logo F1online.skF1online.sk

Verdikty komisárov: Smernica tentoraz Norrisovi pomohla a Verstappena dvakrát odsúdila

Max Verstappen pred Landom Norrisom
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 03:34

Komisári museli aj v Mexiku siahnuť po Smernici o jazdeckých štandardoch, ktorú preslávili predchádzajúce preteky v Austine. A opäť na ňu museli prihliadať pri súboji Landa Norrisa a Maxa Verstappena. Teraz sa však predsa len objavil jeden rozdiel: V oboch skúmaných prípadoch bol potrestaný Max Verstappen.

K prvému vážnemu súboju Landa Norrisa a Maxa Verstappena došlo v štvrtej zákrute. Lando Norris využil pomoc DRS, posunul brzdy a pokúsil sa svojho súpera predbehnúť po vonkajšej strane zákruty. Nevyšlo mu to podľa predstáv, keďže Verstappen ho vytlačil z trate. Norris musel vyjsť až na trávnik, z ktorého sa vrátil späť pred Verstappenom. Tentoraz sa však nemusel báť toho, že by mu komisári udelili penalizáciu za predbiehanie mimo trate.

FIA vysvetlila desaťsekundový trest a dva čierne body pre Maxa Verstappena nasledovne: “Norris sa pokúsil predbehnúť Verstappena z vonkajška v štvrtej zákrute. Norris bol pred Verstappenom v nájazde, v apexe a smerom k výjazdu zo zákruty, keď bol vytlačený z trate. Komisári veria, že manéver bol uskutočnený bezpečným spôsobom a mal ho pod kontrolou, a že Norris by zvládol dokončiť manéver v medziach traťových limitov, keby ho Verstappen nevytlačil. Norris si skrátil zákrutu, ale okamžite vrátil získanú pozíciu Sainzovi.”

“Penalizácia predstavuje štandardný trest v takýchto prípadoch,” poznamenali Tim Mayer, Loïc Bacquelaine, Johnny Herbert a Alfonso Oros Trigueros, teda s výnimkou Bacquelaina nová rozhodcovská zostava, ktorá v Austine chýbala.

Komisári v tomto bode siahli po Smernici o jazdeckých štandardoch, ktorá skutočne jazdcovi na vonkajšku garantuje ponechanie jednej šírky vozidla, ak sa do apexu dostane aspoň na úrovni súpera.

FOM/Screenshot

Ak sa budeme riadiť smernicou, tak za jednoznačne správne môžeme označiť rozhodnutie komisárov v nájazde do ôsmej zákruty. Tu si Max Verstappen vyslúžil ďalší desaťsekundový trest, no bez dvoch trestných bodov.

“Po incidente v štvrtej zákrute sa Verstappen pokúsil predbehnúť Norrisa cez vnútornú stranu ôsmej zákruty,” opäť opisujú incident komisári. “Verstappen bol v apexe ôsmej zákruty vpredu a mal by právo na ponechanie miesta, avšak, manéver nedokázal dokončiť na trati. Trať opustil a ponechal si získanú výhodu, pričom neplánovane vytlačil Norrisa z trate.”

Aj v tomto prípade komisári udelili štandardný trest. Verstappen doplatil na to, že pri predbiehaní na vnútrajšku je podľa smernice povinný prejsť zákrutou v medziach traťových limitov, aj keď sa do apexu dostal ako prvý.

Súvisiace články

Diskusia