logo F1online.skF1online.sk

Fanúšikovia už môžu kontrolovať komisárov: FIA zverejnila Smernice o jazdeckých štandardoch

Oscar Piastri po štarte VC Španielska 2025
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 13:42

Po takmer siedmich mesiacoch sme sa dočkali. Medzinárodná automobilová federácia už na jeseň minulého roka avizovala prepracovanie Smerníc o jazdeckých štandardoch s tým, že súčasťou Medzinárodného športového kódexu FIA sa mali stať na začiatku januára. Síce s takmer sedemmesačným oneskorením, ale napokon sme sa ich predsa len dočkali.

O jazdeckých štandardoch sa hovorilo najmä vlani po súbojoch Maxa Verstappena s Landom Norrisom v USA a v Mexiku. Následne sa piloti zhodli na tom, že smernice nie sú dobre skoncipované, a rozhodli sa ich v spolupráci s FIA aktualizovať.

Výsledkom bolo nové znenie, ktoré sa malo stať súčasťou Medzinárodného športového kódexu na začiatku roka. Keby sme ho mali k dispozícii, mohli by sme zhodnotiť, či komisári správne posúdili napríklad súboj Maxa Verstappena s Oscarom Piastrim na VC Saudskej Arábie.

So smernicami sa napokon môžeme oboznámiť až po takmer siedmich mesiacoch od ich plánovaného zverejnenia. Aké pravidlá teda platia pre predbiehanie z vnútornej a vonkajšej strany zákruty?

Predbiehanie na vnútrajšku zákruty

Aby mal pilot právo na ponechanie miesta, keď predbieha po vnútornej strane zákruty, musí dodržať nasledovné:

  • Svojou prednou nápravou je aspoň na úrovni spätného zrkadla druhého monopostu pred apexom a v apexe zákruty.
  • Celý manéver uskutočnil kontrolovaným spôsobom, najmä od vjazdu do zákruty po apex, teda “nevletel” do zákruty.
  • Podľa posúdenia komisárov zvolil prijateľnú pretekársku stopu a bol schopný dokončiť svoj predbiehací manéver v medziach traťových limitov.

Predbiehanie na vonkajšku zákruty

Rovnako ako v predchádzajúcom znení platí, že tento manéver sa z pohľadu smerníc považuje za náročnejší. Aby mal útočník právo na miesto v zákrute, vrátane výjazdu, musí dodržať nasledovné:

  • V apexe zákruty mať svoju prednú nápravu pred prednou nápravou druhého auta.
  • Od vjazdu, cez apex až po výjazd zo zákruty musí prejsť kontrolovaným spôsobom.
  • Musí byť schopný prejsť zákrutou v medziach traťových limitov.

Predbiehanie v šikanách a esíčkach

FIA vysvetľuje, že pri posudzovaní predbiehacích manévrov v šikanách a esíčkach je možné jednotlivé časti šikany alebo esíčka rozdeliť a každú posudzovať samostatne. Vo všeobecnosti sa však priorita bude klásť na prvú časť kombinácie zákrut.

Vo všetkých prípadoch treba brať ohľad aj na časť F Smernice o jazdeckých štandardoch, ktorá jazdcom zakazuje získať trvalú športovú výhodu tým, že opustia trať. “Ak pri bránení pozície auto opustí trať (alebo si skráti šikanu) a vráti sa na trať na rovnakej pozícii, komisári to vo všeobecnosti budú považovať za získanie trvalej výhody, a preto by táto pozícia mala byť vrátená tak, ako sa to píše v pravidlách. Je na posúdení komisárov rozhodnúť, či pilot auta ‘bránil svoju pozíciu’.”

Getty Images/RB Content Pool

Dôležité poznámky

Formula 1 je dynamický šport, v ktorom nie je možné všetky situácie posudzovať len podľa vyššie uvedených smerníc. Komisári majú preto pri posudzovaní incidentov brať do úvahy aj ďalšie poľahčujúce či priťažujúce faktory.

  1. Akým štýlom sa autá dostali na miesto incidentu? (napríklad neskorým brzdením, vletením do zákruty, zmenou smeru pri brzdení)
  2. Bol manéver prevedený neskoro alebo “optimisticky”?
  3. Čo mohli jazdci vidieť, vedieť alebo očakávať?
  4. Bolo možné manéver dokončiť v medziach trate?
  5. Objavila sa nedotáčavosť, pretáčavosť či zablokovanie kolies?
  6. Umiestnil niekto svoje auto alebo ho riadil spôsobom, ktorý prispel k nehode?
  7. Podpísal sa pod incident typ zákruty? (napríklad sklonom, obrubníkmi, zakrivením, apexmi)
  8. Aký bol rozdiel v pneumatikách, ich veku, miere priľnavosti?

Zmeny smeru na rovinkách a pri brzdení

Okrem týchto bodov smernice vysvetľujú aj pravidlá ohľadom zmeny smeru na rovinkách a pri brzdení.

Podľa bodu G je zakázané spraviť na rovinke viac ako jednu zmenu smeru. Ak sa pilot po zmene smeru vracia späť do ideálnej stopy, je povinný nechať medzi svojím autom a bielou čiarou aspoň jednu šírku monopostu. Je preto zakázané úmyselné natláčanie súpera za hranice trate.

FIA tiež konštatuje, že bude považovať za akceptovateľné zmeny smeru napríklad v prípade, keď sa pilot snaží zabrániť svojmu súperovi v jazde v zákryte. Bude však brať ohľad na vzdialenosť áut, rozdiel v rýchlostiach a pozície na trati.

V samotnej brzdnej zóne, teda po stlačení brzdového pedála, však už brániaci pilot nesmie meniť smer. Povolené má len nasledovať ideálnu stopu.

Smernice k udeľovaniu penalizácií

FIA okrem toho zverejnila ešte jeden dôležitý dokument, a síce podrobný výpis možných prehreškov a aké potenciálne tresty je možné za ne udeliť.

Súvisiace články

Diskusia