Horner o motoroch: F1 má byť zábava, nie inžinierska utópia

Za návrat desaťvalcových motorov sa stavia čoraz viac osobností zo sveta Formuly 1. Ako jeden z prvých sledoval svojimi vyjadreniami reakcie verejnosti generálny riaditeľ Stefano Domenicali, ku ktorému sa už stihli pridať aj prezident FIA Mohamed bin Sulajem, Lewis Hamilton či Christian Horner.
Na konci minulého týždňa Ferrari predstavovalo svojich jazdcov v Miláne a Lewis Hamilton prezradil, aký je jeho názor na túto tému. “Dúfam, že o dvadsať rokov budeme mať skvelé preteky a autá, ktoré budú znieť dobre. Určite dúfam, že nebudú stopercentne elektrické, ale udržateľné s desaťvalcovými alebo dvanásťvalcovými motormi a nulovou uhlíkovou stopou, prípadne niečo podobné.”
FIA už stihla podniknúť prvé kroky. Podľa hovorcu vznikla nová pracovná skupina, ktorá bude komunikovať s akcionármi a určí najlepší vývojový smer, ktorým by sa F1 mohla vydať v roku 2030. “Súčasťou týchto úvah bude pohonná jednotka s desaťvalcovým motorom, ktorej vývoj by bol previazaný s environmentálnymi opatreniami a znižovaním nákladov.”
Nie všetci sú však za. Šéf Mercedesu Toto Wolff upozorňuje na to, že rozprávať sa na túto tému je “predčasné” a F1 riskuje, že “oslabí svoje posolstvo svetu”. “V prvom rade by sme mali byť nadšení z nových pravidiel, ktoré prídu v budúcom roku. Mali by sme hovoriť o nich. V tomto športe je dôležité, aby sme hovorili pozitívne o takých vzrušujúcich motoroch. Posúvame hranice technológií batérií a udržateľnosti, bude to prvý rok čisto syntetických palív. Formula 1 je šialene priekopnícka a všetci zainteresovaní by to mali oslavovať.”
Aj po roku 2014 sa Formula 1 stala vysoko priekopníckou — motorári sa neskôr chválili až 50-percentnou tepelnou účinnosťou pohonných jednotiek, no v konečnom dôsledku to nemalo taký pozitívny vplyv na šport, ako by sa čakalo. Mercedes sa tešil, keďže efjednotke vďaka tomu dlhé roky kraľoval, ale príliš komplikované technológie odradzovali nových výrobcov motorov prísť do F1, v reálnej premávke sa vo väčšom rozsahu nepresadili, a ani fanúšikovia z tichých áut neboli nadšení.
Christian Horner hovorí o tom, že vo Formule 1 často víťazí záujem jednotlivca pred tým, čo by bolo dobré pre šport ako celok. Kráľovná motoršportu by však mala fungovať inak a pri ochrane šampionátu by mala prevládnuť “spolupráca”. “Myslím si, že takýto prvok by sa tu mal objaviť. Teraz nás vlastní americká spoločnosť Liberty.”
“Myslím si, že súperiť sa má na trati alebo v poli, pretože ide tu o niečo viac. Ako ochrancovia tohto športu máme zodpovednosť za to, ako bude v budúcnosti vyzerať, v akej podobe by mali byť budúce pravidlá. Toto musíte oddeliť od svojich vlastných záujmov a myslieť na širší kontext toho, čo je pre tento biznis a pre náš šport správne,” hovorí 51-ročný Brit.
Myslieť na biznis ako celok je náročné, keď zastupujete záujmy svojej stajne. “Podľa mňa toto momentálne vo Formule 1 trochu chýba; je tu priveľa vlastných záujmov v porovnaní s myslením v širšom kontexte o tom, ako by mali autá a motory vyzerať v roku 2031.”
“Nemali by sme sa zviesť cestou inžinierskej utópie. Stále to musí byť zábava. V konečnom dôsledku tu ide o prepojenie človeka a stroja na absolútnom limite, sú to moderné preteky na vozoch. Ak to má byť šport, musí ľudí zabávať,” dodal.