logo F1online.skF1online.sk

Po treste pre Piastriho sa z domáceho víťazstva teší Norris. Hülkenberg prvýkrát na pódiu!

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 15:23

Veľká cena Veľkej Británie opäť nesklamala a britské počasie taktiež. V premenlivých podmienkach sa nechali nachytať viacerí jazdci a ich strategické tímy. McLareny však potvrdili svoju nadvládu. Po zbytočnej penalizácii pre Oscara Piastriho sa z víťazstva teší Lando Norris. Obrovské ovácie zožal Nico Hülkenberg, ktorý čakal 239 veľkých cien na prvé pódium v kariére a dočkal sa ho tento víkend po štarte z devätnásteho miesta!

Silverstone opäť napísalo neskutočné príbehy. Videli sme dva virtuálne safety cary, dva safety cary, množstvo chýb a nesprávnych strategických rozhodnutí. Oscar Piastri prišiel o víťazstvo pri jednom z reštartov, keď dupol na brzdu a nechal sa potrestať desaťsekundovou penalizáciou, ktorá znamenala víťazstvo pre jeho tímového kolegu Landa Norrisa.

Na štarte sa mnohí rozhodli nesprávne

Preteky začali na mokrej trati a všetci zvolili na štart intermediálky, hoci krátko pred štartom nám vykuklo aj slniečko. Veľkú radosť fanúšikom neurobil ani riaditeľ pretekov Rui Marques, ktorý nariadil štart za safety carom, čo takmer nikto nechápal, keďže trať sa zdala byť pomerne suchá.

Vo FIA si to akoby hneď uvedomili a safety car odišiel z trate už na konci zahrievacieho kola. Otázkou však zostávala voľba pneumatík. Hneď na konci zahrievacieho kola zamierili do boxov George Russell, Charles Leclerc, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto a Oliver Bearman.

Piastri vyštartoval výborne a pokúsil sa vyzrieť na Verstappena, ale nebol dostatočne vpredu. V najlepšej štvorke sa nič nezmenilo, hoci aj Hamilton sa snažil dostať cez McLareny a manéver v Stowe na konci prvého kola mu takmer vyšiel. Tretí sektor bol stále dosť mokrý a jazdci na slikoch strácali. Trochu im však pomohla kolízia Estebana Ocona a Liama Lawsona. Pre Novozélanďana to bola konečná a riaditeľstvo pretekov aktivovalo virtuálny safety car.

Počas fázy VSC zamieril do boxov Antonelli, ktorý na trať vyšiel pred jazdcami na slikoch. Po reštarte sa na suchých pneumatikách okamžite roztočil Bortoleto. Mohol pokračovať, ale s poškodeným zadným krídlom to nakoniec odstavil a spôsobil ďalšiu fázu VSC. Na okruh sa blížil dážď.

Pred reštartom v 7. kole zastavil ešte Stroll a zdalo sa, že v tejto chvíli je trať dostatočne suchá na sliky. Piastri sa okamžite vrhol do útoku na Verstappena. Tomu pomohla aj aktivácia DRS, ktorá mu na Hangar Straight pomohla do čela.

Dážď sa vracia

V 9. kole George Russell hlásil, že začína pršať, takže jazdcom na slikoch zostali len oči pre plač. V 11. kole riaditeľstvo pretekov opäť zakázalo používanie DRS a Russell s Leclercom sa vrátili do boxov.

V Silverstone sa spustil pravý britský lejak a do boxov zamierili aj jazdci, ktorí neprezuli na sliky. Verstappen sa ocitol mimo trate v Chapel a Norris sa dostal na druhé miesto. McLaren však svoju zastávku nezvládol a prezutie za päť sekúnd znamenalo, že Max sa vrátil na druhé miesto.

Norris sa opäť vrhol na Verstappena, ktorý sa v hustom daždi poriadne trápil so svojím tenučkým zadným krídlom. V 14. kole riaditeľstvo pretekov rozhodlo, že podmienky sú príliš náročné na jazdu a vyslalo na trať safety car, ktorý Piastrimu vymazal 15-sekundový náskok na Verstappena.

Niektorí na správne načasovaných zastávkach výrazne zarobili. Stroll sa dostal na štvrté miesto, Hülkenberg na piate a Gasly na šieste. Na nesprávne rozhodnutia doplatili deviaty Russell, štrnásty Leclerc a pätnásty Antonelli.

Na konci 17. kola sa safety car vrátil do boxov a preteky boli reštartované. Okamžite sa začal prepadať siedmy Ocon na starých intermediálkach, ktorého prekonali Hamilton aj Russell. Z pretekov sme sa však dlho netešili, lebo Isack Hadjar v hustom daždi nevidel Kimiho Antonelliho pred sebou a nabral ho „na radlicu“.

Pilot Mercedesu pokračoval, ale o pár kôl neskôr odstúpil s poškodeným difúzorom, Hadjar totálne rozbil svoj monopost a na trať sa vrátil safety car. V 18. kole z celkových 52 sme mali za sebou dva virtuálne safety cary a dva safety cary, takže sme si neužili veľa akcie na trati.

Pri reštarte sa dostali do problémov Verstappen a Piastri

Ďalší reštart prišiel na konci 21. kola a Verstappen sa na studených pneumatikách roztočil v Stowe ešte pred obnovením pretekov. Holanďan spadol na desiatu priečku, ale problém mal aj Piastri, ktorý na Hangar Straight pred reštartom dupol na brzdu, čo sa určite nesmie. Šéfovia pretekov si to všimli, pustili sa do vyšetrovania a o pár kôl neskôr ohlásili, že Piastri dostane za vybrzdenie Verstappena a vlastne celého štartového poľa za ním desaťsekundový trest.

