Súperi McLarenu môžu oslavovať. FIA zmenila pravidlá na rok 2026 a zakázala chladenie pneumatík


Jedným z najväčších tajomstiev tejto sezóny je chladenie pneumatík McLarenu. Papájoví našli spôsob, ako držať zadné gumy pri živote dlhšie než súperi, čo všetkým naháňalo strach aj pred sezónou 2026. Nakoniec vôbec nemusí a konkurencia si môže mädliť ruky. Uprostred vývoja budúcoročných áut totiž FIA oznámila dôležitú zmenu pravidiel.
McLaren je v tejto sezóne kráľom manažmentu pneumatík. Vďaka tomu, že zadné gumy dokáže chladiť lepšie než konkurencia, má na horúcich veľkých cenách značnú výhodu z hľadiska pretekového tempa. Súperi, na čele s Red Bullom, už avizovali, že to nie sú vôbec dobré správy nielen v súvislosti s tohtoročným šampionátom, ale aj s rokom 2026. Dodávateľom gúm bude totiž naďalej Pirelli a ak sa McLaren naučil o chladení gúm niečo viac ako súperi, s najväčšou pravdepodobnosťou by to vedel opäť využiť.
Faktom je, že monoposty z Wokingu podstúpili viacero kontrol a FIA zakaždým konštatovala, že všetko je v súlade s platnými pravidlami. McLaren preto nevyužíva žiadnu nevídanú technológiu či vodu na ochladzovanie pneumatík, ale zrejme len prirodzené prúdenie vzduchu, ktorý vie s pomocou brzdových kanálikov nasmerovať na tie správne miesta tak, aby ochladil ráfik a tým pádom aj samotnú pneumatiku.
A hoci niečo také neodporuje pravidlám, od budúceho roka bude všetko inak. FIA tento týždeň pristúpila k zmene článku 10.8.3 technických pravidiel pre rok 2026, v ktorom zakázala niečo nevídané: Prakticky všetky pokusy o chladenie pneumatík, a tým klepla McLarenu po prstoch.
Doposiaľ sa v článku 10.8.3 písalo nasledovné: “Zakázané je akékoľvek zariadenie, systém alebo procedúra (okrem samotnej jazdy), ktorej cieľom alebo efektom je zohrievať alebo udržiavať teplotu nábojov kolies alebo bŕzd nad vonkajšiu teplotu vzduchu, alebo udržiavať ich teplotu, ak sú už zohriate.”
Teraz v spomínanom článku pribudli okrem iného tri kľúčové slová, ktoré však znamenajú dramatické sprísnenie pravidiel. “S výnimkou vzduchu, ktorý vstupuje cez otvory definované v článkoch 3.16.6 a 3.16.16 a zahrievacích dečiek povolených v bode d.) vyššie je zakázané akékoľvek zariadenie, systém alebo procedúra (okrem samotnej jazdy), ktorej cieľom alebo efektom je zohrievať, chladiť alebo udržiavať teplotu celých kolies, nábojov alebo bŕzd.”
FIA sa teda nerozhodla zakázať žiadnu konkrétnu technológiu či konkrétny postup, ako chladiť pneumatiky, ale rovno zakázala samotné chladenie pneumatík ako také, navyše zaviedla pojem “celého kolesa”. Inžinieri sa tak nemôžu pokúsiť obísť pravidlá ani tým, že by nechladili “náboje či brzdy”, ale len ráfik alebo priamo len samotnú pneumatiku.
Tímy tak zrejme budú musieť vysvetľovať, akú motiváciu mali zaviesť také či onaké riešenie, a poukázať na to, že v konečnom dôsledku neslúži na chladenie gúm.
Zmeny v pravidlách v utorok oficiálne schválila Svetová motoristická rada FIA.