logo F1online.skF1online.sk

Norris dokonalo zvládol svoju misiu a v Abú Zabí oslavuje McLaren

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala8. 12. 2024

Lando Norris zvládol svoju náročnú úlohu a triumfoval na Veľkej cene Abú Zabí. Už pred pretekmi bolo jasné, že keď britský pretekár zvíťazí, bez ohľadu na výsledok Ferrari si titul v Pohári konštruktérov odnesie McLaren. Presne to sa aj stalo, hoci po zrážke Maxa Verstappena a Oscara Piastriho v prvej zákrute to neprebiehalo tak hladko, ako si vo Wokingu predstavovali.

Ferrari urobilo všetko, čo bolo v jeho silách. Piloti i tím maximalizovali nedeľný výsledok a pomohol im k tomu aj Max Verstappen, ktorý v prvej zákrute veľmi tvrdo zaútočil na Oscara Piastriho. Nasledovala zrážka, ktorá zosunula pilota McLarenu na chvost poradia. Norris však zvládol svoju misiu, v kľúčovom momente zabral, zvíťazil a priniesol svojmu tímu drahocenný titul.

Úvodná kolízia a otvárací nápor Leclerca

Preteky mali absolútne šialený štart. Max Verstappen sa veľmi dobre odpichol a skúsil využiť tlak titulového boja na pleciach Oscara Piastriho. Holanďan to optimisticky poslal na vnútornú stranu a pilot McLarenu mu práve v súboji neuhol. Nasledovala kolízia a Piastri sa prepadol na samý chvost výsledkovej listiny. Ba čo viac, Charles Leclerc mal zrejme najlepšie prvé kolo v živote a vystrelil z devätnásteho na ôsme(!) miesto.

Chaos nasledoval aj v nájazde do šiestej zákruty, keď Oscar na chvoste poľa vrazil zozadu do Franca Colapinta a poškodil si pneumatiky. McLaren ho povolal do boxov a vypustil ho do čistého vzduchu, ale s veľkou stratou. Max dostal za incident desaťsekundovú penalizáciu, ale desať sekúnd naparili komisári aj Piastrimu za kolíziu s Colapintom.

V prvom kole sa skončila cesta Sergia Péreza v pretekoch, a možno aj vo Formule 1, po kolízii s šiestej zákrute. Red Bull tým stratil aj hypotetickú šancu na druhé miesto v Pohári konštruktérov, ale v tej chvíli sa pozornosť pozerala úplne inde. Leclerc pokračoval v napredovaní a prekonal Magnussena na siedmom mieste, hneď za ním postupoval aj Verstappen, ktorý v prvom kole nestratil úplne všetko. V 10. kole sa Charles posunul pred Alonsa na šiestu priečku.

Nádeje britského tímu v tejto chvíli zostali takmer úplne v rukách Landa Norrisa. Ak by ten vyhral preteky, na výsledku pilotov Scuderie by nezáležalo a titul by patril jeho tímu. Norris na čele upevňoval svoju pozíciu, kým Leclerc na to vzadu tlačil ako pomätený a v 12. kole sa dostal pred Hülkenberga na piatu priečku.

Začínajú prvé zastávky v boxoch

V tejto fáze pretekov začali piloti zo stredu poľa prvýkrát mieriť do boxov. McLaren na čele cítil sebadôveru, Norris zvýšil náskok na Sainza nad tri sekundy a nemal sa kam ponáhľať. V 15. kole zamieril k mechanikom aj Pierre Gasly, ktorý sa po rušnom štarte držal na treťom mieste a efektívne sa bránil pred Georgeom Russellom.

Na dvere pilota Mercedesu zakrátko zaklopal Charles Leclerc, ktorý pokračoval vo svojej generálnej ofenzíve. Otázka však znela, či natiahnuť prvý stint a skúsiť to na jednu zastávku, alebo využiť výhodu čerstvejších pneumatík a prezúvať dvakrát. Ako ubiehali kolá, zdalo sa čoraz jasnejšie, že páni vpredu pôjdu na jeden pit stop.

Na konci 20. kola zamieril k mechanikom Charles Leclerc a jednoznačne sa pokúšal o undercut na Mercedes. Ferrari mu našlo pekné miesto v čistom vzduchu – dve sekundy za Gaslym, ktorý bol v čase svojej zastávky na treťom mieste. V 24. kole si Leclerc zmeral sily s Gaslym a Lawsonom na starých pneumatikách. S novozélandským pretekárom si obaja pomerne hravo poradili a v ďalšom kole si Monačan poradil aj so svojím dobrým kamarátom Gaslym, čím sa virtuálne dostal na tretie miesto.

Čelo pretekov v boxoch!

Na konci 25. kola zamieril k mechanikom Carlos Sainz. V tom čase mal na Norrisa stratu približne 3,5 sekundy, čo by McLarenu malo s prehľadom stačiť na udržanie vedúcej pozície. Mechanikov tohto tímu čakala najdôležitejšia zastávka sezóny a zvládli ju na jednotku s hviezdičkou. Norris sa vrátil na trať takmer dve sekundy pred Sainzom a vydal sa v ústrety titulu v tímovom šampionáte.

