logo F1online.skF1online.sk

Veterný tunel obmedzuje Red Bull. Podľa Hornera ho nemožno používať za každého počasia

Aerodynamické senzory na monoposte Red Bullu RB19
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 10. 2024

V ére rozpočtového stropu a reštrikcií pri vývoji aerodynamiky sa mažú rozdiely medzi jednotlivými tímami, pre ktoré je dôležité čo najefektívnejšie využiť svoje zdroje a priestor. Red Bull však ťahá za kratší koniec. Podľa Christiana Hornera ho brzdí najmä veterný tunel, v ktorom krátko po druhej svetovej vojne pripravovalo svoje letúny Britské kráľovské letectvo.

“Vždy sme vedeli o obmedzeniach nášho veterného tunela. Myslím si však, že akonáhle sme začali tlačiť na hranice aerodynamiky týchto monopostov a hľadať tie drobné zvyšky, tak sa ukázali aj obmedzenia,” znejú slová šéfa Red Bullu Christiana Hornera, ktorý hovoril o tom, ako staručký veterný tunel brzdí aerodynamický vývoj červených býkov.

Dlhé roky Red Bullu stačil. Mal svoje vlastné vybavenie a keď neexistovalo obmedzenie aerodynamického testovania v závislosti od umiestnenia v šampionáte, mohol dosýta zbierať dáta a netrápiť sa tým, že jeho veterný tunel nebol veľmi efektívny.

V tých časoch sa červení býci nehrnuli do stavby nového. Napokon ich predbehol Aston Martin či McLaren, ktorý nie tak dávno pracoval vo veternom tuneli Toyoty v Kolíne. Red Bull si neskôr uvedomil, že aj on bude musieť investovať. Tunel sa už stavia, no prvýkrát sa v ňom bude dať pracovať najskôr v priebehu sezóny 2026. Pre porovnanie McLaren otváral svoj tunel vlani a Aston Martin sa chystá v úvode budúceho roka.

“V istom období to vyzeralo tak, že by veterné tunely mohli byť zakázané. Diskutovalo sa o tom, či k tomu nedôjde a či by túto úlohu nemali prevziať počítačové simulácie CFD,” prezradil na margo zákulisných rokovaní tímov s FIA. “Adrian [Newey] netlačil na výstavbu nového veterného tunela, kým v tejto veci nebolo jasno.”

“Dostalo sa to však do bodu, keď Aston Martin chcel postaviť vlastný veterný tunel a FIA zmenila postoj. Tak sme sa dostali do situácie: Musíme to spraviť a musíme to spraviť teraz, pretože pri týchto pravidlách a z rozpočtového stropu vyplýva, že náš veterný tunel je strašne neefektívny,” poznamenal Christian Horner na margo tunela, ktorý kedysi využívali aj tímy Arrows a Jaguar.

Staršiemu veternému tunelu trvá dlhšie, kým sa rozbehne a vietor sa dostane na požadovanú rýchlosť, čo červených býkov ukracuje o testovací priestor. V rámci pravidiel je totiž stanovený maximálny čas, ktorý môže tím stráviť vo veternom tuneli nielen pri plnej rýchlosti vetra, ale aj celkovo. Ak tunelu trvá príliš dlho, kým sa medzi jednotlivými testovacími položkami dostane na plný výkon, reálne hrozí, že tím nestihne otestovať všetko, čo by teoreticky chcel.

Znie to až neuveriteľne, ale dokonca pri plánovaní testov vo veternom tuneli musí sledovať aj predpoveď počasia. “Naším vybavením je 60-ročný veterný tunel. Je to prežitok studenej vojny. Bol dostatočne dobrý na to, aby sme v ňom za tie roky postavili niekoľko fantastických monopostov, ale má svoje obmedzenia. Nemôžeme v ňom pracovať, ak je vonku menej ako päť stupňov. A keď je viac ako 25 stupňov, tak začína byť dosť nestabilný,” prezradil šéf červených býkov.

Súvisiace články

Diskusia