Cowella teší nasadenie Aston Martinu, upozorňuje však na nízku úspešnosť vylepšení
O pár týždňov sa začne obdobie, keď jednotlivé tímy predstavia svoje predsezónne očakávania a predpovede. Niektoré sa naplnia a nad inými budeme na konci sezóny krútiť hlavou. Aston Martin bol vlani tou stajňou, ktorej z predsezónnych predpovedí nevyšlo takmer nič — najmä pre mizernú úspešnosť nasadzovaných vylepšení.
Pripomeňme si napríklad odvážne vyhlásenie Dana Fallowsa z februára 2024: “Zastávame názor, že Red Bull je viac ako zdolateľný. To je cieľ, za ktorým sa ženieme. Sústredíme sa a cielime na Red Bull,” zastrájal sa dnes už bývalý technický riaditeľ stajne.
Podľa exšéfa tímu Mika Kracka bolo cieľom “priblížiť sa k najlepšiemu” a “pokračovať v boji o body, pódiá a možno aj prvé víťazstvo”. Najlepším výsledkom Aston Martinu bolo napokon piate miesto z VC Saudskej Arábie. Môžu za to aj značné problémy pri vývoji — nech Aston Martin nasadil na monopost čokoľvek, prakticky nikdy to nefungovalo.
Tento trend sme pritom mohli sledovať už od polovice roka 2023. Dňa 20. februára 2024 sme vám priniesli článok, v ktorom Fernando Alonso upokojoval fanúšikov, že v tíme sa toho veľa naučili — k problémom pri vývoji už nemalo dôjsť. “Cítim sebadôveru. Keby to tak nebolo, možno by som dva mesiace nespal,” vyhlásil Fernando Alonso pred štartom sezóny 2024. “Máme za sebou množstvo experimentov a veľa zmien, vďaka ktorým sme porozumeli našim problémom a našli smery a cesty, ktorými sa musíme uberať v tomto roku pri vývoji auta.”
“Myslím si, že sme pochopili veľa vecí a s tohtoročným autom máme v úmysle vylepšiť niektoré z našich slabín z minulého roku, keď sme sa možno párkrát vydali nesprávnym smerom a zistili sme to trochu neskoro. Dúfajme, že sme získali potrebné poznatky a poučili sa z minuloročných ťažkostí. Výsledok sa však ešte len dozvieme,” skonštatoval dvojnásobný majster sveta.
Aston Martin napokon priniesol na trať suverénne najviac vylepšení zo všetkých. V tom lepšom prípade strieľal slepými, v horšom si ostrými strelil do vlastnej nohy. Nový generálny riaditeľ Andy Cowell si to uvedomuje.
Andy Cowell v rozhovore, ktorý zverejnil oficiálny web stajne 100 dní od jeho nástupu do funkcie, konštatoval: “V tíme nie je nedostatok snahy. V roku 2024 sme jednoznačne vyhrali majstrovstvá sveta v počte predstavených vylepšení, ale tieto vylepšenia nepriniesli čas na kolo. Každý v tomto biznise chce pritom priniesť čas na kolo.”
“Netvrdím, že zakaždým musíme trafiť do čierneho. Videl som štatistiky, podľa ktorých v skutočnom vývoji a výskume je 20-percentná úspešnosť považovaná za vysokú. Ak sa dostaneme na 20-percentnú úspešnosť, tak je to dobré. Rozdiel je však v tom, že toto sa musí udiať v technologickom centre AMR a nie na trati,” upozornil Cowell.
Pri používaní vývojových nástrojov v továrni je 20-percentná úspešnosť postačujúca. Simulátor a veterný tunel však musí s oveľa väčšou mierou istoty odhaliť, či daný komponent bude spolupracovať so zvyškom auta a prinesie želané desatinky na kolo. V tomto smere Aston Martin zlyháva poldruha roka v rade.
Cowell chce dohliadnuť na to, aby tím spravil krok vpred ešte pred príchodom Adriana Neweyho. “Musíme zabezpečiť, aby všetky naše nástroje a procesy v technologickom centre pracovali dostatočne dobre na to, aby sme mali aspoň 90-percentnú istotu toho, že keď niečo prinesieme na okruh, tak to bude zodpovedať našim očakávaniam.”
“Dosiahnuť to nie je ľahké, ale toto je náš cieľ,” pokračuje otec mimoriadne úspešného motorového programu Mercedesu. “Máme veľmi výkonné nástroje CFD a práve rozbiehame najviac pokročilý veterný tunel.”
“Sú to len simulácie vždy tu existuje riziko, že dáta nebudú celkom korešpondovať s tým, čo zistíme na trati. Naše simulácie nám však môžu udať smer a ja som presvedčený, že sa dokážeme dostať na hranicu toho, aby sme mali pravdu 90 percent času. To je úroveň, na ktorej pracujú majstrovské tímy, takže prinajmenšom toto musí byť náš cieľ,” zdôraznil.
- Značky
- Andy Cowell
- Aston Martin