V boxoch zastavil aj George Russell, ktorý sa udržal v bitke s Leclercom o tretie miesto. Až v 29. kole nasledoval Max Verstappen, ktorý si tu odpykal desaťsekundový trest. Ten si neodpustil poznámku na adresu komisárov, keď do vysielačky prehlásil: „Nemohli nám tí sprostí idioti dať dvadsať sekúnd?“

Oveľa horší deň však mali Liam Lawson, Valtteri Bottas a Kevin Magnussen. Prvý menovaný dostal trest desať sekúnd stop and go, keď ho mechanici vypustili na trať s nedotiahnutým kolesom. Bottas sa zas v šiestej zákrute tvrdo zrazil s Magnussenom a dvaja lúčiaci sa pretekári zažili tú najhoršiu možnú rozlúčku. Bottas vypadol, Magnussen spadol na posledné miesto.

Pokojný záver pretekov

V záverečnej tretine pretekov zostávalo jedinou otázkou, či McLaren pripraví o titul technická porucha. Niekoľko ďalších otáznikov nám pripravili piloti na alternatívnych stratégiách a čerstvejších pneumatikách. Patril k nim aj Lewis Hamilton, ktorý štartoval na tvrdých gumách a v závere pretekov sa vrhol do útoku. V 42. kole prekonal Pierra Gaslyho a posunul sa na piate miesto.

Keď však chcel prekonať tretieho Leclerca, potreboval zmazať osemnásť sekúnd za šestnásť kôl. Monacký pretekár sa začal trápiť s pneumatikami. 38 kôl na tvrdých pneumatikách bola náročná skúška, ale Ferrari splnilo svoju úlohu, jeho piloti sa dostali na druhé a tretie miesto, no ich tempo na McLaren nestačilo. Poslednou nádejou Scuderie zostala chyba pilota alebo technická porucha, ale k tým nedošlo.

Veľkú cenu Abú Zabí tak ovládol Lando Norris a tento jeho úspech priniesol McLarenu prvý titul v Pohári konštruktérov od roku 1998. Tím to nedokázal s takou ľahkosťou, ako si po štarte z prvého radu predstavoval, ale vo finále sa počíta len výsledok. Ferrari urobilo všetko, čo bolo v ich silách, pomohla mu aj kolízia Verstappena s Piastrim v prvom kole, ale na dohnanie obrovskej straty 21 bodov to nestačilo. Druhé miesto Carlosa Sainza a tretie Charlesa Leclerca bol najlepší výsledok, aký si Scuderia mohla priať.

Na štvrtom a piatom mieste finišovali piloti Mercedesu. Lewis Hamilton v poslednom kole predbehol Georgea Russella a pri rozlúčke s Mercedesom vybojoval aspoň štvrté miesto po krásnej stíhacej jazde zo šestnásteho miesta. So šiestym miestom sa musel uspokojiť Max Verstappen. Siedme miesto Pierra Gaslyho znamená, že Alpine sa udržal na šiestom mieste Pohára konštruktérov. Ôsme miesto vybojoval Nico Hülkenberg a bodovanú desiatku uzavreli Fernando Alonso s Oscarom Piastrim.

Také boli posledné preteky sezóny a takto sme zodpovedali posledné nezodpovedané otázky. V mnohom krásny rok 2024 nám týmto skončil a nás čaká zimná prestávka. Naďalej budeme sledovať všetky novinky a vo februári sa Formula 1 znovu rozbehne predstavením nových monopostov a predsezónnymi testami.

Preteky - VC Abú Zabí 2024

logo Ferrari
Carlos Sainz
logo McLaren
Lando Norris
logo Ferrari
Charles Leclerc
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren1:26:33,291581.1:27,43825
2.
Carlos Sainz
Ferrari+5,832583.1:27,76518
3.
Charles Leclerc
Ferrari+31,9285819.1:28,01815
4.
Lewis Hamilton
Mercedes+36,4835816.1:27,27812
5.
George Russell
Mercedes+37,538586.1:28,19510
6.
Max Verstappen
Red Bull+49,847584.1:27,7658
7.
Pierre Gasly
Alpine+1:12,560585.1:29,2516
8.
Nico Hülkenberg
Haas+1:15,554587.1:29,1524
9.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:22,373588.1:27,9482
10.
Oscar Piastri
McLaren+1:23,821582.1:27,6901
11.
Alex Albon
Williams+1 kolo5718.1:29,438
12.
Júki Cunoda
RB+1 kolo5711.1:29,200
13.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5715.1:27,982
14.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5713.1:28,604
15.
Jack Doohan
Alpine+1 kolo5717.1:29,121
16.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo5714.1:25,637
-
Liam Lawson
RBnedokončil5512.1:28,751
-
Valtteri Bottas
Stakenedokončil309.1:29,482
-
Franco Colapinto
Williamsnedokončil2620.1:29,411
-
Sergio Pérez
Red Bullnedokončil010.-

Live

Súvisiace články

Diskusia