnutie medzi štyrmi očami s každým z vyššieho vedenia tímu. Bol tu jeden chlapík, Graham Saunders, ktorý viedol výrobu. Opýtal som sa ho: ‚Previedli by ste ma po továrni?‘ Predtým som tam bol totiž len raz. Tak ma zobral a všetko mi ukázal, aby som videl, čo sa tam deje,“ uviedol Horner.

Súvisiace články

Diskusia