logo F1online.skF1online.sk

Čo je nové na monoposte Aston Martinu?

Aston Martin AMR25
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala23. 2. 2025

Na predsezónnych predstaveniach monopostov sa z počítačových rendrov len málokedy dozvieme tajomstvá technických oddelení. Najviac nám vždy tímy prezradia až na predsezónnych testoch, no Aston Martin sa rozhodol tento proces urýchliť. V nedeľu vysvetlil, čo všetko je na monoposte AMR25 nové.

Aj keď Aston Martin tvrdí, že počas zimy prepracoval až 90 percent aerodynamických komponentov, stajňa nehovorí o revolúcii. Tohtoročný model AMR25 má byť evolúciou minuloročného auta, na ktorom však bolo treba intenzívne pracovať. Hlavným kameňom úrazu bol nielen nedostatok rýchlosti, ale aj úzke pracovné okno a nepredvídateľné správanie.

“Tento rok sme skutočne prihliadali na lekcie a spätnú väzbu z minulej sezóny,” prezradil šéf tímu Andy Cowell. “Koncentrovali sme sa na to, aby sme Lancovi a Fernandovi pripravili auto, ktoré bude ovládateľnejšie a príjemnejšie.”

“Očakávame, že hneď od Austrálie to bude v štartovom poli tesné, preto vieme, že to nebude jednoduché. Naše ciele sú realistické s výhľadom na to, ako sa môžeme kontinuálne zlepšovať vo všetkých oblastiach, najmä preto, že sa blížime k veľkej zmene pravidiel v roku 2026,” hľadí dopredu bývalý šéf motorového programu Mercedesu.

Adrian Newey má nastúpiť do práce v prvý marcový pondelok, takže stihne zhodnotiť prácu technického oddelenia už pred prvými pretekmi sezóny. Nebude toho málo. Ako vysvetľuje stajňa vo svojom tlačovom vyhlásení, zmenami si prešli takmer všetky komponenty. Najvýznamnejšie zásahy sa však týkajú “predného a zadného krídla, bočníc, krytov motora a podlahy”.

Aston Martin

Predné krídlo si podľa Aston Martinu prešlo “významnou evolúciou” so základom v návrhu predstavenom na minuloročnej VC USA. Zmeny v tejto oblasti majú za cieľ “zlepšiť prítlak v pomalých úsekoch, taktiež balans monopostu, a jazdcom majú poskytnúť viac stability vo všetkých fázach zákruty”.

Vizuálne najvýraznejšia zmena sa týka bočníc monopostu, ktoré boli reprofilované v porovnaní s predchodcom. Výrazným podseknutím bočníc sa Aston Martin priblížil riešeniam konkurencie, ktorá sa podobne snaží zdvihnúť “strop” a vytvoriť viac priestoru medzi ním a podlahou.

Nad bočnicami zostávajú takzvané “tobogány” a “bazuky”, ktoré pomáhajú usmerňovať tok vzduchu na zadné krídlo spolu so “žiletkovo-ostrou chrbticou od nasávacieho otvoru k zadnému krídlu”. Stajňa tiež prezradila, že došlo k preusporiadaniu chladičov, ktoré teraz majú tesne obopínať útroby monopostu tak, aby korešpondovali s upraveným tvarom bočníc.

Aston Martin

Úlohou novej podlahy je zefektívniť prúdenie vzduchu pod monopostom, k čomu majú prispievať aj bočnice, karoséria a predné zavesenie. Aston Martin sa rozhodol pre riešenie s tlačnou vzperou v prednej aj zadnej časti monopostu, čím sa odchyľuje od čoraz populárnejšej verzie s ťažnou vzperou v prednej časti, ktorá poskytuje viac možností na usmernenie prúdenia vzduchu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa Ferrari po rokoch rozhodlo vybrať touto cestou a pridať sa k McLarenu a Red Bullu.

Inžinieri v Aston Martine veria, že zadná časť auta bude tento rok stabilnejšia, čo zredukuje šmýkanie v zákrutách a zníži opotrebovanie pneumatík. “Zadné krídlo monopostu AMR25 bolo navrhnuté tak, aby toto bralo do úvahy.” Na rendroch sa však objavila len veľmi základná verzia. Skutočné zadné krídlo uvidíme najskôr v priebehu týždňa.

Aston Martin

Ďalšie zásahy sa týkajú napríklad brzdového systému a kanálikov, ktoré sa podieľajú na zefektívnení chladenia, ale napomáhajú aj s usmerňovaním toku vzduchu v tejto oblasti.

Aston Martin tiež prezradil, že v rýchlosti 150 km/h dokáže jeho auto vygenerovať ekvivalent 800 kilogramov prítlaku, čo je hmotnosť samotného auta. Táto rýchlosť predstavuje hranicu, od ktorej by monopost (čisto teoreticky) dokázal jazdiť obrátený dolu hlavou po strope.

Rázvor kolies: 3600 mm
Šírka auta: 2000 mm
Hmotnosť auta: 798 kg (vrátane jazdca, bez paliva)
Brzdový systém: Brzdový strmeň Brembo, interne vyvinutý systém brake-by-wire s kotúčmi a platničkami z uhlíkových vláken od spoločnosti Carbon Industrie
Pohonná jednotka: Mercedes AMG F1 M16 E Performance s objemom 1,6 litra, preplňovaný motor so systémom ERS
Prevodovka: Mercedes, osemstupňová, poloautomatická
Spojka: AP Racing
Rozloženie hmotnosti: 44,5:55,5 až 45:55
Zrýchlenie (0 – 160 km/h): 3,7 sekundy

Aj keď pravidlá sa medzi sezónami 2024 a 2025 zmenili len minimálne, technické oddelenia museli upraviť niektoré parametre. Týka sa to napríklad zadného krídla, ktorého štrbina pri deaktivovanom DRS už nemá mať šírku 10 – 15 milimetrov. Nový rozptyl je nastavený na hranici od 9,4 do 13 milimetrov. V prípade aktivovaného DRS je maximálna šírka štrbiny 85 milimetrov.

Monopost AMR25 sa prvýkrát predstaví na trati v pondelok. Stajňa si rezervovala okruh v Bahrajne, kde ju čaká filmovací deň a Lanca Strolla s Fernandom Alonsom dokopy 200 kilometrov.

Súvisiace články

Diskusia