Fanúšikovia už môžu kontrolovať komisárov: FIA zverejnila Smernice o jazdeckých štandardoch


Po takmer siedmich mesiacoch sme sa dočkali. Medzinárodná automobilová federácia už na jeseň minulého roka avizovala prepracovanie Smerníc o jazdeckých štandardoch s tým, že súčasťou Medzinárodného športového kódexu FIA sa mali stať na začiatku januára. Síce s takmer sedemmesačným oneskorením, ale napokon sme sa ich predsa len dočkali.
O jazdeckých štandardoch sa hovorilo najmä vlani po súbojoch Maxa Verstappena s Landom Norrisom v USA a v Mexiku. Následne sa piloti zhodli na tom, že smernice nie sú dobre skoncipované, a rozhodli sa ich v spolupráci s FIA aktualizovať.
Výsledkom bolo nové znenie, ktoré sa malo stať súčasťou Medzinárodného športového kódexu na začiatku roka. Keby sme ho mali k dispozícii, mohli by sme zhodnotiť, či komisári správne posúdili napríklad súboj Maxa Verstappena s Oscarom Piastrim na VC Saudskej Arábie.
So smernicami sa napokon môžeme oboznámiť až po takmer siedmich mesiacoch od ich plánovaného zverejnenia. Aké pravidlá teda platia pre predbiehanie z vnútornej a vonkajšej strany zákruty?
Predbiehanie na vnútrajšku zákruty
Aby mal pilot právo na ponechanie miesta, keď predbieha po vnútornej strane zákruty, musí dodržať nasledovné:
- Svojou prednou nápravou je aspoň na úrovni spätného zrkadla druhého monopostu pred apexom a v apexe zákruty.
- Celý manéver uskutočnil kontrolovaným spôsobom, najmä od vjazdu do zákruty po apex, teda “nevletel” do zákruty.
- Podľa posúdenia komisárov zvolil prijateľnú pretekársku stopu a bol schopný dokončiť svoj predbiehací manéver v medziach traťových limitov.
Predbiehanie na vonkajšku zákruty
Rovnako ako v predchádzajúcom znení platí, že tento manéver sa z pohľadu smerníc považuje za náročnejší. Aby mal útočník právo na miesto v zákrute, vrátane výjazdu, musí dodržať nasledovné:
- V apexe zákruty mať svoju prednú nápravu pred prednou nápravou druhého auta.
- Od vjazdu, cez apex až po výjazd zo zákruty musí prejsť kontrolovaným spôsobom.
- Musí byť schopný prejsť zákrutou v medziach traťových limitov.
Predbiehanie v šikanách a esíčkach
FIA vysvetľuje, že pri posudzovaní predbiehacích manévrov v šikanách a esíčkach je možné jednotlivé časti šikany alebo esíčka rozdeliť a každú posudzovať samostatne. Vo všeobecnosti sa však priorita bude klásť na prvú časť kombinácie zákrut.
Vo všetkých prípadoch treba brať ohľad aj na časť F Smernice o jazdeckých štandardoch, ktorá jazdcom zakazuje získať trvalú športovú výhodu tým, že opustia trať. “Ak pri bránení pozície auto opustí trať (alebo si skráti šikanu) a vráti sa na trať na rovnakej pozícii, komisári to vo všeobecnosti budú považovať za získanie trvalej výhody, a preto by táto pozícia mala byť vrátená tak, ako sa to píše v pravidlách. Je na posúdení komisárov rozhodnúť, či pilot auta ‘bránil svoju pozíciu’.”

Dôležité poznámky
Formula 1 je dynamický šport, v ktorom nie je možné všetky situácie posudzovať len podľa vyššie uvedených smerníc. Komisári majú preto pri posudzovaní incidentov brať do úvahy aj ďalšie poľahčujúce či priťažujúce faktory.
- Akým štýlom sa autá dostali na miesto incidentu? (napríklad neskorým brzdením, vletením do zákruty, zmenou smeru pri brzdení)
- Bol manéver prevedený neskoro alebo “optimisticky”?
- Čo mohli jazdci vidieť, vedieť alebo očakávať?
- Bolo možné manéver dokončiť v medziach trate?
- Objavila sa nedotáčavosť, pretáčavosť či zablokovanie kolies?
- Umiestnil niekto svoje auto alebo ho riadil spôsobom, ktorý prispel k nehode?
- Podpísal sa pod incident typ zákruty? (napríklad sklonom, obrubníkmi, zakrivením, apexmi)
- Aký bol rozdiel v pneumatikách, ich veku, miere priľnavosti?
Zmeny smeru na rovinkách a pri brzdení
Okrem týchto bodov smernice vysvetľujú aj pravidlá ohľadom zmeny smeru na rovinkách a pri brzdení.
Podľa bodu G je zakázané spraviť na rovinke viac ako jednu zmenu smeru. Ak sa pilot po zmene smeru vracia späť do ideálnej stopy, je povinný nechať medzi svojím autom a bielou čiarou aspoň jednu šírku monopostu. Je preto zakázané úmyselné natláčanie súpera za hranice trate.
FIA tiež konštatuje, že bude považovať za akceptovateľné zmeny smeru napríklad v prípade, keď sa pilot snaží zabrániť svojmu súperovi v jazde v zákryte. Bude však brať ohľad na vzdialenosť áut, rozdiel v rýchlostiach a pozície na trati.
V samotnej brzdnej zóne, teda po stlačení brzdového pedála, však už brániaci pilot nesmie meniť smer. Povolené má len nasledovať ideálnu stopu.
Smernice k udeľovaniu penalizácií
FIA okrem toho zverejnila ešte jeden dôležitý dokument, a síce podrobný výpis možných prehreškov a aké potenciálne tresty je možné za ne udeliť.
- Značky
- FIA