Nechceme opakovanie roka 2014, nalieha Horner

Formula 1 má za sebou jedno z najdôležitejších stretnutí ohľadne budúcnosti pohonných jednotiek. Aj keď spočiatku sa zdalo, že bude o zásadnej zmene smerovania motorov, podľa oficiálnych i zákulisných správ usudzujeme, že išlo skôr o úpravu, nie obrat kurzu. Zdá sa však, že táto napohľad nepatrná zmena má pre niektorých veľký význam.
Zamedzenie jednoznačnej dominancie jedného dodávateľa, resp. zavedenie patričných bŕzd v prípade, že takáto dominancia vznikne; a zamedzeniu hororového scenára, že budúcoročné preteky sa zmenia na súboj v šetrení energiou. Tieto dva dôležité body boli zrejme ťažiskom rokovaní v Bahrajne. Samozrejme, vždy za tým môžete vidieť obavy dodávateľov, napríklad Red Bull Powertrains, že ich vývoj nenapreduje požadovaným tempom, ale taký Christian Horner nedal ani náznakom najavo, že by sa jeho tím usiloval o návrat motorov V10, príp. skrátenie nadchádzajúceho cyklu pravidiel.
„Samozrejme, tímy vždy budú chcieť niečo trochu odlišné, čo sadne ich vlastným kritériám,“ povedal šéf Red Bullu pre televíziu Sky. „Myslím si, že je to na FIA a Liberty Media ako držiteľovi komerčných práv, aby o tom rozhodli. Toto nie je iba o nasledujúcich troch alebo štyroch rokoch, ale o podobe nasledujúcich desiatich až pätnástich rokov.“
Zavedenie motorov V10, podľa niektorých predkladaných samotnou FIA, sa teda odkladá najskôr na rok 2029. K tomuto scenáru sa však už teraz mnohí stavajú skepticky. Horner dal jasne najavo, že takáto zmena kurzu by si vyžadovala súhlas viac ako nadpolovičnej väčšiny tímov.
„Existuje určitý spôsob riadenia. Keď prišiel tento návrh pravidiel, dodávatelia podpísali dokument, ktorý stanovuje spôsob riadenia, takže na akúkoľvek významnú zmenu potrebujete kvalifikovanú väčšinu hlasov. Ak máte napríklad šesť dodávateľov, potrebujete súhlas štyroch,“ vysvetlil Horner.
„Zmena môže nastať v roku 2031, čo je na konci Concordskej dohody. Ak niečo chcete upraviť skôr, potrebujete nasledovať pravidlá riadenia. Nemôžete si len tak povedať, že niečo zavediete predčasne,“ vysvetlil šéf Red Bullu.
Podľa jeho slov mali niektoré tímy obavy z ďalšej dominancie a práve tomu chceli zabrániť. Roky 2014, 2015 a 2016 sú pre mnohých dodnes strašiakom, vrátane Liberty Media, a chceli zaviesť mechanizmy, ktoré by niečomu podobnému zabránili. Súdiac podľa záverov zo stretnutia došlo k schváleniu rámca pre ďalšie rozhovory.
„S veľkou zmenou pravidiel nevyhnutne príde k zväčšeniu výkonnostných rozdielov, čo sa v budúcom roku takmer určite aj stane. Jednou z tém dnešného rozhovoru bolo, ako rýchlo dokážeme dospieť ku konvergencii,“ priznal Horner.
Podľa jeho slov by mohlo dôjsť k uvoľneniu pravidiel o špecifikáciách pohonných jednotiek, takže tím by nemusel používať jeden homologovaný dizajn, ktorý mu FIA schváli pred štartom sezóny. „Máme rozpočtový strop, takže homologizáciu motorov možno ani nepotrebujeme. Možno bude povolené vylepšovať motory v rámci tohto rozpočtového stropu, ktorý platí rovnako pre všetkých, aby sa podporilo čo najrýchlejšie vyrovnávanie výkonnosti. Myslím si totiž, že všetci chceme vidieť tesné a vyrovnané súboje, nie opakovanie roka 2014,“ povedal Horner.