logo F1online.skF1online.sk

Podľa Herberta sa Verstappen nepoučí, obvinenia zo zaujatosti odmieta

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 14:51

Komisári dali Maxovi Verstappenovi v Mexiku po prstoch. Budú mať však dve desaťsekundové penalizácie nejaký výchovný efekt? Podľa Johnnyho Herberta, bývalého pretekára a komisára z VC Mexika, sa Verstappen z penalizácie nepoučí a bude pokračovať s rovnako agresívnym štýlom ako doposiaľ.

Smernice o jazdeckých štandardoch sa zatiaľ nemenia. Je tu istá šanca, že sa ich podarí zmeniť na stretnutí jazdcov pred VC Kataru, ale nie je veľmi veľká. George Russell už prezradil, že okamžitú zmenu pravidiel by schválilo devätnásť jazdcov z dvadsiatich, ale získať súhlas toho posledného môže byť problém.

Do konca rok sa tak bude jazdiť s rovnakými pravidlami, čo Maxa Verstappena bude nabádať k tomu, aby svoj štýl nemenil. Nuž a nijaký vplyv nebudú mať ani tresty, povedal Johnny Herbert. “Tieto tresty z Mexika nezastavia Maxa Verstappena v tom, aby Landa Norrisa v budúcnosti nevytláčal z trate. Verstappen mal v úmysle jediné, a to pokúsiť sa to zariadiť tak, aby Ferrari získalo double. Myslím si, že presne to mal Verstappen v úmysle. Chápem, prečo to urobil, ale nesúhlasím s tým. Nemyslím si, že by sa našlo veľa ľudí, ktorí by s tým súhlasili.”

Max Verstappen v podstate môže byť s výsledkom pretekov spokojný a paradoxne si penalizáciou pomohol. Spomínate si, ako si v Saudskej Arábii Kevin Magnussen skrátil trať, aby sa udržal pred balíčkom monopostov a pomohol Nicovi Hülkenbergovi? Niečo podobné spravil Verstappen v Mexiku, len profitovať z toho mal on sám.

Holanďan si v prvom rade uvedomoval, že sa nemusí báť byť agresívny; keby s Norrisom vypadli, skutočným víťazom by bol on, pretože Norris by mal o jedno podujatie menej na zmazanie straty. Výhodné to však bolo aj v prípade, keby ku kontaktu nedošlo. Vďaka tomu sa totiž Verstappen udržal pred Norrisom, ktorého celý prvý stint zdržoval. Nebyť toho, Norris by na konci mohol ponaháňať Charlesa Leclerca a ktovie, či by nevyhral. Nezabudnime, že Leclerc sa dostal pred Norrisa práve v momente, keď ho Red Bull vytlačil mimo trať za ôsmou zákrutou.

Ako to napokon dopadlo z hľadiska majstrovských prepočtov? Verstappen svojím manévrom mimo trate síce stratil okolo štyri body v prospech Mercedesov, ale Norrisovi ich zobral až sedem — rozdiel medzi prvým a druhým miestom je väčší ako medzi štvrtou a šiestou priečkou.

Azda aj to je dôvod, prečo niektorí bývalí piloti na čele s Martinom Brundlom a Damonom Hillom konštatovali, že Verstappen môže byť rád, že nedostal prísnejší trest.

Johnny Herbert vysvetlil, ako prebiehalo rozhodovanie. “My sme postupovali v súlade so smernicami. Tímy súhlasili s našimi rozhodnutiami. Prijali sme správne rozhodnutia, dvadsať sekúnd v penalizáciách pre Maxa Verstappena nebolo prehnane prísnych. Bol Verstappenov štýl jazdy za hranou? Áno, bol.”

“Verstappenov štýl jazdy je tvrdý, najmä keď súpera vytlačí z trate. Je to vec jasne za čiarou podľa mňa, súčasných jazdcov, bývalých jazdcov aj komisárov. Ja som Verstappenov veľký fanúšik a strašne ma frustruje, keď jazdí ako v Mexiku. On to nepotrebuje, v kokpite je dobrý. V tomto bode šampionátu mu stačí vyhýbať sa problémom a jazdiť najlepšie, ako vie,” hlási bývalý pilot tímov ako Lotus, Benetton či Sauber.

Herbertovi je rovnako ako Brundlovi ľúto, že Verstappen devalvuje svoje majstrovstvo špinavosťami na trati. “Verstappen sa občas dostane do takého hrozného stavu mysle, že sa pokúsi získať výhodu vytlačením súpera z trate, aby Ferrari mohlo získať double… Verstappen si potrebuje uvedomiť, že takéto veci nemusí robiť. Stačí vyhrať najčistejším spôsobom, akým sa dá.”

Sú komisári objektívni?

Johnny Herbert musel reagovať aj na jedno vážne obvinenie zo strany Josa Verstappena, ktorý vyzýval FIA, aby si posvietila na komisárov. Niektorí vraj nerozhodujú celkom objektívne, ale podľa svojich sympatií.

“Zakaždým sa objavuje tento problém, že my ako britskí komisári máme byť ‘zaujatí’,” pokrútil hlavou Johnny Herbert. “Keď však sedíme v kancelárii, tak sa držíme pravidiel a smerníc FIA. Podľa nich posudzujeme, čo sa deje na trati. Je smiešne tvrdiť, že ide o zaujatosť. Nie je to tak. Pri verdiktoch sa snažíme byť čo najspravodlivejší.”

“Problém máme s jazdeckou taktikou, ktorú vidíme na trati. Isté jazdecké štýly nie sú v súlade so smernicami a situácia v Mexiku ukázala, že sme prijali správne rozhodnutie. V Mexiku boli okrem mňa komisármi aj Američan, Belgičan a Brazílčan (Alfonso Oros Trigueros je Mexičan, pozn. red.) a každý má rovnaký hlas. Hovoriť o zaujatosti je smiešne,” uviedol s dodatkom, že v Brazílii nebudú na svojom prístupe nič meniť. “Máme smernice a ich sa budeme držať.”

Súvisiace články

Diskusia