V 24. kole Hamilton zaváhal v Copse a Russell ho preskočil. Tento súboj však neskončil a v 26. kole sa Lewis vrhol do úspešného protiútoku. Ferrari sa na osychajúcej trati vrátilo do formy a Hamilton to okamžite skúšal na Gaslyho. Na konci 29. kola si to Lewis nachystal v zákrute Stowe a vo Vale úspešne doručil manéver na pilota Alpinu.

V 33. kole sa nám rozhorel súboj o tretie miesto medzi Strollom a Hülkenbergom, ktorý určite mal v podvedomí skutočnosť, že po 239 štartoch vo Formule 1 stále čaká na prvé pódium. K obom sa rýchlo priblížil aj Hamilton. V 34. kole povolilo riaditeľstvo pretekov používanie DRS a Hulk sa okamžite vrhol na Strolla. Kanadského pretekára si následne podal aj Hamilton.

Lewis na domácej trati vystúpil na pódium dvanásťkrát v rade a tento rekord si mienil podržať. Kým on dobiedzal na Hulka, v 38. kole obul sliky Fernando Alonso. Do Silverstone zavítalo aj slniečko, takže trať osychala ešte o niečo rýchlejšie. Ako ďalší to o kolo neskôr skúsil Russell. Príliš mu to však nevyšlo, keďže sa následne roztočil v Becketts. Na sliky bolo ešte priskoro.

V 42. kole však Ferrari usúdilo, že je čas. Dáta naznačovali, že Hamiltonovi na suchej trati úplne odišli intermediálky. Domáceho miláčika nasledovalo do boxov niekoľko ďalších pilotov. Lewis však následne takmer vyletel v tretej zákrute. Stále to však vyzeralo ako dobré rozhodnutie, ktoré okamžite nasledovali ďalší.

Napriek niekoľkým hodinám a výletom mimo trate bolo už v 44. kole celé štartové pole na slikoch. Piastri si odpykal trest, vďaka čomu sa Norris dostal do vedenia a mal pred sebou sedem kôl na ceste za domácim víťazstvom. Možno najdôležitejších sedem kôl v kariére mal pred sebou aj Nico Hülkenberg, ktorý sa vďaka neskoršej zastávke dostal o sedem sekúnd pred Hamiltona.

Piastri následne zapol vysielačku a vyriekol hádam najabsurdnejšiu žiadosť v dejinách Formuly 1. „Ak si myslíte, že ten trest nebol fér, tak by sme mali prehodiť pozície,“ odkázal s výzvou na tímovú réžiu. Na osychajúcej trati to nezvládali viacerí a Charles Leclerc zakončil príšerný deň pádom na predposledné miesto po incidente s Carlosom Sainzom.

Dojazd do cieľa sa zaobišiel bez väčších incidentov. Norris nezaváhal a keď McLaren odkázal Piastrimu, že na tímovú réžiu môže zabudnúť, Lando si prišiel po víťazstvo na domácej veľkej cene. Piastri prišiel do cieľa na druhom mieste, ale možno najväčšie fanfáry čakali v Silverstone na Nica Hülkenberga a Sauber. Tento muž čakal celých 239 veľkých cien v kariére, Sauber čakal od roku 2012 a dočkali sa po štarte z devätnásteho miesta.

Bodovanú desiatku doplnili štvrtý Hamilton, piaty Verstappen, šiesty Gasly, siedmy Stroll, ôsmy Albon, deviaty Alonso a desiaty Russell. Mimo bodov došli do cieľa Bearman, Sainz, Ocon, Leclerc a Cunoda. Vypadli Antonelli, Hadjar, Bortoleto, Lawson a Colapinto.

Po dnešku platí, že Lando Norris stiahol stratu na tímového kolegu na čele šampionátu na osem bodov. V Pohári konštruktérov vystrelil Sauber z deviateho až na šieste miesto.

Teraz nás čaká hneď dvojtýždňová prestávka, po ktorej sú pred nami preteky v Belgicku a Maďarsku, po ktorých bude na programe letná prestávka.

Preteky - VC Veľkej Británie 2025

logo McLaren
Oscar Piastri
logo McLaren
Lando Norris
logo Stake
Nico Hülkenberg
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:37:15,735523.1:29,73425
2.
Oscar Piastri
McLaren+6,812522.1:29,33718
3.
Nico Hülkenberg
Stake+34,7425219.1:30,93315
4.
Lewis Hamilton
Ferrari+39,812525.1:30,01612
5.
Max Verstappen
Red Bull+56,781521.1:30,17910
6.
Pierre Gasly
Alpine+59,857528.1:30,7518
7.
Lance Stroll
Aston Martin+1:00,6035217.1:32,0886
8.
Alex Albon
Williams+1:04,1355213.1:30,0474
9.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:05,858527.1:30,3532
10.
George Russell
Mercedes+1:10,674524.1:30,8691
11.
Oliver Bearman
Haas+1:12,0955218.1:30,921
12.
Carlos Sainz
Williams+1:16,592529.1:30,645
13.
Esteban Ocon
Haas+1:17,3015214.1:30,818
14.
Charles Leclerc
Ferrari+1:24,477526.1:30,819
15.
Júki Cunoda
Red Bull+1kolo5211.1:30,873
-
Kimi Antonelli
Mercedesnedokončil2310.1:45,576
-
Isack Hadjar
Racing Bullsnedokončil1712.1:41,705
-
Gabriel Bortoleto
Stakenedokončil316.2:16,121
-
Liam Lawson
Racing Bullsnedokončil015.-
-
Franco Colapinto
Alpinenedokončil020.-

Súvisiace články

Diskusia