logo F1online.skF1online.sk

Hornerov rukolapný dôkaz o Verstappenovej nevine: Screenshot z palubnej kamery

Max Verstappen a Oscar Piastri
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 23:24

Nie je to prvýkrát, čo si Christian Horner na tlačovú konferenciu priniesol obrazové pomôcky. Tentoraz sa s pomocou screenshotu zo súboja Oscara Piastriho a Maxa Verstappena pokúsil vysvetliť, prečo bola penalizácia udelená neprávom. Zrejme si však v snahe za každú cenu obhájiť svojho jazdca neuvedomil skutočnú silu svoju argumentu.

Vedenie Red Bull sa po pretekoch búrilo proti penalizácii pre Maxa Verstappena. Christian Horner si trest pre nevedel vysvetliť. “Takéto diskusie sme pred pretekmi a na brífingoch mali s riaditeľmi pretekov. Máme tu taký prístup ‘nechajme ich pretekať’. Netuším, kam mal Max ísť v tej prvej zákrute. My sme tieto preteky prehrali o 2,8 sekundy, takže je to tvrdé. Pre nás dnes bolo najpozitívnejšie, že sme mali dobré tempo. Gratulujeme Oscarovi, ale sme sklamaní, že sme nevyhrali.”

Ak si Christian Horner prečítal verdikt komisárov, mohol sa medzi riadkami dočítať, že Verstappen sa mal zaradiť za Oscara Piastriho. Bol to totiž Austrálčan, kto mal podľa FIA nárok na zákrutu, a preto nemusel svojmu súperovi nechávať miesto, ba práve naopak; ak by bola zákruta konfigurovaná inak, Verstappen by musel nechať miesto jemu. Podmienkou bolo, aby sa Piastri zmestil medzi biele čiary, čo sa mu jasne podarilo.

Na svoju tlačovú konferenciu však Christian Horner prišiel vyzbrojený screenshotom z palubnej kamery Maxa Verstappena. Ním vysvetľoval, že monopost Maxa Verstappena je v skutočnosti pred autom Oscara Piastriho. Na fotografii však chýba podstatný “detail”; vôbec na nej nevidíme apex zákruty, ktorý je pre tieto prípady rozhodujúci.

Nuž a aj keby sme si ho domysleli a predpokladali by sme, že fotografia je presne z apexu zákruty, vidíme na nej, že predná náprava Oscara Piastriho je “aspoň na úrovni spätného zrkadla” Maxa Verstappena, čo podľa verdiktu komisárov dáva Piastrimu právo na zákrutu. Či Príručka o jazdeckých štandardoch skutočne hovorí o prednej náprave a zrkadle, alebo o celom monoposte, si však overiť nevieme; v záujme maximálnej transparentnosti, o ktorej FIA tak rada rozpráva, k nej bežní smrteľníci nemajú prístup.

Horner na margo penalizácie s vyššie spomínaným screenshotom položeným na stole pred sebou dodal: “Myslím si, že je veľmi tvrdá. Pozície sme sa nevzdali, pretože sme si nemysleli, že urobil niečo nesprávne. Dosť jasne vidíte, že v apexe zákruty bol podľa nás Max jednoznačne vpredu. O týchto pravidlách súbojov sa už diskutovalo, a toto bolo veľmi prísne rozhodnutie.”

FOM/Screenshot
FOM/Screenshot

Ak je Red Bull presvedčený o tom, že Verstappenov trest bol udelený neprávom, môže požiadať o preskúmanie rozhodnutia. Aby však komisári o incidente rozhodovali opäť, Red Bull by musel nájsť “nový a relevantný dôkaz, ktorý v čase rozhodovania nebol komisárom k dispozícii”.

“Na všetko sa treba pozrieť objektívne a samostatne, toto bolo naozaj tesné rozhodnutie,” odpovedal Christian Horner na otázku, či môžeme očakávať podanie žiadosti o preskúmanie penalizácie. “S komisármi sme sa po pretekoch bavili a oni si myslia, že to bolo nad slnko jasnejšie.”

Zo záberov je zrejmé, že Piastri má v apexe prednú nápravu pred spätným zrkadlom Maxa Verstappena. “Problém spočíva v tom, že ak by sme protestovali, s najväčšou pravdepodobnosťou by mali rovnaký názor. Požiadame ich však, aby sa pozreli na palubné zábery, ktoré neboli k dispozícii v daný čas. Ale áno, myslím si, že je to tak, ako to je.”

“Keď sa však na to pozriete, neviem pochopiť, ako dospeli k takému rozhodnutiu. Obaja šli do zákruty v rovnakej rýchlosti. Oscar vošiel hlboko do zákruty, Max sa skrátka nemohol vypariť. Takže možno by sme sa mali opätovne pozrieť na pravidlá. Neviem, čo sa stalo s prístupom ‘nechajme ich pretekať’ v prvom kole. Zdá sa, že sme ho celkom zanechali,” pokrútil hlavou Horner.

Súvisiace články

Diskusia