logo F1online.skF1online.sk

Russell bezpečne zvíťazil v Kanade. Záver pretekov okorenila kolízia McLarenov

Kolízia Oscara Piastriho s Landom Norrisom
© Screenshot/FOM
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 19:21

Dlho to vyzeralo, že Veľká cena Kanady nám neprinesie takmer nič zaujímavé. George Russell si to kontroloval od štartu až do cieľa a bezpečne zvíťazil. Montreal však opäť nesklamal a v úplnom závere sa nám prvá šestka narovnala v necelých šiestich sekundách. V poriadne hustom vláčiku došlo k priamemu súboju pilotov McLarenu, ktorý vyústil do kolízie a vypadnutiu Landa Norrisa.

Na čele sa nič zaujímavé neodohralo. Russell nečelil v priebehu celej nedele žiadnej hrozbe a keď to vyzeralo, že sa Kimi Antonelli pokúsi o manéver na Maxa Verstappena, ten si to so svojím tímom strategicky postrážil a ubránil druhé miesto. Najväčšia dráma sa však odohrala v súboji McLarenov o štvrté miesto.

Prvé zastávky prišli skoro

Na štarte hľadal Oscar Piastri cestu zľava-sprava cez Verstappena, ale vedel, že nemôže riskovať, čo využil Kimi Antonelli, ktorý sa dostal na tretie miesto. Inak sa boje sústredili hlavne na stred poľa. Výrazne si polepšil Nico Hülkenberg, ktorý využil súboj Colapinta s Albonom a poskočil na deviate miesto.

Verstappen sa v úvodných kolách dokázal udržať v dosahu DRS za Russellom. Títo dvaja boli v úvode asi jediní, ktorí nemanažovali svoje tempo. Tímy a inžinieri však mali obavy hlavne o brzdy, čo platilo aj pre Maxa, ktorý sa na rovinkách začal vykláňať zo zákrytu za Mercedesom. Verstappen na svojho súpera nevyzrel a poradie sa nám v nasledujúcich kolách ustálilo.

Prvý záchvev vzrušenia prišiel v 11. kole, keď sa Lando Norris dotiahol na Fernanda Alonsa na šiestom mieste a na zadnej rovinke si s ním hravo poradil. V 12. kole sa Antonelli veľmi nečakane dotiahol na Verstappena, ktorý uhol zo súboja a zamieril do boxov. Zdalo sa, že úvodný nápor na Russella si na Maxových pneumatikách vybral svoju daň. Tvrdé pneumatiky v tejto fáze začali fungovať, čo potvrdil aj Leclerc – na hardy sa najprv sťažoval – a Ocon svojimi manévrami na súperov pred sebou.

Na konci 13. kola zamieril k mechanikom Russell, aby pokryl potenciálny undercut zo strany Verstappena, v 14. kole ho nasledoval aj Antonelli, ktorý spadol späť za Verstappena.

V 15. kole pokračovala ofenzíva Norrisa predbiehacím manévrom na Hamiltona, ktorý následne zamieril do boxov. Na konci 16. kola zamieril k mechanikom aj Piastri, vďaka čomu sa ujal vedenia Norris pred druhým Leclercom – obaja štartovali na tvrdých pneumatikách.

V 25. kole sa Russell dotiahol na Leclerca, ktorý mal navlas rovnaké tempo ako Norris pred ním. Na pilota Mercedesu opäť začal dotierať Verstappen, takže George sa potreboval pustiť do práce. V 26. kole sa Russell dostal dopredu a začal stíhať Norrisa. Leclerc zamieril prvýkrát do boxov na konci 28. kola a hoci rozhodnutiu svojho tímu nerozumel (pravdepodobne chcel ísť na jednu zastávku), Ferrari mu obulo tvrdé pneumatiky. Na trať sa však vrátil pomerne s prehľadom pred Hamiltona. Na konci 29. kola zastavil aj Norris, ktorý dostal mediumky.

Prostredná časť pretekov vzruch nepriniesla

V prostrednej časti pretekov sa nám dianie ustálilo a do hry prehovorila tzv. tyre delta a strategická rozmanitosť. Štyri najlepšie tímy boli pomerne vyrovnané, ale Mercedes predsa len trochu vyčnieval. Russell v polovici pretekov zvýšil tempo a začal zväčšovať náskok na Verstappena, ktorý musel čoraz urgentnejšie sledovať náskok na Antonelliho a McLareny za sebou.

Keď taliansky mladík otvoril DRS za Red Bullom, štvornásobný majster sveta pred súbojom opäť uhol do boxov. Do konca pretekov zostávalo presne 33 kôl, takže presne toľko potrebovali vydržať čerstvé hardy na jeho monoposte. Antonelli zastavil hneď po ňom a zrodil sa z toho pomerne vyrovnaný súboj na výjazde z boxov. Red Bull sa však udržal vpredu.

Na konci 42. kola zastavil aj Russell a na trať sa vrátil na štvrté miesto za Piastriho, Norrisa a Leclerca. McLareny sa chvíľu pohrávali s myšlienkou na jednozastávkovú stratégiu, čo nemohlo urobiť Ferrari s Leclercom, keďže začal na hardoch a pri prvej zastávke obul opäť hardy. Piastri si však netrúfol a bezpečne zastavil na konci 45. kola spolu s Hamiltonom, ktorý zažil ďalšiu nočnú moru s Ferrari. Podľa správ vo vysielačke utrpel v 13. kole poškodenie, ktoré ho pripravilo o 20 bodov prítlaku. Na konci 47. kola zastavil aj Norris, čo znamenalo, že nikto na čele si netrúfol na jednu zastávku.

