Red Bull sa snaží odhaliť trik McLarenu. Do boja nasadil aj termokamery

Všimli ste si Zaka Browna, ako počas tréningu na Veľkú cenu Miami pije z fľaše, na ktorej je nápis „voda do pneumatík“? Zdalo sa, že je to trochu oneskorený vtip na kauzu, ktorá krátko kolovala počas minuloročnej Veľkej ceny Brazílie. Ako sa však ukázalo, záležitosť je stále aktuálna a Red Bull v priebehu víkendu v Miami podnikol ďalší pokus, ako odhaliť trik McLarenu.
Práca s pneumatikami a najmä ich odolnosť voči prehrievaniu je s najväčšou pravdepodobnosťou hlavný dôvod, prečo sa stajni z Wokingu v novom roku tak darí. Táto debata prebiehala už v minulom roku a práca s pneumatikami je spolu s flexibilitou krídel hlavným predmetom diskusií, ktoré vedie Red Bull, najmä na pôde FIA.
V piatok nám to ešte nebolo zrejmé, ale v priebehu noci prenikli na verejnosť informácie, prečo Zak Brown „trollil“ Red Bull s nápisom na fľaši. „Úspech papájového monopostu má dôvod – takmer dokonalé manažovanie pneumatík. Žiadne iné auto v štartovom poli nedokáže tak rýchlo zahriať pneumatiky a potom ich s takou spoľahlivosťou udržať v magickom optimálnom teplotnom okne bez ohľadu na teplotu asfaltu či charakter trate,“ uvádza známy reportér Michael Schmidt z nemeckého magazínu Auto Motor und Sport.
Preto má McLaren také skvelé tempo v kvalifikáciách aj v pretekoch. Konzistencia monopostu MCL39 máta súperov v podstate už od minulej sezóny. Kým ostatní sú vydaní na milosť a nemilosť teplotám trate, teplotám vzduchu, sile vetra, charakteru okruhu či abrazívnosti povrchu, Landovi Norrisovi a Oscarovi Piastrimu akoby to bolo jedno; kým ostatní trpia výkyvmi formy, McLaren je konzistentne vpredu.
Termokamery, do boja!
Red Bull vraj do boja s touto záhadou nasadil dvojitú taktiku. Jednou je – už tradične – nasadenie všetkých dostupných technických prostriedkov a tím podľa medializovaných informácií snímal McLaren na okruhoch s pomocou termokamier; druhou zas – opäť tradične – bombardovanie FIA so zvedavými otázkami.
„Od začiatku sezóny sa súperi márne pokúšajú prísť na to, ako McLaren dokáže aj za najťažších podmienok tak perfektne kontrolovať teplotu pneumatík. Red Bull vynakladá pri riešení tejto záhady najväčšie úsilie a pomocou termokamier sa snaží pri zastávkach v boxoch zmerať teplotu v okolí chladiacich otvorov bŕzd,“ uviedol Auto Motor und Sport.
„Inžinieri sa sústredili najmä na zadné pneumatiky, pretože tie sa zvyčajne prehrievajú rýchlejšie ako predné. Na záberoch z kamier, najmä počas horúcich pretekov v Bahrajne a Džidde, bolo vidieť, že v oblasti chladenia zadných bŕzd má McLaren veľa modrých miest, zatiaľ čo ostatné autá vykazovali skôr oranžové a červené oblasti. Záver Red Bullu znie: ‚Je nemožné, aby sa to dalo tak dobre schladiť len vzduchom‘,“ hlási AMuS.
McLaren sa z podozrení vysmieva
Oblúkom sa vraciame do minulej sezóny, keď sa objavili špekulácie, že McLaren plní pneumatiky vodou. Podľa niektorých vysvetlení sa voda pod vplyvom vysokých teplôt mení na paru, čím udržiava stabilnejšie prostredie. Takéto vysvetlenie však Pirelli odmietlo a zároveň potvrdilo, že niečo také sa nesmie.
Pokračujúce podozrenia Red Bullu boli dôvodom, prečo Zak Brown na boxovom múre popíjal „vodu do pneumatík“. Je zjavné, že si pozornosť Christiana Hornera, a hlavne jeho bezradnosť, srdečne užíva.
„Podľa McLarenu sú vysvetlením pozoruhodné schopnosti monopostu MCL39 kombináciou veľkého prítlaku, dobrej vyváženosti monopostu a inovácií. Čo to konkrétne znamená, nie je jasné. Môže ísť o obzvlášť dôvtipné vedenie vzduchu v brzdových kanáloch, použitie materiálov, ktoré udržiavajú cirkulujúci vzduch v určitom teplotnom rozmedzí, alebo nejaký iný šikovný trik na chladenie vzduchu,“ píše AMuS.
V týchto prípadoch poskytujú pravidlá tímom jednoduché prostriedky, ako získať ďalšie indície. Súperi sa môžu dopytovať FIA, či by bolo také, alebo onaké, riešenie v súlade s pravidlami. Takto môžete zaceliť šedé zóny v pravidlách, keďže následné vyjadrenie FIA sa považuje za objasnenie toho, čo možno považovať za dovolené.
„Súperi pravidelne bombardujú FIA so žiadosťami, aby z odpovedí vylučovacou metódou rozlúštili túto hádanku. Red Bull a jeho sesterský tím Racing Bulls v tejto disciplíne vynikajú. Nech už je tajomstvo akékoľvek, zdá sa, že všetko je legálne. Aktivita súperov spôsobuje, že FIA sleduje McLaren s náležitou pozornosťou,“ uzatvára AMuS.