Odbory vo Viry vyjadrili ľútosť a nesúhlas nad rozhodnutím Renaultu
Účinkovanie automobilky Renault má vo Formule 1 dlhú históriu a tú čaká ďalší dôležitý, ale smutný míľnik. Francúzska automobilka totiž oznámila, že po tretíkrát sa sťahuje z najvyššej motoristickej triedy ako dodávateľ motorov. Snaha zvrátiť toto rozhodnutie vyšla nazmar a zamestnanci vo Viry-Châtillon sa s ním musia zmieriť.
Nie, pretekársky tím Renaultu nekončí vo Formule 1 a bude pokračovať pod značkou Alpine aj v roku 2026. Podľa vedenia automobilky to nie je prvý krok v procese predaja stajne, ale dokonalo racionálne riešenie z ekonomických a výsledkových dôvodov. Motorový program vraj stojí ročne vyše sto miliónov, kým za nákup zákazníckych pohonných jednotiek zaplatí tím len okolo sedemnásť miliónov.
Stále však platí, a bude to platiť aj po roku 2026, že vlastný motor je vo Formule 1 najväčšia konkurenčná výhoda. V prípade Renaultu sa však stal jedným z dôvodov neúspechu, keďže vo Viry-Châtillon sa za desať rokov nepodarilo postaviť konkurencieschopnú pohonnú jednotku. Čo to však znamená pre zamestnancov motorového oddelenia?
Automobilka uisťuje, že ich pracovné miesta zachová a postupne presmeruje do ďalších projektov. Odbory nesúhlasili a podnikli niekoľko protestov, ale neúspešne. „Všetci zástupcovia zamestnancov a zástupcovia väčšiny zainteresovaných strán vyjadrujú ľútosť nad rozhodnutím zastaviť motorový program,“ stojí v stanovisku odborov, ktorý cituje portál Motorsport.com.
„Toto rozhodnutie schvaľuje skupina, ktorá chce znížiť finančné riziko spojené s F1, hoci nevykonala žiadnu serióznu štúdiu a nezhodnotila vplyv na budúce predaje a prestíž značky. Skupina odmietla možné spojenie s inými partnermi, hoci by sa vďaka tomu udržal projekt v F1, zredukovali by sa náklady na vývoj a prevádzku, udržali by sa talentovaní ľudia a v roku 2026 by došlo k nasadeniu značne vyvinutého a sľubného motora RE26,“ uvádzajú odbory.
Zamestnanci zároveň pripomenuli, že Renault si to už neraz so svojím odchodom z F1 rozmyslel. Po tomto rozhodnutí však príde o väčšinu najdôležitejších ľudí. Aj keď im Renault sľubuje nové miesta, vo finále platí, že ak inžinieri chcú pokračovať v kariére vo Formule 1, tak Viry jednoducho opustia.
„História továrne vo Viry ukazuje, že sa často prijímali protichodné rozhodnutia. Poukazujeme na dôležitosť udržania vysokokvalifikovaných pracovníkov smerom do budúcna, aby sa ponechali otvorené dvere pre návrat do F1, keď to dovolia predpisy a finančná situácia akcionárov,“ uvádzajú zamestnanci.
Podľa odborov navyše dôjde od 1. januára z zredukovaniu pracovných miest z 500 na 334 a chystá sa ukončenie spolupráce s mnohými poskytovateľmi služieb. Odhaduje sa, že v dôsledku toho dôjde u najdôležitejších partnerov tímu k zrušeniu asi stovky pracovných miest.
„Zo všetkých týchto dôvodov zástupcovia zamestnancov jednohlasne vyjadrili negatívne stanovisko k projektu transformácie. Vyzývame verejné orgány, aby bránili zamestnanosť v továrni vo Viry-Châtillon,“ dodávajú odbory na záver.