logo F1online.skF1online.sk

McLaren neľutuje, že Norrisa pred červenou vlajkou poslal do boxov

Lando Norris v boxoch
© X/Red Bull
Milan Kubala
Milan Kubala4. 11. 2024

McLarenu v Sao Paule takpovediac zlomila väz červená vlajka v kombinácii s rozhodnutím povolať Landa Norrisa do boxov počas výjazdu VSC. Tím z Wokingu však nič neľutuje. Andrea Stella je presvedčený, že v danej chvíli to boxový múrik nemohol spraviť lepšie.

Až do problémov Nica Hülkenberga mali George Russella a Lando Norris preteky pod kontrolou. Max Verstappen sa síce blížil, ale stále bol za Cunodom a Oconom, navyše dosť ďaleko na to, aby čelo priamo neohrozil. Hülkenbergov šmyk v prvej zákrute však spustil sériu udalostí, na konci ktorých Max Verstappen zdvihol nad hlavu víťaznú trofej.

V momente aktivácie virtuálneho bezpečnostného vozidla sa George Russell a Lando Norris nachádzali na výjazde z tretej zákruty. Fázu VSC nestihli okrem nich využiť ani Esteban Ocon, Júki Cunoda, Max Verstappen a Pierre Gasly, ktorí v tej chvíli akurát prechádzali po štartovom rošte.

Zdalo sa, že Russell a Norris budú ako jediní z absolútneho čela môcť profitovať z fázy VSC, no v skutočnosti spadli do pasce. Riaditeľstvo pretekov oznámilo jej koniec vo chvíli, keď si to oni namierili do boxovej uličky. Zatiaľ čo oni pokračovali na obmedzovači a stáli pri mechanikoch, Ocon, Verstappen a Gasly už v plnej rýchlosti presvišťali okolo. Keby fáza VSC trvala o pár sekúnd dlhšie, Mercedes s McLarenom by o svoje pozície tesne neprišli.

George Russell po pretekoch priznal, že mal chuť odignorovať príkaz tímu zastaviť, pretože tušil, že čoskoro príde červená vlajka a počas nej by mohol prezuť bez straty času. V McLarene sa na to pozerali inak.

“Budeme sa musieť pozrieť na pár vecí. Počas červenej vlajky sme stratili pár pozícií, ale vnímali sme to tak, že zastaviť bolo správne vzhľadom na to, ako husto pršalo. Neľutujeme to,” ubezpečil šéf tímu Andrea Stella, ktorý gratuloval Verstappenovi k “jednému z najlepších víťazstiev v jeho kariére”.

“Rozhodnutie sme prijali s plným súhlasom jazdcov, boxového múrika a tiež sme pamätali na to, že sa musíme udržať na trati, pretože bojujeme o body a oba šampionáty. Potrebujeme preteky dokončiť. Ja osobne sa necítim dobre, keď pri takom množstve vody necháme auto na trati na dosť opotrebovaných gumách. Bez červenej vlajky by sme však hodnotili celkom iné preteky,” myslí si taliansky inžinier.

Medzi ukončením fázy VSC a výjazdom bezpečnostného vozidla sa Norris dokázal dostať pred Russella, no o pár sekúnd neskôr už na trať vychádzal Bernd Mayländer. Z pohľadu McLarenu stále nič nebolo stratené. V hustom daždi by mali Ocon, Verstappen a Gasly na zjazdených intermediálkach oveľa väčšie problémy ako ich prenasledovatelia. Výrazne na tom mohol zarobiť aj Júki Cunoda, ktorý obul monzúnky a len v prvom sektore bol o štyri sekundy rýchlejší ako Ocon, Verstappen a Gasly. Aj keď nie takú veľkú, ale predsa len jasnú výhodu by mali aj čerstvé intermediálky oproti použitým.

Vzhľadom na súčasný trend vo Formule 1, ktorá sa silného dažďa stráni, mohol aj Red Bull predpokladať, že riaditeľstvo pretekov tak či tak vyvesí červenú vlajku. Motivácia prezuť na monzúnky býva nízka. Keď sú podmienky vhodné na tieto pneumatiky, FIA zvykne jazdy prerušiť. Napokon to bol Franco Colapinto, kto Nielsovi Wittichovi uľahčil rozhodovanie a pomohol FIA predísť ďalšej kontroverzii, keď havaroval za trinástou zákrutou.

McLaren nešiel do rizika s opotrebovanými pneumatikami a prehral. “Bola to opatrná zastávka. V konečnom dôsledku z nej profitovali autá za nami, ktoré trochu riskovali tým, že zostali vonku. Červená vlajka následne reštartovala celé preteky. Môžeme sa teda z toho poučiť, ale vidíme aj pozitíva.”

“Keď štartujete z pole position, vždy dúfate, že skončíte na prvej priečke. V týchto pretekoch sa však toho veľa udialo. Niektoré z udalostí nám nezahrali do karát, čo znamená, že sme v skutočnosti dorazili do cieľa ďaleko za pódiom, ale stále sme získali dobré body,” pokračoval Stella, ktorý sa ako večný optimista nezaprel ani tentoraz. “Dôležité bolo udržať sa v pretekoch. Vzhľadom na konštruktérsky šampionát je dôležité získať viac bodov ako Ferrari, čo nás dostáva do veľmi dobrej pozície pred záverečnou časťou sezóny.”

Súvisiace články

Diskusia