Flörschová kritizuje fungovanie F1 Akadémie: Nestačí zverejniť pekné tlačové vyhlásenie
Ženská F1 Akadémia v pondelok zverejnila kalendár na nasledujúcu sezónu. Jeho súčasťou je sedem súťažných víkendov a pätnásť testovacích dní, ktoré majú navýšiť priestor pre prípravu pretekárok. Sophia Flörschová, jedna z najhlasnejších kritičiek šampionátu, však opäť poukazuje na problémy série, ktorá podľa nej nerobí maximum pre to, aby podporila ženy v motoršporte.
V roku 2025 bude F1 Akadémia sprevádzať kráľovnú motoršportu na siedmich podujatiach: Šanghaj, Saudská Arábia, Miami, Montreal, Holandsko, Singapur a Las Vegas. Vedenie série si od tohto kalendára s viacerými atraktívnymi veľkými cenami sľubuje zvýšenie záujmu. Okrem toho má v tom pomôcť aj ženská verzia dokumentárnej série Drive to Survive, ktorá vyjde v novom roku.
Šéfka šampionátu Susie Wolffová považuje za veľmi dôležité zvyšovať atraktivitu ženskej série, fanúšikovskú základňu a množstvo investícií od sponzorov. “Sú odvážni, menia zaužívané vzorce a umožňujú nám zmeniť vnímanie tohto športu,” uviedla na margo partnerov F1 Akadémie. “Toto je skutočné a autentické. Neviedla by som to tu, keby to bolo len povinné cvičenie k diverzite.”
Aj vďaka peniazom od sponzorov sa séria mohla pochváliť tým, že víťazka tohtoročného šampionátu získa plne hradený ročník v britskej sérii GB3 na nasledujúcu sezónu vrátane 20 testovacích dní. Je to však dostatočná podpora zo strany F1 Akadémie, ktorá si dáva za cieľ dostať ženu do Formuly 1?
Pretekárka Formuly 3 Sophia Flörschová si to nemyslí. F1 Akadémiu vníma skôr ako spomínané cvičenie Formuly 1 na vylepšenie si obrazu a splnenie si povinnosti v súvislosti s diverziou v športe, pri čom však absentuje skutočná podpora žien. Naznačuje, že peniaze od sponzorov sa strácajú na ceste k pretekárkam, a že šampionát už vôbec nezaujíma, čo sa s úspešnými dievčatami deje po ich prestupe do iných kategórií. Pritom práve to by malo byť meradlom úspechu série.
“Stále je to segregácia. Je to nesprávny prístup. Viditeľnosť nie je známkou úspechu v športe, tento termín pochádza z marketingu,” zareagovala Sophia Flörschová na zverejnenie budúcoročného kalendára a propagáciu 15-dňového testovacieho programu ako veľkého kroku vpred.
Nemecká pretekárka poukazuje na to, že ženy sa nikdy nebudú môcť vyrovnať mužom, ak nebudú mať rovnako veľa príležitostí — pätnásť testovacích dní to len sotva zachráni. “Seriózne médiá by sa mali pýtať, koľko pretekov v skutočnosti odjazdia chlapci počas sezóny F4? Koľko majú testovacích dní v top tímoch (bez obmedzení testovania)? Toto je základná latka pri tréningu, nie len pekné tlačové vyhlásenie.”
Zatiaľ čo šampionáty F4, či juniorské série F3 a F2 sa z veľkej väčšiny konajú na európskej pôde, F1 Akadémiu čaká v Európe len jedno podujatie. Na zvyšné bude nutné vycestovať, čo ešte viac prehlbuje rozdiely medzi mužmi a ženami, myslí si Flörschová. Ženám to totiž odčerpáva financie, ktoré by inak mohli využiť na testovanie.
Kto má viac peňazí, odjazdí viac pretekov, nazbiera viac skúseností a rýchlejšie sa rozvíja. Avšak, ak budú ženy míňať svoje rozpočty na cestovanie, dobehnúť chlapcov bude beh na dlhú trať.
“V F1 Akadémii je to rovnaké ako v iných pretekárskych sériách: Rozpočet kompenzuje talent. F1 Akadémia je v tomto smere aspoň úprimná. Nie je prekvapením, že dievčatá, ktoré zároveň trénujú v iných sériách, jazdia na čele,” poukazuje napríklad na Abbi Pullingovú, ktorá suverénne vedie šampionát F1 Akadémie. Okrem neho však absolvovala aj vyše 20 pretekov v britskej F4, kde na sebe mohla pracovať. To si nemôže dovoliť každá.
“Len samotné cestovné náklady sa ľahko dostanú na hranicu 100-tisíc eur. Čo myslíte, kto to platí? Médiá by sa mali pýtať, či sa peniaze od sponzorov vôbec dostanú k pretekárkam, či majú dostatočné rozpočty na trénovanie,” upozornila 23-ročná Nemka. “Ak máte dobré auto a dobrý tím, inžinierov a stratégie, tak je to vo Formule 4 a F3 hodné jednej až 2,5 sekundy. Ak za chlapcami konzistentne zaostávate o 2-3 sekundy, stojí za to zamyslieť sa, či má zmysel pokračovať.”
Najväčšiu šancu uspieť tak má majsterka, ktorá získa jeden celý ročník v inom šampionáte. Nejde však o Formulu 3, ale o sériu GB3, ktorá je v rebríčkoch nižšie. Čo sa však stane po tomto ďalšom roku?
“Po F1 Akadémii už nenasleduje žiadne financovanie! Mali by ste si spraviť prieskum, kam putujú sponzorské peniaze F1 Akadémie. Samotné náklady na cestovanie sa rýchlo vyšplhajú na 100-tisíc eur. Veľa peňazí na takú nádej. Majú pretekárky povolené poskytnúť informácie o tom, čo dostávajú od sponzorov? Kam tie peniaze idú? Pravda o kariére vypláva na povrch po F1 Akadémii, ale potom už o tom nikto nenapíše,” poukazuje Flörschová na to, že cvičenie k diverzite bolo už v danom prípade ukončené. “Informovala F1 Akadémia o výsledkoch dievčat vo FRECA? Mala ešte F1 Akadémia záujem o Martu Garcíovú?”
Garcíová po zisku titulu pokračovala v šampionáte FRECA, no postup do Formuly 3 je zatiaľ v nedohľadne. Namiesto toho, aby víťazka získala plne hradený rok v F3, ktorý je priamym postupom smerom ku kráľovnej motoršportu, sa F1 Akadémia vyberá lacnejšou cestou, ktorá však neplní svoj účel.
“F1 Akadémia je len marketing, nič viac. Ďalší krok je FRECA. Preteká v tíme Iron Dames, takže auto by malo byť veľmi dobré, ale je to ďaleko od Formuly 3. Formula 3 však stojí dva milióny, ak chcete pretekať v dobrom tíme a absolvovať aj nejaké prípravné testovacie dni,” dodala.
- Značky
- F1 Akadémia