logo F1online.skF1online.sk

V Ricciardovej kariére nastal zlom, keď porušil dohodu s Mateschitzom, hovorí Marko

Daniel Ricciardo
© Renault Sport
Milan Kubala
Milan Kubala26. 9. 2024

Kariéra Daniela Ricciarda vo Formule 1 sa v nedeľu zrejme skončila. Bez veľkej rozlúčky, bez spomienok na jeho sedem víťazstiev v monoposte Red Bullu či zážitky a príhody z jeho pôsobenia v stajniach thajsko-rakúskeho nápojového gigantu. Namiesto toho zostala len pachuť a úvahy o tom, prečo kariéra kedysi veľkej hviezdy Formuly 1 tak upadla. Helmut Marko však dokázal identifikovať jeden bod zlomu.

Daniel Ricciardo od svojho príchodu do Formuly 1 vystriedal šesť tímov: V roku 2011 začínal ako junior Red Bullu v slabučkom HRT, ale svojimi výkonmi si vypýtal miesto v Toro Rosso. Dnes už môžeme povedať, že zlatú éru zažil po povýšení, keď v monopostoch Red Bullu v rozmedzí rokov 2014 až 2018 získal sedem triumfov, tri pole positions a 29 pódií. Nasledoval však pád; po dvoch rokoch vymenil Renault za McLaren a po ďalších dvoch zas McLaren za juniorku červených býkov. Dnes sa už nedokázal udržať ani v nej.

Christian Horner po Ricciardovom návrate do rodiny Red Bullu konštatoval, že ho už ani nespoznával. Helmut Marko prikyvuje: “Ja neviem, čo sa tam presne stalo. Keby sme to vedeli, pomohli by sme mu,” ľutuje v rozhovore pre Formel1.de. Legendárne neskoré brzdy a odvážne predbiehacie manévre, vďaka ktorým si získal také množstvo fanúšikov, už nikto nevidel. “Už nemal v sebe ten zabijacký inštinkt.”

Červeným býkom do istej miery vyšla resuscitácia austrálskeho pretekára, ale škody už boli napáchané. Problémy z Renaultu a McLarenu na ňom zanechali nezmazateľné stopy, jeho jazdecké umenie utrpelo a on si v kokpite vytvoril množstvo zlozvykov. Práve jeho prestup do Renaultu má byť tým zlomovým momentom, keď Ricciardo prestal rásť.

Keď na konci sezóny 2018 odchádzal z Red Bullu, nebolo to v dobrom. Rozhodol sa totiž porušiť dohodu, na znak ktorej si v júni toho roka podal ruku so spolumajiteľom Dietrichom Mateschitzom, že spolu predĺžia zmluvu a on bude jazdiť za rakúsku stajňu aj v nasledujúcom ročníku.

Ako už možno viete, všetko sa zmenilo po VC Maďarska a Ricciardovom lete do Los Angeles. Počas neho porušil dohodu s Mateschitzom, nechal sa uplatiť a “uvariť” sľubmi a slovami Cyrila Abiteboula z Renaultu.

“Bolo to nejaké podujatie na hlavnom námestí v Grazi. Potom sme si spolu sadli a v skutočnosti sme dospeli k dohode,” spomína Helmut Marko na rokovania s Ricciardom, ktorý mal viacero požiadaviek, no Red Bull všetky splnil. “Dohodu sme spečatili podaním ruky. Potom odcestoval do Salzburgu a tam urobil to isté s Dietrichom Mateschitzom.”

“Mal však isté výhrady k pohonnej jednotke Hondy, ktorá k nám mala prísť, a podľa všetkého viac načúval Renaultu a Cyrilovi Abiteboulovi,” pripomenul športový poradca Red Bullu, podľa ktorého Mateschitz nebol vôbec rád, že Ricciardo takto porušil svoj sľub. “On si veľmi potrpel, aby ste dodržali to, na čo ste si podali ruku.”

Celý príbeh o tom, ako sa Red Bull snažil vyhovieť Danielovi Ricciardovi, ako prebiehali rokovania, že Christianovi Hornerovi už krátko po VC Maďarska 2018 “niečo smrdelo”, rozpovedal šéf červených býkov na konci minulého roka. Jeho slová sme priniesli v článku Horner neveril vlastným ušiam: Ricciardovi sme dali všetko, čo si zažiadal.

Čo teraz s Ricciardom?

Daniel Ricciardo sa cez víkend nechal počuť, že do pozície rezervného jazdca sa nehrnie. Predsa len má 35 rokov a možno je už aj trochu vyčerpaný. Red Bull by s ním však chcel pokračovať v spolupráci. Mohol by sa stať ambasádorom značky.

Podľa Helmuta Marka to dáva z pohľadu Red Bullu dokonalý zmysel. “Patrí medzi najobľúbenejších pilotov Formuly 1, a to najmä v USA,” konštatuje. Ricciardo však túto ponuku zatiaľ neprijal. “Chce si dopriať čas, aby pouvažoval o svojej budúcnosti.”

Do čoho by sa Ricciardo mohol pustiť? “Bude pretekať v inej sérii? To si nemyslím. Na druhej strane, ak už nebude aktívne jazdiť, bude vôbec chcieť chodiť na tieto PR akcie?”

Súvisiace články

Diskusia