logo F1online.skF1online.sk

Čo sa skutočne stalo medzi Pérezom a Red Bullom?

Sergio Pérez
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík19. 12. 2024

Sergio Pérez ukončil svoje pôsobenie v Red Bulle a na jeho miesto nastúpi Liam Lawson. Ide o vyvrcholenie mesiacov špekulácií, dohadov a protichodných vyjadrení. Aj keď situácia okolo mexického pretekára dospela k svojmu rozuzleniu, vo vzduchu stále visí množstvo nezodpovedaných otázok, na ktoré sa pokúsili odpovedať známe mená z prostredia padoku F1.

Krátko po oznámení noviniek sa ozvali dvaja – Jon Noble z magazínu AutosportNate Saunders z ESPN. Ich články boli veľmi potrebné, keďže v udalostiach tohto týždňa zostalo mnoho nezodpovedaných otázok, ba čo viac, niektoré pribudli. Boss Red Bullu Christian Horner totiž celú záležitosť komentoval ako Pérezov dobrovoľný odchod.

„V podstate sám dospel k záveru, že teraz je ten správny čas, aby odišiel z Formuly 1 a trochu si oddýchol,“ vyhlásil Angličan. Saunders na tieto slova reagoval už vo svojom pilotnom článku, keď hneď po nich dodal: „Zdroje blízke mexickému pretekárovi popierajú Hornerove vyjadrenia.“

Je jasné, že aj keď Mexičan teraz nemôže hovoriť, so svojím manažérom Julianom Jakobim sa postarali, aby sa do sveta dostali informácie neoficiálnou cestou. Práve legendárny guru formulových manažérov opakovane vystupuje v Saundersovom článku. Je možné, že ako šedá eminencia padoku mu osobne poskytol niektoré informácie, hoci známy reportér – v minulosti napríklad veľmi podrobne informoval o odchode Daniela Ricciarda do Renaultu – vo svojom článku citoval aj zdroje z Red Bullu.

Podľa Saundersa mal Pérez v podstate dve možnosti – zostať v Red Bulle aspoň rok ako ambasádor na základe zmluvy podpísanej v máji, alebo úplne odísť. „Skutočnosť, že sa oficiálne oznámenie omeškalo o hodinu, zvýrazňuje, aké vypäté boli rokovania z oboch strán,“ píše ESPN.

Horner čelil menšej vzbure inžinierov

Poďme však pekne poporiadku. Kľúčovou udalosťou celej kauzy je Pérezove májové predĺženie zmluvy, ktoré diktovalo ďalší priebeh. Zhodou okolností, práve nový kontrakt znamenal negatívny zlom v Checovej sezóne – po podpise už nikdy nevystúpil na stupne víťazov.

Pérez pokazil monackú kvalifikáciu a v prvom kole mal ťažkú nehodu, veľmi podobný priebeh – s kvalifikačným zlyhaním a nehodou – mal aj kanadský víkend a keď sa Mexičan roztočil v prípravnom kole v britskej kvalifikácii, niektorí ľudia vraj stratili trpezlivosť.

„Zdroje uviedli pre ESPN, že niekoľko popredných inžinierov sa v Silverstone obrátilo na Hornera. Pre Red Bull bolo nepochopiteľné, že žiadne zmeny procesov alebo nastavenia nefungovali. Dokonca aj krátka výmena na poste inžiniera, keď Hugh Bird nakrátko opustil tím pre rodičovské povinnosti, nenaštartovali pilota v monoposte s číslom 11,“ uviedol Saunders z ESPN.

V tomto období mal Pérez čas na záchranu. Red Bull ho podporil po posledných pretekoch pred letnou prestávkou. Hovorilo sa, že Mexičan za to vďačí svojim bohatým sponzorom, tých však Noble ani Saunders nespomínajú. Aj keď sa v podstate zhodujú, že Red Bull rýchlo oľutoval podpis novej zmluvy s Pérezom, jeho podržanie súviselo skôr s nedostatkom alternatív.

Horner a spol. skrátka dúfali, že Daniel Ricciardo zvládne napohľad jednoduchú úlohu, porazí Júkiho Cunodu a bude povýšený. Ako sa však ukázalo, Austrálčan nepredviedol nič svetoborné a tím beztak nikdy nemal v úmysle povýšiť japonského pretekára. Rozhodnutie o ďalšom postupe malo padnúť na jeseň.

„Zdroje ESPN uviedli, že Red Bull veril Pérezovi až do pretekov v Mexiku, ale ten na domácej trati vypadol už v Q1 a nasledovali chaotické preteky. Jeden z vysokopostavených členov tímu vtedy pre ESPN povedal, že ak zvrat nepríde pred milovanými mexickými fanúšikmi, tak zrejme nepríde nikdy,“ píše zámorský portál.

