logo F1online.skF1online.sk

Marko už neráta s konštruktérskym titulom. V Baku lamentoval nad Verstappenovým autom

Helmut Marko
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala16. 9. 2024

Heslom každého športovca by malo byť: Nikdy sa nevzdávaj! Niekedy sa však na situáciu treba pozrieť aj triezvymi očami. V Red Bulle už strácajú vieru v zisk konštruktérskeho titulu po tom, čo Sergio Pérez v Baku vypadol a Max Verstappen zažil jeden z najhorších víkendov od štartu éry prísavného efektu.

Verstappenovo piate miesto nevyzerá tak zle, kým si neuvedomíme dve skutočnosti. Po prvé, nehoda Sergia Péreza a Carlosa Sainza ho posunula o dve pozície vyššie. Po druhé, v pretekoch ho porazil dokonca aj Lando Norris, ktorý štartoval deväť priečok za ním.

“Je to frustrujúce, keď si spomeniete, kde sa Lando kvalifikoval, no aj tak sme ho nedokázali poraziť,” pokrútil hlavou nespokojný šéf Red Bullu Christian Horner a útechu hľadal v tom, že Norris ukrojil z náskoku len málo. “Aspoň nezískal veľký počet bodov…”

Verstappen mohol mať aj lepšie preteky, keby sa nezasekol za Alexom Albonom. Williams bol na rovinkách veľmi rýchly aj bez DRS. Pri obrane síce strácal čas, a tak uvažoval, že by ostatných pustil pred seba, no napokon držal pozíciu. V opačnom prípade by Landovi Norrisovi vôbec nepomohol, keďže podľa Helmuta Marka mohol byť Verstappen “o sekundu rýchlejší” oproti tempu, ktoré držal Albon.

“Nedostal sa dopredu kvôli tejto situácii s DRS. To nás zahnalo Norrisovi do náruče. Celkovo sme však v Maxovom prípade boli veľmi pomalí,” zhodnotil Helmut Marko, ktorý to nevyčíta svojmu jazdcovi. On miestami dokázal zo svojho monopostu vyčarovať aj veľmi rýchle kolá. “Nedokázal to však robiť konzistentne.”

“Na konci sme zas chceli ísť po bod za najrýchlejšie kolo, ale opäť to nevyšlo kvôli nehode,” pripomenul nenápadnú zastávku v boxoch, ktorá sa odohrávala presne v tej chvíli, keď sa za druhou zákrutou Sergio Pérez a Carlos Sainz zapichli do bariéry.

Pérez je azerbajdžanským špecialistom, no aj tak je prekvapením, že v nedeľu strčil Verstappena do vrecka. “Obaja jazdili s rozdielnymi nastaveniami,” vysvetlil Marko. “Checovo nastavenie fungovalo. Počas celých pretekov bol do troch sekúnd za Leclercom. Max to vôbec nedokázal.”

“Akonáhle sme sa dostali do jednej či dvoch sekúnd za auto vpredu, tak sa brzdy po jednom-dvoch kolách prehriali. Opotrebovanie pneumatík zas bolo oveľa vyššie. Z teoretického hľadiska rozdiel nebol taký veľký, ale z praktického mal obrovský dopad,” obhajoval trojnásobného majstra sveta.

Red Bullu absolútne nevyšli zmeny v nastaveniach, ktoré spravil pred kvalifikáciou. Max Verstappen prezradil, že v pretekoch mal pocit, akoby jazdil na motokáre. “Po celý čas a na oboch nápravách som mal koleso vo vzduchu, a to vo všetkých pomalých zákrutách. Potom nemáte žiaden grip. To bol v skutočnosti môj problém.” Na troch kolesách sa monopost viac šmýka, čo zvyšné tri pneumatiky prehrieva a ničí.

Lando Norris a Max Verstappen majú za sebou víkend premárnených príležitostí. Norris nedokázal naplno využiť ďalšie zaváhanie Red Bullu, Verstappen zas Norrisovo vypadnutie v Q1. Helmut Marko však vidí jeden povzbudivý fakt: “Napriek tomu všetkému sme v jazdeckom šampionáte stratili len tri body, takže by som povedal, že sme aj tak mali šťastie.”

Konštruktérsky titul? Zabudnime!

To sa však nedá povedať o konštruktérskom šampionáte. Po VC Španielska sa nestalo, že by si McLaren odniesol zo súťažného víkendu menej bodov ako Red Bull. Na posledných siedmich veľkých cenách ho na body zdolal v pomere 239:126.

Helmut Marko si už nerobí žiadne ilúzie, že by to jeho tím ešte dokázal otočiť. V Baku dostal veľmi priamu otázku, či už interne vzdávajú boj o konštruktérsky šampionát, a Marko poskytol priamu odpoveď: “Ak mám byť úprimný, tak áno.”

V Milton Keynes však živia nádej, že v McLarene sa opäť potknú o vlastnú nohu. “Pozitívom je, že Piastri je bodovo veľmi blízko Landovi. V ich tíme a ohľadom papájových pravidiel sa tak skoro nedočkáme žiadneho vyjasnenia situácie,” dúfa športový poradca stajne.

Samozrejme, Red Bull sa nemôže spoliehať na internú bitku medzi Landom Norrisom a Oscarom Piastrim. “Musíme nájsť rýchlosť a auto sa musí ľahšie nastavovať. Podľa toho, čo sme tu videli, sme však sebavedomí, že sa nám to môže podariť a že dokážeme vyhrať jazdecký titul aj vlastnými silami. Ideme správnym smerom.”

Verstappenov 59-bodový náskok je stále viac ako slušný. Ak nevypadne v žiadnych pretekoch alebo neskončí niekde na chvoste prvej desiatky a Norris nezíska 25 bodov naraz, môže to zvládnuť. Pred Singapurom sú však v Red Bulle opatrní. Vracajú sa na okruh, ktorý ich vlani pripravil o čistý štít.

“Obávam sa, že pred Austinom sa nám nepodarí spraviť krok vpred. Singapur ešte budeme musieť zvládnuť,” konštatuje Marko, podľa ktorého situáciu komplikuje aj nehoda Sergia Péreza. “Musíme preskúmať, aké veľké škody sú na Checovom aute a koľko nám vlastne zostalo komponentov. Na Singapur sme mali pripravených pár menších vecí, ale táto nehoda znamená, že situáciu treba celkom prehodnotiť.”

Súvisiace články

Diskusia