logo F1online.skF1online.sk

Tímy podpísali novú Concordskú dohodu, jej spečatenie vraj zdržiava FIA

Stefano Domenicali a Mohamed bin Sulajem
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 3. 2025

Toto je možno prvýkrát v histórii Formuly 1, čo sa všetky tímy dohodli na podmienkach novej Concordskej dohody a následne ju aj podpísali, ale jej spečatenie zostalo v rukách nespokojnej FIA. Podľa medializovaných informácií je to Mohamed bin Sulajem, ktorý si robí ďalších nepriateľov a odmieta uzavrieť novú dohodu v nádeji, že získa pre federáciu ďalšie výhody.

Nová dohoda má platiť od roku 2026 a, ako vidíme, nečakajú nás žiadne vyjednávania do poslednej chvíle. Všetky tímy sa dohodli s veľkým predstihom, čo dokumentuje, že súčasná Formula 1 je v dobrej kondícii a každý je rád, že môže byť súčasťou tohto exkluzívneho klubu. Teda, zrejme každý okrem FIA.

Formula 1 potvrdila, že všetkých jedenásť tímov, vrátane Cadillacu, podpísalo obchodný rámec novej Concordskej dohody. Tá obsahuje podmienky spolupráce a rozdelenie príjmov v rámci športu medzi tímami a držiteľom komerčných práv. Uzatvárajú sa však dve dohody – jedna dohoda obsahuje regulačný rámec a druhá obchodné podmienky.

Obchodné podmienky, ktoré sú doménou samotnej F1 prostredníctvom držiteľa komerčných práv Liberty Media a vzťahujú sa na päťročné obdobie od roku 2026, teraz odsúhlasilo a podpísalo všetkých jedenásť tímov vrátane nového účastníka, stajne Cadillac. „Formula 1 môže potvrdiť, že všetky tímy podpísali obchodný rámec Concordskej dohody od roku 2026, ktorý zabezpečí dlhodobú ekonomickú silu športu,“ uvádza sa vo vyhlásení F1.

„Formula 1 nikdy nebola v lepšej pozícii a všetky zainteresované strany zaznamenali pozitívny prínos a výrazný rast. Ďakujeme všetkým tímom za ich angažovanosť počas tohto procesu s cieľom dosiahnuť najlepší výsledok pre šport,“ dodáva F1.

Portál Motorsport.com dodal ešte niekoľko ďalších informácií zo zákulisia. Okrem iného potvrdil, ako už reportovali viaceré zdroje, že Cadillac zaplatí za vstup 450 miliónov dolárov a bude už od prvého roka ako plnohodnotný tím poberať férový podiel z prize money. Poplatok sa rozdelí rovným dielom medzi desať súčasných tímov.

Ferrari si zároveň ponechá dodatočné príjmy za svoju historickú hodnotu pre šport. Zároveň je dôležité, že rozpočtový strop vystrelí zo 135 miliónov dolárov na 220 miliónov, ale po novom bude zahŕňať aj množstvo položiek, ktoré predtým patrili medzi výnimky a nezapočítavali sa do stropu.

Dohoda s FIA je vraj v nedohľadne

Znie to takmer ako raj. Nepočuli sme o žiadnych prestrelkách ani vyhrážkach odchodom z F1, ak nebudú splnené nejaké podmienky. Spečateniu dohody však predsa len niečo chýba. „Regulačná dohoda medzi FIA a FOM sa blíži k uzavretiu,“ uviedla FIA pre portál Motorsport.com o jej časti Concordskej dohody.

Stanovisko FIA je zaujímavé z viacerých dôvodov. Federácia pri dohadovaní Concordskej dohody málokedy robila obštrukcie. Zdá sa však, že pod vedením Mohameda bin Sulajema sa chce prezentovať ako seriózny hráč na politickom poli.

„Zatiaľ čo obchodná časť dohody medzi FOM a tímami bola podpísaná, spečatená a doručená, jej druhá časť, ktorá sa týka riadenia šampionátu a zahŕňa aj FIA, nebola uzavretá,“ uvádza Motorsport.com. „Tieto dva dokumenty sa zvyčajne podpisujú a predkladajú spoločne a v narýchlo vydanom vyhlásení FIA v nedeľu ráno riadiaci orgán uviedol, že ‚ dohoda medzi FIA a FOM sa blíži k uzavretiu.‘“

Podľa informácií Motorsport.com je však záležitosť oveľa komplikovanejšia, ako uvádza stanovisko FIA. Táto časť dohody je vraj ďaleko od uzavretia, pričom „v posledných týždňoch a mesiacoch sa dosiahol len malý pokrok“. Prezident FIA vraj začal veľkú politickú hru a usiluje sa o ústupky v prospech FIA.

Je možné, že Sulajem a spol. nečakali takú rýchlu dohodu medzi FOM a tímami, príp. neočakávali jej uzavretie pred dokončením dohody s FIA a jednoducho dúfal, že bude mať posledné slovo. V minulosti bola práve dohoda medzi FOM a tímami predmetom tvrdých bojov a vyjednávaní. Zrejme sme sa však ocitli v novej dobe.

Súvisiace články

Diskusia