logo F1online.skF1online.sk

Saward: Cadillac kúpil od Renaultu duševné vlastníctvo k novej pohonnej jednotke

Cadillac, ilustracne
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 23:59

Sen Renaultu sa nateraz končí. Aj keď tím zostáva vo Formule 1, s britsko-nemeckými motormi Mercedes už nebude hrdým zástavníkom Francúzska a technológie tejto krajiny. Inžinieri a zamestnanci motorového oddelenia sa možno búrili, ale ich snaha bola márna. Podľa reportéra Joea Sawarda dnes už Renault nevlastní ani nič z toho, čo títo ľudia vyvinuli v posledných dvoch rokoch.

Motorové oddelenia v tejto chvíli pracujú na nových pohonných jednotkách približne dva roky. Na rozdiel od podoby aerodynamiky a šasi, kompletné technické pravidlá pre motory sú známe už dávno. Vieme, čo sa stalo v roku 2014 a preto predpokladáme, že tímy sa so svojimi materskými automobilkami naplno vrhli do práce.

Platilo to aj pre Alpine. Zamestnanci tohto tímu pracovali na motorovom oddelení dva roky, pripravili plány, postavili funkčné prototypy pohonných jednotiek a už ich aj skúšali na dynamometroch. Nakoniec sa však dozvedeli, že všetka snaha bola zbytočná a stajňa sa od roku 2026 stane zákazníkom. Čo sa však stane so všetkým, čo títo ľudia za dva roky vyvinuli?

„Predaj duševného vlastníctva je zaujímavý spôsob, ako si zarobiť. Jeden vtáčik, a zároveň veľmi dobrý zdroj, mi pred pár dňami vyčvirikal, že Cadillac nedávno získal duševné vlastníctvo k motoru Renault pre rok 2026,“ uviedol vo svojom blogu známy anglický novinár Joe Saward.

„Je to úplne logický krok, hoci to nikto nikdy neprizná. Spomínam si na podobný obchod spred niekoľkých rokov, keď Honda odišla z F1 a Ferrari vraj kúpilo jej technológiu V12. Dnes ľudia zrejme nie sú takí napätí pri téme nákupu technológií od iných, ale General Motors je v tomto smere asi veľmi staromódne,“ uviedol Saward.

Čo však bude s Alpinom ako takým? Luca de Meo niekoľkokrát zopakoval, že tím nie je napredaj. Podľa anglického novinára neklame, ale zároveň možno nehovorí celú pravdu. „Pravdepodobne je to pravda v tom zmysle, že tím sa nedá kúpiť DNES, ale podľa mojich zdrojov je dôvodom Flavio Briatore. Ten má v zmluve klauzulu, podľa ktorej tím nemožno predať do určitej doby – podľa mojich špiónov je dátumom koniec roka 2026 –, ale potom sa predá tomu, kto predloží najvyššiu ponuku,“ tvrdí Saward.

„Briatore je odhodlaný zlepšiť výkonnosť a zbaviť sa nákladov a jeho odmena nepríde až v nebi (pochybujem, či sa tam vôbec dostane…), ale bude predstavovať podiel zo sumy pri predaji a zvyšok pripadne Renaultu. Technicky teda de Meo pravdepodobne nehovorí nepravdu,“ povedal britský novinár.

Ten okrem toho podotkol, že súčasnému prezidentovi Renaultu príliš neleží na srdci osud pretekárskeho tímu. Osobne vraj má oveľa väčšie ambície. „Do konca roka 2026 zrejme odíde z Renaultu, keďže má ambíciu viesť Stellantis, hoci ten sa možno dovtedy zlúči s Renaultom. Francúzska vláda sa snaží brániť svoj automobilový priemysel pred údermi efektívnejšie fungujúcich rivalov,“ uviedol Saward.

Súvisiace články

Diskusia