logo F1online.skF1online.sk

FIA upozornila na zákaz predbiehania počas VSC, no štvoricu na čele s Verstappenom len varovala

Štartové svetlá, virtuálne bezpečnostné vozidlo
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala15. 9. 2024

Max Verstappen mal v Azerbajdžane veľkú šancu upevniť si pozíciu lídra jazdeckého šampionátu, no nedokázal ju využiť. Lando Norris ho porazil v priamom súboji na trati, a to sa obhajca titulu musel po pretekoch ešte strachovať, či mu komisári neudelia penalizáciu. Bol totiž vyšetrovaný za porušenie pravidiel počas fázy VSC.

Záver Veľkej ceny Azerbajdžanu ovplyvnila nehoda Sergia Péreza a Carlosa Sainza. Do konca pretekov však zostávali už len dve kolá, a tak nemalo význam štartovať bezpečnostné vozidlo ani vyvesiť červenú vlajku. Riaditeľstvo pretekov spravilo azda najrozumnejšiu vec, ktorá sa dala urobiť, a na trať poslalo virtuálneho Bernda Mayländera.

Všetci jazdci tak museli organizovane dokrúžiť až pod šachovnicovú vlajku, ktorou sa však fáza VSC neskončila. Ako vo svojej vysielačke okamžite upozornil Lando Norris, predbiehanie malo byť stále zakázané, keďže na trati boli stále lekári aj dva havarované monoposty.

Max Verstappen, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly a Esteban Ocon však napriek tomu po šachovnicovej vlajke predbiehali svojich súperov, ako je to povolené po štandardnom ukončení veľkej ceny. FIA si tak všetkých štyroch zavolala na koberček.

Vážne to musel brať len Verstappen, ktorého by prípadná desaťsekundová alebo prísnejšia penalizácia odsunula až za Fernanda Alonsa. On by ako jediný z menovanej štvorice prišiel o body. Možno sa pýtate, ako je vlastne možné, že Fernando Alonso dorazil do cieľa len o osem sekúnd za Holanďanom, keď pôvodne mal stratu cez 20 sekúnd. Réžia priameho prenosu sa, pochopiteľne, venovala súboju o čelo, keď Max Verstappen nepozorovane zamieril do boxov a obul čerstvé mäkké pneumatiky s cieľom zajazdiť najrýchlejšie kolo pretekov. Práve vtedy však došlo k nehode. Verstappen tak obetoval celý svoj náskok pred Alonsom celkom zbytočne.

Obhajca titulu však bol presvedčený, že penalizáciu nedostane. Bránil sa tým, že v tomto roku už k podobnej situácii došlo a ani vtedy sa netrestalo. Nuž, líder priebežného poradia mal pravdu. Komisári časové tresty skutočne nerozdávali a udelili len formálne varovania.

FIA konštatuje vo svojom verdikte v prípade Maxa Verstappena, ktorý sa prakticky ničím nelíši od zvyšnej trojice: “Pilot po šachovnicovej vlajke predbehol autá, zatiaľ čo bola stále zobrazená fáza VSC po nehode v druhej zákrute. Pilotovi boli pripomenuté, že aj keď po šachovnicovej vlajke nie je predbiehanie ničím nezvyčajným, v prípade žltých vlajok či procedúr SC a VSC je zakázané.”

Má to svoj dobrý dôvod. “Aj keď jazdci mali vedomosť o tom, kde došlo k nehode, nemohli vedieť, či na trať nebolo vyslané vybavenie alebo maršali, a tak mali pokračovať obozretne.”

“Komisári sú si vedomí toho, že takéto niečo sa už stalo v skoršej fáze sezóny a v danom momente sa to prehliadlo,” konštatujú formuloví rozhodcovia, ktorí by možno aj v tomto prípade incidenty opomenuli, keby na to Lando Norris neupozornil vo vysielačke. “Preto jazdca spolu s ostatnými pretekármi varujeme. Ďalšie porušenie môže viesť k prísnejším trestom.”

Súvisiace články

Diskusia