Sainza neprekvapujú Hamiltonove problémy: Dnes musíte prispôsobiť jazdecký štýl autu


Carlos Sainz má zo súčasného štartového poľa najviac skúseností s prestupmi medzi tímami, a tak sa dokáže dokonale vcítiť do Lewisa Hamiltona, ktorý má vo svojom novom pôsobisku problémy. Podľa Španiela to môže súvisieť so skutočnosťou, že pri súčasných monopostoch treba upraviť svoj jazdecký štýl, zatiaľ čo v minulosti boli autá k jazdcom o čosi ústretovejšie.
Z Lewisa Hamiltona sa stal akýsi expert na jazdu v monopostoch predchádzajúcej generácie. S prísavným efektom má však stále problémy, ktoré nevyriešil ani prestup do Ferrari. V skutočnosti sa niet čomu čudovať, keďže mnohé veci sú preňho nové.
Carlos Sainz preto chápe, že sa ešte nedokáže vyrovnať svojmu kolegovi Charlesovi Leclercovi. “Vôbec nie som prekvapený. Očakával som, že sa to stane aj mne, a očakával som to aj uňho, pretože v tomto športe neexistujú žiadne tajomstvá. Keď čelíte tímovým kolegom, akými sú Alex a Charles, ktorí poznajú tím skrz-naskrz a už podávajú výkony na maximálnej úrovni, môžete byť len o trochu lepší alebo rovnako dobrí ako oni. Nemôžete sa zjaviť a odrazu byť o dve alebo tri desatiny rýchlejší, pretože to nie je možné. Oni sú už na limite monopostu.”
“Keď naskočíte do nového tímu, vy sami od seba očakávate aj ostatní od vás očakávajú, že sa dostanete na tú úroveň. Viete však, že to bude chcieť čas,” pokračuje pilot Williamsu, ktorý sa pomaly vyrovnáva Alexovi Albonovi. “Oni toho vedia oveľa viac ako vy, takže chce to čas. Čím skôr si týmto procesom prejdete, tým lepšie.”
“Niektorým to však môže trvať dlhšie, iným kratšie. Lewis mal v Číne úžasný víkend, no potom sa akoby opäť ocitol trochu v problémoch. Chce to čas,” pripomína Sainz.
Kedysi boli nároky na správny jazdecký štýl menšie
Proces adaptácie výrazne predlžuje povaha súčasných monopostov. Autá majú veľmi úzke optimálne okno. Trafiť sa doň je veľmi ťažké, ale úspešným prinesie obrovské časové zisky. Na to je však nutné svoj jazdecký štýl “ušiť na mieru” monopostu.
“Aby ste boli rýchli, musíte v ňom jazdiť veľmi špecifickým štýlom,” zdôraznil Sainz. “V autách z roku 2021 ste mohli jazdiť s dvomi alebo tromi rôznymi jazdeckými štýlmi a dostať sa k viac-menej identickým časom na kolo, pretože auto vám umožnilo dostať sa na limit rôznymi spôsobmi.”
Dnes to už neplatí. “Čím viac jazdím v tejto generácii áut, čím viac sa vŕtam v dátach, tým viac si uvedomujem, že sa potrebujeme špecializovať na jeden konkrétny jazdecký štýl. Ak nejazdíte podľa neho, nikdy nebudete rýchli. Ide o to, ako s vami auto interaguje a aký štýl vám umožňuje využiť. Musíte ho pochopiť. Je to však dobrá poznámka, jazda v týchto autách je náročná.”
Keď Lewis Hamilton vysvetľoval svoje problémy, spomenul napríklad brzdenie motorom. V Mercedese ho vraj nikdy nevyužíval, a tak naň nie je vôbec zvyknutý. Podľa Carlosa Sainza je to pritom len jedna premenná v spleti komplikovaných rovníc.
“Toto je len jedna z pätnástich vecí, ktoré sa musíte naučiť odznova,” komentuje problémy, s ktorými sa musí vysporiadať pilot v novom aute. “Niektoré tímy radšej využívajú brzdenie motorom, aby auto zrotovali v zákrute, iné preferujú využívať diferenciál, ďalšie zas presun brzdného balansu, alebo dajú viac prítlaku na prednú časť auta. Potom sa to dá mechanicky, so sklonom auta alebo svetlou výškou…”
“Neviete si predstaviť, koľko rôznych možností existuje, aby ste dosiahli podobný čas na kolo, a to celkom rôznymi spôsobmi. Toto je pritom len jedna z aspoň pätnástich alebo dvadsiatich vecí, ktorým sa snažíte prísť na koreň,” podotýka rodák z Madridu.
Carlos Sainz si v posledných rokoch zvykol na využívanie motorovej brzdy a teraz je v opačnej pozícii ako Hamilton. “Samozrejme, aj vo Williamse skúšam brzdenie motorom, či to bude fungovať, skúšam nízku svetlú výšku, rôzne mapy diferenciálu, mechanický balans… Každý víkend skúšam všetko možné a skúmam, čo autu vyhovuje a čo nie. Niektoré veci pasujú k vášmu jazdeckému štýlu, iné nie.”
“Toto je boj a proces, ktorý ma baví. Uvedomujete si však, že párkrát sa v ňom zmýlite. Keď to však zapadne do seba, poviete si, tak toto funguje! Je to taký heuréka moment a máte z neho dobrý pocit,” dodal.