logo F1online.skF1online.sk

De Meo očakáva, že tímy budú mať čoskoro hodnotu 5 miliárd. V EÚ sa rieši, či nevznikol kartel

Štartový rošt VC Sao Paula 2024 – Lando Norris
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubala13. 11. 2024

Formula 1 v poslednej dekáde bohatne závratným tempom. Neplatí to však len pre majiteľov z Liberty Media, ale aj pre samotné tímy. Ich hodnota rastie tak rýchlo, že čoskoro aj menšie tímy môžu dosiahnuť hodnotu piatich miliárd, predpovedá Luca de Meo. Otázka však znie, či je všetko v súlade s platnou legislatívou.

Liberty Media už svoju 4,4-miliardovú investíciu do efjednotky zhodnotila niekoľkonásobne. V súčasnosti je trhová kapitalizácia Formuly 1 na úrovni takmer 20 miliárd dolárov a naďalej rastie. Spolu s ňou aj hodnota tímov.

Zrejme aj preto sa v súvislosti s Alpinom tak často spomína predaj. Francúzsky tím zanechal svoj motorový program a podpísal s Mercedesom zmluvu na dodávku pohonných jednotiek do roku 2030. Z tohto pohľadu ide o ideálnu prípravu na predaj stajne, keďže potenciálny kupca už bude mať to najdôležitejšie pripravené vrátane konkurencieschopného motora.

Luca de Meo už dlhé týždne dementuje správy, že úlohou Flavia Briatoreho je pripraviť tím na predaj. Generálny riaditeľ Renaultu vníma projekt Alpinu ako prínosný. “Prispieva k celkovej hodnote skupiny. Keď mi boli predložené detaily o našom pôsobení v F1, bola to stratová položka v rozpočte na marketing. Ja som už teraz vybudoval miliardovú hodnotu. To nie je zlé, však? Pomáha to aj akciám Renaultu.”

“Každé dva týždne mi volajú finančníci a excentrici, ktorí chcú vstúpiť do F1. Vedia, že po roku 2026 to bude oveľa nákladnejšie,” pokračoval de Meo a vysvetlil, prečo sa neoplatí predať tím. “Ak vám dnes za odkúpenie tímu dajú miliardu, vedia, že o dva roky neskôr ho budú môcť predať za dvojnásobok.”

“Hemží sa to tu špekulantmi. Odmietol som ich už 50-krát. Tím bude mať čoskoro hodnotu od troch do piatich miliárd. Ja ho nepredám, nie som hlúpy,” odkázal záujemcom o kúpu stajne. “Byť vo Formule 1 je pre značku Alpine životne dôležité. Sme uzavretý klub. Medzi automobilovými nadšencami nám to zlepšuje povesť. Nepotrebujeme tieto peniaze.”

Čo však ženie hodnotu tímov tak rýchlo nahor? Na jednej strane sú to kroky majiteľov z Liberty Media, ktorí rozširujú šampionát o nové veľké ceny, podpisujú lukratívne sponzorské zmluvy, zvyšujú popularitu športu a tým nafukujú balík prize money, ktorý sa po sezóne prerozdelí medzi tímy.

Na druhej strane sa však pod tým podpisuje aj zatvorenie brán pred ďalšími záujemcami — sme uzavretý klub. Andretti sa do Formuly 1 nedostal aj napriek tomu, že splnil všetky podmienky FIA na účasť v šampionáte. Ak bude FOM naďalej brániť záujemcom založiť jedenásty či dvanásty tím, na ktoré je podľa pravidiel FIA stále miesto, hodnota súčasných celkov bude naďalej raketovo rásť.

Vznikol medzi tímami kartel?

Je však správne brániť záujemcom vstúpiť do Formuly 1, keď to samotné pravidlá povoľujú? Táto téma sa už rozoberá nielen v USA, ale aj na pôde Európskej únie, ktorá bude musieť rozhodnúť, či kúpou šampionátu MotoGP nedôjde k narušeniu konkurenčného prostredia a férovej hospodárskej súťaže. Popri tom sa rieši aj súčasná situácia v efjednotke.

Podľa nemeckej poslankyne Európskeho parlamentu Christine Andersonovej existujú obavy z toho, či vo Formule 1 nevznikol kartel. “Fakt, že Formula One Group odmietla Andrettiho vstup do Formuly 1 napriek tomu, že tím získal súhlas FIA, by mohol naznačovať konflikt záujmov. Existujúce tímy by mohli vytvoriť de facto kartel, ktorý bude systematicky vyraďovať nových súťažiacich, aby chránili vlastné zisky a trhovú hodnotu. Takéto konanie by mohlo výrazne narušiť konkurencieschopnosť v rámci európskeho motoršportového priemyslu.”

Vo Formule 1 sa už pripravuje nová Concordská zmluva, ktorá má navýšiť vstupný poplatok z 200 na 600 miliónov, no to nie je všetko. Hovorí sa dokonca o tom, že tímy chcú znížiť maximálny počet stajní z dvanástich na desať, čím by definitívne zabránili rozšíreniu šampionátu o ďalších účastníkov a poistili si vlastné zisky.

“Prípad tímu Williams poukazuje na tento problém. Finančné ťažkosti počas krízy Covid-19 znamenali, že bolo nutné predať dlhodobo fungujúcu spoločnosť a rodina Williamsovcov sa musela vzdať celého svojho podielu,” vysvetľovala Andersonová.

Williams napokon odkúpila americká investičná spoločnosť Dorilton Capital za približne 200 miliónov dolárov. Dnes by niečo také nebolo možné, keďže hodnota stajní sa pomaly blíži k miliarde. “Vysoká hodnota tímov, ktorej príčinou je uzavretie trhu, v praxi znemožňuje inovatívnym súkromným podnikateľom ako Eddie Jordan či Ross Brawn vstúpiť do Formuly 1 a prevziať existujúci tím.”

Európsku komisiu by preto mali zaujímať odpovede na tri otázky, pokračovala nemecká poslankyňa. “Vzhľadom na toto problematické nastavenie, ako hodnotí Komisia štruktúry vo Formule 1, ktoré sa podobajú na kartel, bránia vstupu nových tímov a vedú ku koncentrácii majiteľov tímov medzi veľkými investormi?”

“Aké opatrenia Komisia zvažuje, aby bol zabezpečený spravodlivejší a transparentnejší proces vstupu nových tímov do Formuly 1 a širokú škálu majiteľov tímov? Plánuje Komisia vyšetriť dopad týchto vstupných prekážok a výslednej koncentrácie trhu na inovácie, pracovné miesta a konkurencieschopnosť motoršportového a automobilového sektora v EÚ?” znie posledná otázka určená Európskej komisii.

Formula 1 už v minulosti čelila podobným otázkam. V roku 2001 EÚ po vyšetrovaní prikázala FIA nevytvárať prekážky novým záujemcom a nebrániť im vo vstupe do Formuly 1 kladením neopodstatnených podmienok. Aby FIA nemala moc nad celým šampionátom a nemohla zneužívať svoje právomoci regulačného orgánu, EÚ prikázala oddeliť regulačnú a komerčnú stránku — FIA sa po reorganizácii venuje len pravidlám, pričom biznis mali na starosti majitelia komerčných práv na strane SLEC/FOA (dnešný FOM).

Súvisiace články

Diskusia