logo F1online.skF1online.sk

Podľa Hornera sa problémy objavili už v Barcelone 2023: Nebrali sme ich vážne

Sergio Pérez
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Red Bull po dlhých týždňoch analýz konečne prichádza na to, čo treba zakomponovať do nasledujúceho balíka vylepšení, aby monopost RB20 začal fungovať. Môže sa nám zdať, že červení býci pri tom musia riešiť problémy, ktoré sa začali objavovať v úvode tohto roka, no Christian Horner prezradil, že ich korene siahajú oveľa hlbšie a súvisia aj s Maxom Verstappenom.

Sergia Péreza prenasledujú problémy s balansom auta už veľmi dlho. Verstappen monopost RB20 ešte dokázal ovládnuť, zbieral body a dokonca aj pódiá. Zlom nastal po letnej prestávke, keď Pérez hlásil, že už aj jeho kolega vie, čo je to jazdiť s problémovým autom a nebyť schopný s tým nič urobiť.

Červení býci následne v Baku predstavili novú podlahu. Okrem nej nepriniesli nič iné, no aj podlaha stačila na to, aby Checo hovoril o “najlepšom balíku vylepšení v sezóne” a po dlhej dobe konečne vstal z popola. Zdá sa, že v Milton Keynes už začínajú rozumieť svojmu monopostu a tušia, v čom spočívajú problémy s balansom.

Mimoriadne zaujímavé sú v tejto súvislosti slová Christiana Hornera, ktorého cituje nemecký magazín Auto Motor und Sport. K prvému zlomu vo vývoji vraj nedošlo ani na začiatku tohto roka, ani vlani v Austine. “Spätne sme skúmali históriu vývoja a ukázalo sa, že k prvej chybe došlo už na upgrade podlahy v Barcelone 2023. To bola aj veľká cena, na ktorej Checo začal mať problémy s monopostom. Vtedy sme to nebrali tak vážne, pretože Max vyhral.”

A Max len vyhrával a vyhrával. Nebol dôvod myslieť si, že niečo nie je v poriadku. Vysvetlenie sa zdalo byť veľmi jednoduché: Sergio Pérez na to skrátka nemá.

Ďalšia chyba vo vývoji sa zrejme stala v spomínanom Austine, čo Christian Horner prezradil pred pár týždňami. Potom nasledovalo predstavenie monopostu RB20, s ktorým spočiatku dokázal pracovať aj Sergio Pérez. “Tento rok v Imole sme sa však vybrali ozaj zlým smerom,” hovorí Helmut Marko a pomenúva tým moment, kedy Pérez opäť začal padať strmhlav dolu.

A Max len vyhrával a vyhrával. Nebol dôvod myslieť si, že niečo nie je v poriadku. Vysvetlenie sa zdalo byť veľmi jednoduché: Sergio Pérez na to skrátka nemá.

A Max len vyhrával, až keď zrazu vyhrávať prestal. Po VC Španielska už žiadna víťazná trofej nepribudla do vitríny Red Bullu v Milton Keynes.

Takmer ako lusknutím prsta sa z najdominantnejšieho monopostu v histórii Formuly 1 stal len slabý odvar. Ako sa Red Bull mohol takto vzdialiť zo svojho chodníčka, že sa mu nakoniec stratil z dohľadu a on začal blúdiť v džungli technických riešení?

Verstappenov talent je požehnaním, no môže byť aj prekliatím

Po odpoveď sa môžeme vrátiť do sezóny 2020. Ak si pripomenieme slová technického riaditeľa Red Bullu Pierra Wachého a k nim pridáme aj čerstvé vyjadrenie Christiana Hornera, dospejeme k tomu, že mať v tíme Maxa Verstappena je dvojsečná zbraň. Na jednej strane má v sebe fenomenálny talent, na druhej práve tento talent môže tím zviesť do priepasti.

Na to si však musíme v rýchlosti pripomenúť, čo sa udialo v roku 2020: Red Bull odštartoval sezónu vo veľmi dobrej forme, uprostred sezóny však zažil pád a až ku koncu roka sa opäť pozdvihol — tento trend nie je až taký viditeľný na výsledkoch Maxa Verstappena, ale jasne si ho všimneme na tých Albonových.

Podľa Wachého bolo zrejmé, že technické oddelenie sa pri vývoji vybralo nesprávnym smerom a až ku koncu roka napravilo svoj kurz. Veľmi zaujímavé je však vysvetlenie toho, ako k tomuto pádu došlo a čo viedlo k tomu, že monopost začal byť v priebehu ročníka extrémne nestabilný.

“Je iróniou, že v roku 2020 bol Maxov talent spoluzodpovedným za naše problémy,” spomínal na rok 2020 Pierre Waché. “Má v sebe schopnosť dostať pod kontrolu túto nestabilitu auta, čo je pre niektorých iných jazdcov nemožné. Vieme, že keď niekedy dostanete auto takto na hranu, tak ho tým môžete zrýchliť. Ani si neuvedomujete, že idete nesprávnym smerom, pretože z auta stále žmýkate viac a viac času na kolo.”

“Spočiatku si to neuvedomujete, pretože [Max] má taký talent. Pokračujete teda tým istým smerom, no raz zájdete priďaleko,” pokračoval technický šéf Red Bullu. “Potom vám trvá niekoľko mesiacov, kým sa vrátite a uvedomíte si, že ste šli nesprávnou cestou.”

Verstappenov talent opíjal inžinierov. “Je veľmi prínosné, že Max dokáže jazdiť s autom, ktoré je vzadu nestabilné, a z takého auta vie vyžmýkať viac výkonu. Keď mu však dáme auto, ktoré už nie je dostatočne stabilné, limitujeme potenciál monopostu. Jeho talent nám trochu zakrýval oči pred tým, čo sa dialo.”

Red Bullu sa konečne vrátil zrak

V prípade Red Bullu sa dlho analyzovalo, prečo vlastne inžinieri nepomôžu Sergiovi Pérezovi — jeho problémy ho oberali o body v konštruktérskom šampionáte. Argument sa však ponúkal v podstate sám: Prečo by tím upravoval — v preklade spomaľoval — monopost tak, aby vyhovoval pomalšiemu jazdcovi? Úlohou technického oddelenia je totiž prijímať riešenia, ktoré budú prinášať dôležité desatinky na kolo.

Nuž na prípade Red Bullu — Alexa Albona aj Sergia Péreza — sa ukazuje, že ignorovať druhú stranu garáže vedľa fenomenálneho jazdca sa nemusí oplatiť. Istý čas to môže fungovať a prinášať vynikajúce výsledky, pretože technické oddelenie sa nemusí zaoberať chybami vo vývoji; Verstappen ich skrátka zamaskoval svojimi zručnosťami. Inžinieri sa tak môžu vrhnúť na ďalší a ďalší balík noviniek, až kým pred sebou netlačia taký veľký balvan zlepený z chybných riešení, že celý tím prevalcuje, ako sa to Red Bullu stalo v roku 2020 a v úvode tejto sezóny.

V Milton Keynes však už vidia svetlo na konci tunela. Helmut Marko avizuje, že po jesennej pauze uvidíme nový balíček. “V Austine nasadíme balík, o ktorom veríme, že nás spraví konkurencieschopnejšími — potenciálne dokonca až veľmi konkurencieschopnými.”

A to všetko po tom, čo monopost začal pasovať aj Sergiovi Pérezovi.

Súvisiace články

Diskusia