Red Bull rozbehol horúčkovité rokovania. Podľa ESPN sa rozhovory o prestupe Franca Colapinta dostali do pomerne pokročilej fázy, ale Argentínčan začal kopiť chyby a tím váhal. Helmut Marko usúdil, že peniaze, ktoré by Red Bull musel zaplatiť Williamsu, nestoja za risk. Red Bull sa preto vrátil ku koreňom a obrátil sa k vlastnej akadémii, ktorá v posledných rokoch neprivádzala talenty do F1 v takom tempe ako za života Dietricha Mateschitza.

Katar priniesol ďalší zlom, na scénu vstupuje Jakobi

Keď si Red Bull na prelome novembra a decembra uvedomil, že to nepôjde, začal rokovania s Pérezom o odchode. Tím však nebol v takej komfortnej situácii ako v minulosti, keď jednoducho mohol zametať s jazdcami a tí nemali v kontraktoch žiadnu „páku“, ako sa brániť.

„Keď Red Bull podpísal s Pérezom kontrakt, neexistovala cesta, ako zmeniť názor a jednoducho sa rozhodnúť pre niečo iné. Vo svete veľkých peňazí F1 jazdci a ich manažéri skrátka neroztrhajú multimiliónové kontrakty a neodídu bez dohody,“ uviedol Noble.

„Hlavnou zbraňou vo výzbroji Péreza bol jeho skúsený manažér Julian Jakobi, ktorý je dobre známy pre svoje tvrdé obchody, veď počas svojej dlhej kariéry pracoval s osobnosťami ako Ayrton Senna, Alain Prost či Jacques Villeneuve,“ dodal Noble.

Podľa jeho slov bolo jasné, o čo Pérezovi od začiatku išlo. Mexický pretekár vykopal zákopy a pred každým mikrofónom vyjadril neochvejné presvedčenie, že zostane v Red Bulle. Nemohol pripustiť odchod. Išlo skrátka o peniaze – čo najviac peňazí. Až v Abú Zabí Pérez zmenil svoju rétoriku a priznal, že s Red Bullom rokuje. Podľa dostupných informácií však v tom čase rozhovory prebiehali už nejaký čas.

„Keď vám vykĺzne, že ste otvorení dohode alebo uvažujete o odchode, oslabí to vašu vyjednávaciu pozíciu,“ píše Noble. „Zdá sa, že táto bitka prebiehala v záverečnej fáze sezóny. Pérez si veľmi dobre uvedomoval, čo sa chystá, ale zakopal sa ešte hlbšie vo svojom odhodlaní pokračovať v Red Bulle.“

Platný kontrakt bol pre Péreza veľmi silný nástroj bez ohľadu na klauzuly. Len samotná skutočnosť, že to trvalo deväť dní, nasvedčuje, že s Jakobim nepredali svoju kožu lacno. Red Bull si nemohol robiť, čo chcel, aj preto sme od Christiana v Katare počuli zaujímavé slová.

„Táto situácia mu nerobí radosť. Vie, aké tlaky pôsobia v tomto biznise. My ho budeme podporovať až do šachovnicovej vlajky v Abú Zabí. Čo bude robiť ďalej, to bude v konečnom dôsledku jeho rozhodnutie. On je dostatočne starý a rozumný na to, aby si sám spravil svoje závery,“ povedal Horner.

Znelo to takmer ako apel na Péreza, aby sa vzdal a prijal, čo mu ponúkajú. Checo tušil, že v tíme nezostane – tím je za rokovacím stolom vždy ten mocnejší –, ale Red Bull potreboval dohodu a samotná podstata dohody znamená, že s ňou musia súhlasiť obe strany.

„Okolo Kataru sa začali rozhovory s Pérezom o ďalších krokoch. Zdroje tvrdia, že Jakobi tvrdo bojoval, aby Red Bull zaplatil ešte viac než odhadovanú výšku platu osem miliónov dolárov za presun jeho klienta do roly ambasádora, čo podľa neho predstavovalo ponižujúci krok pre takého skúseného víťaza pretekov. Red Bull však odmietol zaplatiť ešte viac,“ uviedlo ESPN.

To je vyvrcholenie a záver štvorročného vzťahu, ktorý len zriedka prinášal spokojnosť obom stranám. Pérez zažil v Red Bulle skvelé okamihy, vyhral niekoľko pretekov a jeho zdržiavanie Lewisa Hamiltona v Abú Zabí v roku 2021 patrí k tomu najlepšiemu, čo sme za posledné roky na okruhoch videli. Každá kapitola však má svoj koniec a tento bol obzvlášť horký pre obe strany.

Súvisiace články

Diskusia