Hamilton chváli inovátorov v Red Bulle a uvažuje, či im zariadenie nepomohlo k titulom
Hlavnou témou Veľkej ceny USA sa stáva záhadné zariadenie Red Bullu, ktorým podľa konkurencie mohli byť porušované pravidlá parc fermé. Všetci sa teraz pýtajú, čo mohli červení býci získať jeho využitím? Lewis Hamilton na jednej strane pochválil technické oddelenie v Milton Keynes za jeho šikovnosť, ale na druhej strane sa zamyslel, či sa Max Verstappen nedostal k titulom aj vďaka nemu.
V tomto prípade nejde o žiadnu vec dávnej minulosti, pri ktorej by sme mohli špekulovať, či v tom a onom roku Red Bull mohol získať výhodu. Monoposty rakúskej stajne boli totiž vybavené zariadením na rýchlu zmenu výšky tzv. tácky monopostu aj počas nedávnej VC Singapuru, na ktorej konkurencia upozornila FIA na jeho existenciu. Federácia sa následne dohodla s červenými býkmi na ďalších krokoch, ktoré zaručia, že takýto nástroj nielen, že nebude využitý, ale ani ho počas parc fermé nebude možné ľahko využiť.
Ak by bola jeho aktivácia taká jednoduchá a dala by sa vykonať priamo z kokpitu tlačidlami na volante, ako to naznačovali niektorí insideri vo štvrtok, čisto teoreticky by ho piloti mohli použiť aj počas pretekov. To by sme však už príliš špekulovali, keďže o zariadení máme príliš málo informácií a nevieme, či sa skutočne aktivuje tlačidlami, alebo je v kokpite iný mechanizmus, alebo nie je jazdcovi vôbec k dispozícii. Ak by totiž išlo o nejakú páku, mohli by sme predpokladať, že FIA by ju odhalila už dávno a inžinierov sa na ňu spýtala.
Koniec kompromisom?
Red Bull však ani nie je podozrievaný z nastavovania svetlej výšky uprostred pretekov, ale počas parc fermé. Aj keď meniť toto nastavenie priamo počas veľkej ceny a využiť iné parametre na rovinkách a v zákrutách by bolo veľmi výhodné — a tým by sa mohlo predísť napríklad poskakovaniu —, na zahodenie rozhodne nie je ani zmena výšky počas parc fermé medzi kvalifikáciou a pretekmi.
Tímy už pred kvalifikáciou musia počítať s tým, že s rovnako nastavenou podlahou budú jazdiť aj vo veľkej cene, keď je monopost o približne 100 kg paliva ťažší a bližšie k zemi. Aby z pretekov nebol diskvalifikovaný, inžinieri musia nastaviť podlahu do dostatočnej výšky tak, aby sa počas viac ako 305 pretekových kilometroch nezbrúsila až príliš.
To však uberá monopostu prítlak v kvalifikácii. V nej však ešte netreba hľadieť na opotrebovanie dosky, ale len na maximálny prítlak. Ak by Red Bull po kvalifikácii dokázal zvýšiť svetlú výšku, v kvalifikácii by mal maximum prítlaku, v pretekoch by zas mohol ísť naplno a nebál by sa diskvalifikácie.
Red Bull je tím inovátorov
“Ja som sa o tom dopočul len krátko pred tým, ako som sem prišiel,” odpovedal Lewis Hamilton na otázku televízie Sky Sports, ktorú zaujímal jeho pohľad na túto tému. “Myslím si však, že druhým menom tohto športu je inovácia. Red Bull je lídrom a inovuje.”
“V konečnom dôsledku všetky tímy skúmajú pravidlá, snažia sa ich masírovať a vyťažiť z nich maximum, dokonca, aj keď je to už trochu za hranou. Je treba len neustále vyvíjať a veci lepšie kontrolovať,” uznal sedemnásobný šampión.
V modernej veľmi vyrovnanej Formule 1 je to skutočne o tom, kto využije šedé zóny vo svoj prospech. “V konečnom dôsledku odviedli lepšiu prácu. Ktovie, ako dlho to mali k dispozícii, a pritom vyhrávali šampionáty. To sa možno teraz skončí.”
“Nemyslím si však, že by toto bola tá jedna vec, ktorá ich zastaví, no podľa mňa rovnako ako všetci ostatní, aj my sa musíme naďalej snažiť byť inovátormi a lídrami, nie sa usilovať niekoho doháňať,” doplnil pilot Mercedesu.
Odpovede na najpálčivejšie otázky však už zrejme nikdy nedostaneme. Piloti Red Bullu vo štvrtok ubezpečovali, že k zariadeniu nemali žiaden prístup, nemohli ho aktivovať, a teda nová dohoda s FIA a úpravy na monoposte nebudú mať žiadny vplyv na jeho výkonnosť.
Pravdivosť týchto tvrdení si už nikdy nebudeme môcť overiť. Väčšina tímov si totiž do USA priniesla balíčky vylepšení, ktoré beztak otrasú rozložením síl a tým pádom môžu celkom zamaskovať potenciálny vplyv tajomného zariadenia Red Bullu, resp. jeho zrušenia.