Cowell má vybudovať majstrovský tím: Zmeny štruktúry ujasnia rozdelenie úloh
Generálny riaditeľ Aston Martinu a šéf pretekárskeho tímu zároveň? Pre Andyho Cowella žiadny problém. Tento nesmierne úspešný anglický inžinier sa po rokoch v ústraní vracia do prvej línie bojov v najvyššej motoristickej triede. Aj jemu Lawrence Stroll predal myšlienku budovania majstrovského tímu od úplných základov.
Bol to práve on, kto viedol vývoj nesmierne úspešného hybridu Mercedesu, ktorý od roku 2014 valcoval konkurenciu. Ako šéf Mercedes AMG High Performance Powertrains tvoril jednu z najdominantnejších ér v histórii tohto športu. Krátko pred uzavretím sveta do lockdownu v roku 2020 si však povedal, že mal šéfovania a stresu dosť. Odstúpil z funkcie šéfa motorového oddelenia a odobral sa na odpočinok.
V priebehu rokov sa veľa špekulovalo o jeho ďalších krokoch. Vráti sa vôbec? Odpoveď prišla vlani na jeseň, keď Lawrence Stroll s veľkou pompou oznámil, že slávny inžinier vstupuje do manažérskej roly a nahradí Martina Whitmarsha na poste generálneho riaditeľa Aston Martinu, čím sa zároveň stal nadriadeným vtedajšieho šéfa stajne Mikea Kracka.
Cowell sa po rokoch vrátil do padoku, obliekol si farby Aston Martinu a už po pár mesiacoch prišli prvé zásadné zmeny. Tím tento mesiac oznámil, že Andy sa popri práci generálneho riaditeľa ujme aj pozície šéfa stajne, Kracka degradoval do funkcie šéfa traťových inžinierov a z Enrica Cardileho – najnovšej posily z Ferrari – urobil hlavného technického riaditeľa.
„Vybudovanie majstrovského tímu je naša Severka,“ vyhlásil Cowell pre oficiálne stránky Aston Martinu. „Nech diskutujeme o čomkoľvek, vždy to súvisí s našou snahou premeniť túto víziu na skutočnosť. Mojou úlohou je zistiť, akú potrebujeme štruktúru, aby sme tento cieľ premenili na realitu.“
„Máme správnu štruktúru? Máme správnych ľudí na správnych miestach? Máme správnu infraštruktúru? Ťahajú všetci za jeden koniec povrazu a pracujú ako jeden muž? Stanovujem všeobecné ciele pre výkonné vedenie a spolu s nimi určujem cestu, ako tieto ciele dosiahnuť. Okrem toho sa snažím uistiť, že prioritu dostanú správne veci a všetko sa uskutoční v správnom poradí,“ pokračoval Cowell.
„Lawrence Stroll do mňa vložil obrovskú dôveru, že dovediem tento tím na čelo štartového roštu. Zostávam pokorný, ale zároveň je to pre mňa veľká česť,“ dodal šéf Aston Martinu.
Verejnosť sa na inžiniera v kresle šéfa tímu naďalej pozerá s istou nedôverou. Andrea Stella a Ajao Komacu však udávajú nové trendy a môžeme očakávať, že vo vedení stajní uvidíme čoraz viac ľudí s technickým pozadím. Okrem toho, Aston Martin v tejto chvíli potrebuje hlavne odbornosť a znalosti.
Minulá sezóna skončila pre tím veľmi nelichotivo, vylepšenia nefungovali a výkonnosť sa nezlepšovala. V Silverstone zrejme urobia najlepšie, keď vzdajú svoje snahy o úspech v rámci tohto cyklu pravidiel a radšej sa sústredia na rok 2026 a novú generáciu monopostov.
„Mojou prvou úlohou bolo spoznať ľudí. Strávil som veľa času rozhovormi s nimi – hovoril som so zamestnancami vnútri nášho podniku, ale tiež s ľuďmi vonku, napríklad s našimi partnermi, ako sú Aramco a Honda,“ povedal Cowell. „Mám skúsenosti výhradne s pohonnými jednotkami a nemám priame skúsenosti so svetom aerodynamiky či výrobou celého monopostu F1. To mi dalo príležitosť klásť množstvo otázok.“
„Počúvanie ľudí je veľmi dôležitá súčasť práce. Viem, že to znie banálne, ale pre mňa to bolo kľúčové pri pochopení toho, aké sú úlohy ľudí, ako do seba všetko zapadá, ako funguje organizácia, kde funguje a kde je priestor na zlepšenie,“ pokračoval Cowell.
„Minuloročný balík vylepšení pre Austin mi poskytol ideálnu pracovnú vzorku. Balík neponúkol očakávané zlepšenie. Potrebovali sme sa ponoriť hlbšie a pochopiť, prečo sa to stalo a následne vykonať zmeny. To všetko pre to, aby sme po nasadení ďalšieho balíka vylepšení – bude ním náš nový monopost na prvých pretekoch v Melbourne – boli v lepšej pozícii a vylepšenia naplnili očakávania,“ dodal úspešný inžinier.
Zmeny majú ujasniť rozdelenie úloh
Ak hovoríme o Cowellovi ako o úspešnom inžinierovi, myslíme to smrteľne vážne. Ako čerstvý tridsiatnik viedol v roku 1999 pracovnú skupinu, ktorá zodpovedala za vývoj motora Cosworth. Ten na Veľkej cene Európy v roku 1999 doviedol Johnnyho Herberta k víťazstvu na VC Európy. Krátko pracoval aj na vývoji neskôr vyhlásených motorov BMW v útrobách Williamsu, až napokon zakotvil v Mercedese, kde stál za vznikom dominantného hybridu.
Je jasné, že tento muž vie, čo je treba pre úspech. Keď teda po troch mesiacoch vo funkcii vykonal manažérske zmeny a sám sa posadil do kresla šéfa stajne, odborníci a novinári neodporovali. Každý je veľmi zvedavý, čo tento muž predvedie vo funkcii šéfa tímu, s ktorou nemá žiadne predchádzajúce skúsenosti.
„Zmeny sú navrhnuté tak, aby ujasnili rozdelenie úloh v organizácii a zlepšili výkonnosť monopostu,“ povedal Cowell. „Preto sme sa rozhodli, že rozvinieme oddelenia aerodynamiky, inžinierstva a výkonnosti na trati na samostatné tímy – niektoré pracujú na trati a ďalšie v AMR Technology Campus.“
„Tím na trati povedie Mike Krack, ktorý sa stane šéfom traťových inžinierov, zatiaľ čo tím v továrni povedie Enrico Cardile ako hlavný technický riaditeľ. Obaja budú podliehať mne. Táto zmena znamená, že Mike môže sústrediť všetok svoj talent na maximalizáciu výkonnosti monopostu na každej veľkej cene, kým Enricov tím sa môže plne venovať zložitým výzvam pri vývoji monopostu,“ dodal Cowell.
- Značky
- Andy Cowell
- Aston Martin