V Aston Martine zavládla radosť. Na ceste do veterného tunela sa už neboja o zmenšené modely

Aston Martin dosiahol veľký míľnik. Britská stajňa konečne začala využívať svoj veterný tunel, ktorý dal Lawrence Stroll postaviť v rámci veľkej prestavby továrne v Silverstone. Šéf stajne Andy Cowell si novinku pochvaľuje.
Aerodynamici, ktorí už dnes pracujú pod vedením Adriana Neweyho, v minulých rokoch využívali veterný tunel Mercedesu. Ten sa však nenachádza v Silverstone, ale v Brackley, ktoré je vzdialené necelých 20 kilometrov juhozápadne.
Každý výjazd do veterného tunela tak bolo treba starostlivo naplánovať. Technici museli najskôr 60-percentný model monopostu vyrobiť, naložiť, previezť, vyložiť a umiestniť do veterného tunela, a až následne sa mohli reálne pustiť do práce. Od nápadu k prevereniu riešenia v tuneli tak uplynulo viac času, než by bolo ideálne v rýchlom svete Formuly 1.

“Je to veľký projekt a pracovalo na ňom množstvo ľudí. Je skvelé vidieť náš nový veterný tunel a pustiť sa do práce na vývoji,” pochvaľuje si šéf tímu a generálny riaditeľ Aston Martinu Andy Cowell. “Máme v ňom skvelé technológie, skvelé meracie systémy v rámci modelu, ktorý je vo veternom tuneli.”
Samozrejme, najdôležitejšie sú technológie a správnosť výstupov, ktoré majú čo najvernejšie odrážať realitu. Nie je to však jediný dôvod, prečo sa britský tím tak teší. “Všetko máme v jednej lokalite. Aerodynamici si nemusia obliekať kabáty, aby sa dostali do veterného tunela, len tam peši prejdú.”
“Predtým sme museli naložiť náš model do dodávky, previezť ho po hrboľatej ceste a dúfať, že keď ho v cieľovej destinácii vyberieme z dodávky, tak bude v rovnakom stave,” prezrádza Cowell. “Z hľadiska efektivity [je to takto lepšie].”
“Viete však aj o výzve, ktorej všetci čelia, keď sa snažia pochopiť, čo sa deje s aerodynamikou na trati v porovnaní s veterným tunelom a v porovnaní s [počítačovými simuláciami] CFD — v týchto troch svetoch aerodynamici zvádzajú svoje boje. Veríme, že tento veterný tunel nám poskytne lepšie porozumenie a lepšie mechanizmy na to, aby sme pochopili fyziku prúdenia tokov vzduchu na našom aute,” podotýka otec súčasného motorového programu Mercedesu.
Na nové zázemie sa už bol pozrieť aj sám Adrian Newey, ktorý sa od začiatku marca naplno podieľa na vývoji budúcoročného monopostu Aston Martinu. “Počas prvého dňa sme si zašli do veterného tunela bez toho, aby sme sa museli naobliekať. Vidieť ho stáť v ňom a pozerať sa naň bolo skvelé. Obzrel si niektoré technológie v modeli a meracie vybavenie. Potom sa však veľmi rýchlo vrátil do svojej konštrukčnej pracovne, pozeral sa na pravidlá pre rok 2026 a zisťoval, s akými kompromismi musí pracovať, aby sme vyvinuli rýchle auto v rámci nových pravidiel.”
- Značky
- Andy Cowell
- Aston Martin