GM zbrojí na F1 a zakladá spoločnosť na vývoj formulových motorov
Cadillac a GM pokračujú vo svojich prípravách na oficiálny vstup do Formuly 1. Od prvých predsezónnych testov nováčika nás nedelí už ani štrnásť mesiacov a automobilka má so svojimi partnermi stále hromadu práce. Aj keď tím momentálne nemusí nevyhnutne riešiť vývoj vlastných motorov, prvé kroky urobil aj v tomto smere.
General Motors získal na jeseň zelenú od Liberty Media a v roku 2026 sa môže postaviť na štartový rošt. Americká automobilka by sa jedného dňa chcela stať plnohodnotným továrenským tímom, ale na výrobu vlastného motora pre rok 2026 je predsa len trochu neskoro. Cadillac preto so svojimi partnermi uzavrel dohodu o dodávkach motorov s Ferrari, ale už neuviedol, dokedy ich bude používať.
Vieme len to, že GM plánuje nasadiť do boja vlastnú pohonnú jednotku, ale z oficiálnych dokumentov sme sa už nedozvedeli o žiadnom záväzku, dokedy tak musí – alebo chce – urobiť. Niečo nové však priniesla posledná správa predstaviteľov nového amerického tímu – momentálne ho zastupujú TWG Motorsports a General Motors –, ktorí oznámili založenie GM Performance Power Units. Tá by mala jedného dňa nahradiť Ferrari a vyvíjať vlastné formulové motory pre Cadillac.
Podľa tlačovej správy kľúčových podporovateľov nového tímu je cieľom uviesť skupinu na cestu „plnohodnotného továrenského tímu“, a to „do konca dekády“. Používanie motorov Ferrari by sa teda podľa tohto stanoviska mohlo natiahnuť až do roku 2030.
Cadillac však teraz vytvoril svoju „Red Bull Powertrains“ alebo „Mercedes AMG High Performance Powertrains“ a vymenoval jej nového šéfa. Stane sa ním dlhoročný zamestnanec firmy Russ O‘Blenes, ktorý pracuje pre GM šestnásť rokov a naposledy tu viedol jej športové oddelenie, predtým zodpovedal za vývoj motorov pre športové potreby General Motors.
„S potešením vítame Russa v tejto novej úlohe,“ uviedol šéf TWG Dan Towriss. „Jeho znalosti a vedenie zohrajú kľúčovú rolu pri kladení základných stavebných kameňov na novej cestu Cadillacu v F1. Spolu so šéfom Graemom Lowdonom povedú tím a stanovia nové štandardy pre výkonnosť a inovácie v športe.“
Prezident General Motors, Mark Reuss, v tejto záležitosti uviedol: „Russ prináša obrovské skúsenosti z mnohých majstrovských sérii a má obrovské technické znalosti vrátane vývoja priekopníckeho hybridu pre Cadillac v IMSA a motorov pre Corvette C8.R, ktorí sú preverenými víťazmi. V F1 predvedieme inžinierske a technologické schopnosti GM na globálnej scéne. Russ je pre vedenie vývoja našej pohonnej jednotky správna voľba.“
Má to však ešte jeden drobný háčik. GM Performance Power Units bude sídliť v Charlotte, v Severnej Karolíne. Nachádzať sa teda bude blízko celého technologického centra General Motors a teda blízko dôležitého know-how, ale zároveň veľmi ďaleko od továrne pretekárskeho tímu v Silverstone. Formulový tím General Motors teda určite nebude mať všetko pod jednou strechou a bude sa spoliehať na kooperáciu viacerých centier.
- Značky
- Cadillac
- General Motors