logo F1online.skF1online.sk

Oakes vysvetľuje, prečo Alpine nasadí prevodovku Mercedesu len na jeden rok

Pierre Gasly
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala5. 1. 2025

Alpine na jeseň oznámil ukončenie svojho motorového programu. Od roku 2026 sa tak stane odberateľom pohonných jednotiek Mercedesu aj s jeho prevodovkami, no tie si chce od sezóny 2027 opäť vyrábať sám. Šéf tímu Oliver Oakes vysvetlil, že za týmto rozhodnutím je snaha vytvoriť si viac priestoru na vývoj pred štartom novej éry v F1.

S pohonnou jednotkou Mercedesu sa rozhodne dá vyhrávať, a ako to dokázali aj samotné strieborné šípy v uplynulom roku, aj s jeho prevodovkou. McLaren si však vyrába vlastnú prevodovku, jej kryt a zadné zavesenie, aby si rozšíril manévrovací priestor pri vývoji aerodynamiky.

Alpine si ho svojím rozhodnutím zužuje. Monopost na rok 2026 bude musieť takpovediac skladať okolo prevodovky Mercedesu. Oliver Oakes v rozhovore pre portál motorsport.com vysvetlil, čo tým Alpine sleduje.

“Berieme si ich len na rok 2026,” povedal o prevodovkách Mercedesu Oliver Oakes. “Uprostred zmeny pravidiel nás to odbremení o jednu vec, ktorou sa nemusíme trápiť. V tejto chvíli však máme v aute našu prevodovku a podávame s ňou dobré výkony. Od roku 2027 to bude také isté.”

Francúzsky tím sa koncentruje na iné oblasti monopostu, pokúsi sa v nich získať čo najviac, a po sezóne 2026 ich skĺbiť s vlastnou prevodovkou. To znamená, že bude musieť navrhnúť novú zadnú časť auta, no niečo také zrejme čaká každý tím. Na začiatku nového cyklu pravidiel sa monoposty medziročne výrazne menia.

Oakes verí, že keď sa inžinieri pustia do vývoja prevodovky, budú úspešní. “Ide čisto o prerozdelenie zdrojov na tú jednu sezónu 2026. Ľudia v tíme navrhli, vyrobili, poskladali a pretekali so skvelou prevodovkou. Momentálne je jasne vidieť aj naše výsledky.”

Rok 2026 treba vnímať v kontexte ostatných sezón

Alpine v šampionáte získal vytúžené šieste miesto, ktoré mu do rozpočtu prinesie ďalších 30 miliónov oproti pôvodnej deviatej priečke, ale zároveň mu ukrojí z priestoru na vývoj vo veternom tuneli a simuláciách. Tím z Enstone sa však nechystá obetovať sezónu 2025 tak, ako to napríklad údajne plánuje Williams.

“Toto je momentálne hlavná téma,” povedal o prerozdelení zdrojov na roky 2025 a 2026, “pretože niektoré tímy dosť nahlas hovorili o tom, že rok 2025 obetujú. Neviem, do akej miery tomu máme veriť.”

Podľa Oakesa môže ísť len o mediálnu hru. “Možno sa snažia zmierniť tlak na seba, pretože väčšina tímov už v decembri vedela, čo očakáva od sezóny 2025. Potom sa začnete nad tým zamýšľať, keď niektoré tímy vyrukujú s podobnými vyhláseniami.”

“My chceme mať dobrý rok 2025. Sme pokorní a vieme, že to nebude ľahké, pretože veľa vecí si prenášame z uplynulého roka. Vieme tiež, že by sme chceli viac vyvíjať a prerozdeliť zdroje na rok 2026, ale podľa mňa všetci nás budú posudzovať na základe nasledujúcich troch rokov. Domnievam sa, že ľudia budú hodnotiť prácu, ktorú sme spravili v ucelenom období rokov 2023 až 2027, nie len v jednom okamihu v F1,” pokračoval 36-ročný Brit.

Ak jeden tím celkom obetuje rok 2025 a v sezóne 2026 vystrelí, skutočne podá lepší výkon, ako stajňa so stabilnými výsledkami v oboch ročníkoch? Oakesa zaujímajú aj takéto pohľady. “Ja som v tejto práci nový, ale príde mi to zaujímavé, keď na internete čítam o rôznych veciach, ktoré ľudia nevnímajú v kontexte, s celým pozadím a s tým, čo tomu predchádza. Náš tím sa neocitol v danej pozícii len preto, čo sa udialo počas zimy. Niektoré veci boli odsúhlasené dávno predtým. Podľa mňa je vždy dôležité vnímať celkový pohľad.”

Súvisiace články

Diskusia