Red Bull žne, čo zasial. Horner skritizoval Norrisa za to, že využil Verstappenove zbrane
Popreteková tlačová konferencia Christiana Hornera prekvapila aj najostrieľanejších novinárov v padoku. Šéf Red Bullu si totiž priniesol grafické pomôcky s telemetriou Landa Norrisa. Na nich ukazoval, aký hriech spáchal pilot McLarenu: V nájazde do zákruty vraj tak prepálil tempo, že by sa nikdy nezmestil do traťových limitov.
Fotografie z tlačovej konferencie možno aj vám pripomenuli slávnu scénu zo seriálu Drive to Survive, v ktorej sa Toto Wolff snažil argumentovať, že aj Sergio Pérez sa sťažoval na poskakovanie monopostu. “Ja to mám, ja to mám vytlačené!” vyhlásil šéf Mercedesu.
Christian Horner si to vytlačené skutočne priniesol. Novinárom názorne na telemetrii ukazoval, prečo si Max Verstappen nezaslúžil penalizáciu za vytlačenie Landa Norrisa v štvrtej zákrute: Norris sa vraj takpovediac vytlačil sám.
“V prvom rade si myslím, že udeliť dve desaťsekundové penalizácie bolo prísne,” otvoril svoju prednášku Christian Horner. “Ide tu o niečo ešte podstatnejšie, očividne šlo o reakciu na minulý týždeň. Teraz bude veľmi dôležité, aby si komisári a jazdci k tomu sadli, pretože…”
Dlhoročný šéf stajne začal ukazovať na svoju pomôcku: “… pretože tu máme GPS a nájazd do štvrtej zákruty. Toto je v skutočnosti porovnanie Landa a Landa,” opisoval čo bolo na grafe: Norrisovo najrýchlejšie kolo pretekov a jeho dáta z času, keď došlo k súboju s Verstappenom. “V Landovom najrýchlejšom kole veľkej ceny tu máme bod, v ktorom brzdil, a ako potom prešiel zákrutu.”
“V kole, keď došlo k incidentu s Maxom, šiel o 15 km/h rýchlejšie a brzdil neskôr ako vo svojom najrýchlejšom kole veľkej ceny. On by tú zákrutu nevybral, vyšiel by z trate. Môžete to vidieť na jeho riadení. V tomto momente pretekov mal aj o 80 kg paliva viac, než vo svojom najrýchlejšom kole,” podotýka Horner, podľa ktorého je to jasný dôkaz, že Norris zákrutu prepálil a nemal ani záujem sa zmestiť do traťových limitov.
Nasledovalo varovanie pre celú Formulu 1, ktorá vraj takýmito rozhodnutiami veľmi riskuje. Komisári totiž rozhodli, že Verstappen mal povinnosť nechať Norrisovi priestor, keďže Norris dorazil do apexu zákruty ako prvý. Pravidlá však už neriešia, či by McLaren tento priestor vôbec dokázal využiť, a síce, či by aj tak nevyšiel mimo trať.
Nevedno, či si však 50-ročný Brit uvedomil, že Formulu 1 vystríha presne pred tým, čo je Verstappenovým modus operandi. Pred týždňom vyhral súboj s Landom Norrisom len vďaka tomu, že sa vrútil do apexu, akoby nebolo zajtrajška, a nehľadel na to, či sa zmestí do traťových limitov. Dôležité bolo len jedno; aby sa dostal k apexu ako prvý a podľa Smernice o jazdeckých štandardoch mal väčšie práva ako jeho súper. Zdá sa, že Norris sa za ten týždeň poučil a potenciálne spravil presne to isté, čo Verstappen pred týždňom.
— f1videos (@Error20F1) October 27, 2024
Vtedy to Horner nekritizoval, hoci sa ho reportéri Sky Sports pýtali, aký by mal na vzájomný súboj názor, keby si Verstappen a Norris pozície vymenili. V nedeľu dal však jasne najavo, že bojovať takto sa nepatrí. Odvolávam, čo som odvolal…
“Ísť na vonkajšok zákruty bolo kedysi pred tých najodvážnejších. Myslím si, že sme sa dostali do nebezpečenstva, že zákony predbiehania obrátime celkom naruby,” upozorňuje Horner. “Jazdci sa budú len snažiť dostať nosom k apexu a potom tvrdiť, že im musí byť ponechaný priestor na výjazde.”
“Dosť jasne tu môžete vidieť,” ukazoval opäť na svoj graf, “že v podstate zišiel z brzdového pedála, začal brzdiť extrémne neskoro, aby sa pokúsil vyhrať tento spor — ako sú napísané tieto pravidlá —, nuž a v tom prípade dostávate trest.”
Norris eskaloval situáciu, keď Verstappenovi nevrátil pozíciu
Súboj ašpirantov na titul pokračoval aj v nasledujúcej sekcii. Norris najskôr pred seba pustil Sainza, aby neriskoval penalizáciu za získanie nepovolenej výhody s ohľadom na pilota Ferrari, no zaradil sa pred Verstappena. Ten to však následne napálil Norrisovi do cesty.
Podľa Hornera táto penalizácia bola už o čosi pochopiteľnejšia, no tvrdí, že Verstappen len očakával prepustenie pozície. “Myslím si, že incident zo siedmej zákruty sa od toho líši. Max asi očakával, že Lando sa vzdá svojej pozície. Išiel na vnútrajšok a nakoniec obaja boli širokí.”
Karun Čandhok vo svojej analýze poukázal na to, že Verstappen by túto zákrutu nedokázal prejsť v traťových limitoch, ani keby pred sebou nemal Norrisa. Skrátka brzdil príliš neskoro a do zákruty vošiel prirýchlo.
“Dokážem pochopiť, že išlo v podstate o vytlačenie auta z trate a prečo by za to prišla penalizácia. Podľa mňa to však bolo skôr frustráciou, že Lando nevracal pozíciu za tento incident,” opäť poklepal prstom po Norrisových dátach, akoby naznačoval, že za to vlastne mohol McLaren. “Takéto veci potom len eskalujú.”
“Podľa mňa veci azda až príliš komplikujeme, keď sa potom musíte vracať k manuálu na predbiehanie. Princípy pretekania sú tu roky. Ak máte vnútornú stopu, vy v danej zákrute rozhodujete. Pravidlá a smernice sa však vyvinuli tak, že nabádajú jazdca strčiť nos pred apex bez ohľadu na to, či zákrutu zvládne prejsť,” dodal nespokojný Horner.