V závere sa strhol súboj o druhé miesto

Dvadsať kôl pred koncom viedol preteky Leclerc, ktorého ešte čakala zastávka v boxoch, takže nepredstavoval hrozbu v boji o víťazstvo. George Russell vyzeral, že preteky má pevne v rukách.

Leclerc zastavil na konci 53. kola presne v čase, keď sa Piastri pustil do Antonelliho, ktorý bol v tom čase len o 1,5 sekundy za Verstappenom. Piastri podnikol prvý útok v 56. kole (z celkových 70). Piloti sa nám v závere stretli v krásne vyrovnanom vláčiku. 14 kôl pred koncom delilo prvého Russella a piateho Norrisa len necelých šesť sekúnd. Lídrom sa navyše v tom čase priplietli do cesty o kolo pomalší piloti.

Najviac na tom stratil Piastri, ktorý všetkých dobehol v nesprávnom čase, čo pomohlo Landovi Norrisovi za ním sa dotiahnuť. Pri týchto vyrovnaných autách a v takom špinavom vzduchu potrebujete nemalú výkonnostnú prevahu, aby ste súpera nielen dotiahli, ale aj predbehli.

Záverečná kolízia McLarenov

Napokon to boli piloti McLarenu, ktorí sa v závere dostali do priameho súboja jeden na jedného. Norris bol nalepený na Piastrim, otváral DRS a bol veľmi blízko. V 64. kole sa Piastri dotiahol do DRS za Antonellim a stal sa z toho trojsúboj o tretie miesto.

V 66. kole sa všetci traja narovnali do jednej sekundy, boli pri sebe až mučivo blízko, ale zdalo sa, že nikto nemá extra sily na útok. Lando si však siahol o niečo hlbšie a pokúsil sa prekvapiť Oscara v šikane. Na zadnej rovinke išli obaja bok po boku. Súboj pilotov McLarenu, na ktorý sme všetci tak dlho čakali, prišiel v závere Veľkej ceny Kanady. Zdalo sa, že Norris to zvládne, na rovinke sa dostal dopredu, ale Piastri išiel neskoro na brzdy a vrátil sa dopredu. Lando si to pochystal na cieľovú rovinku a pokúsil sa natlačiť na vnútornú stranu, ale tam nebolo miesto. Došlo ku kontaktu, Norris skončil v múre a vypadol z pretekov, kým Piastri bezpečne pokračoval.

Tento súboj bol Norrisovou vynikajúcou príležitosťou. Konečne mohol poraziť Piastriho na trati, získať naňho pár bodov a vrátiť sa na koňa. Namiesto toho to opäť nezvládol hlavou, stratil hromadu bodov a takisto dôležité momentum.

Preteky skončili za bezpečnostným vozidlom a úplne s prehľadom ich vyhral George Russell pred Maxom Verstappenom, ktorý maximalizoval svoj výsledok. Tretí skončil výborný Kimi Antonelli, ktorý vybojoval svoje prvé pódium v kariére. Štvrtý Oscar Piastri zaznamenal druhý najhorší výsledok v sezóne a vôbec prvýkrát v sezóne chýbal na stupňoch víťazov McLaren. Piate a šieste miesto obsadili piloti Ferrari s Leclercom vpredu.

Za nimi nasledovali jazdci stredu poľa. Siedmy skončil Fernando Alonso, ôsmy po ďalšom vynikajúcom výkone Nico Hülkenberg, deviaty skokan dňa Esteban Ocon a desiaty Carlos Sainz. Poslední dvaja menovaní zariskovali s jednou zastávkou v boxoch a napokon uspeli. V poslednom kole však medzi Oconom a Sainzom došlo k nejakému incidentu v druhej zákrute, ktorý sa po pretekoch bude prešetrovať.

Budúci víkend si od Formuly 1 oddýchneme a do akcie sa vrátime o dva týždne na Veľkej cene Rakúska.

Preteky - VC Kanady 2025

logo Red Bull
Max Verstappen
logo Mercedes
George Russell
logo Mercedes
Kimi Antonelli
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
George Russell
Mercedes1:31:52,688701.1:14,11925
2.
Max Verstappen
Red Bull+0,228702.1:14,28718
3.
Kimi Antonelli
Mercedes+1,014704.1:14,45515
4.
Oscar Piastri
McLaren+2,109703.1:14,25512
5.
Charles Leclerc
Ferrari+3,442708.1:14,26110
6.
Lewis Hamilton
Ferrari+10,713705.1:14,8058
7.
Fernando Alonso
Aston Martin+10,972706.1:15,0246
8.
Nico Hülkenberg
Stake+15,3647011.1:15,3724
9.
Esteban Ocon
Haas+1 kolo6914.1:14,5932
10.
Carlos Sainz
Williams+1 kolo6916.1:14,3891
11.
Oliver Bearman
Haas+1 kolo6913.1:15,397
12.
Júki Cunoda
Red Bull+1 kolo6920.1:15,358
13.
Franco Colapinto
Alpine+1 kolo6910.1:16,076
14.
Gabriel Bortoleto
Stake+1 kolo6915.1:15,414
15.
Pierre Gasly
Alpine+1 kolo6919.1:14,993
16.
Isack Hadjar
Racing Bulls+1 kolo6912.1:16,292
17.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo6917.1:14,902
-
Lando Norris
McLarennedokončil677.1:14,229
-
Liam Lawson
Racing Bullsnedokončil5318.1:16,320
-
Alex Albon
Williamsnedokončil489.1:16,197

Súvisiace články

Diskusia